Bijvoeding voor de leeftijd van 6 maanden bij borstvoeding

Sorry, beetje lange titel.... maar kort samengevat komt mijn vraag daarop neer....

Mijn dochtertje Eline is van 28 augustus. Dus 28 februari is Eline precies een half jaar oud. Eline krijgt tot nu toe alleen borstvoeding. Sinds afgelopen zaterdag maakt ze bijna de hele dag smekgeluiden en zit ze te klakken met haar tong. Als ik haar, naast haar normale voedingen, aanleg, wil ze niks drinken. Ze krijgt nog 6 a 7 voedingen op een dag. Sinds een week komt ze ook opeens midden in de nacht weer voor een voeding, terwijl ze al sinds 4 maanden doorsliep.

Ik denk zelf dat ze nu toe is aan een groentehapje. Alleen ben ik daar toch wel huiverig voor om dat nu al te geven, ik bedoel dus voordat ze 6 maanden is. Ik ben bang dat mijn borstvoeding teveel gaat teruglopen. En door de nachtvoeding die er nu weer bij is gekomen, is de borstvoeding al een beetje ontregeld, en heb ik al het idee dat het terugloopt.

Wie weet wat ik moet doen. Zal ik echt wachten tot ze 6 maanden is (over 2 1/2 week) of kan ik het haar al eerder gaan geven. En geeft ze met dat smakken aan dat ze al toe is aan wat meer, of vinden baby ´s dat gewoon leuk om te doen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Groetjes van Simone

Hoi Simone. Mijn jongste zoontje was half januari 6 maanden en ik gaf toen ook nog volledige bv. Maar ik had zo rond de jaarwisseling ook zoiets van Volgens mij is ie wel toe aan iets anders,, En ben ik voorzichtig begonnen met wat fruit, Nou meneertje wist er wel raad mee hoor!!
Het is nog niet de bedoeling dat het je bv gaat vervangen, dus je moet het gewoon tussen 2 voedingen doorgeven. Ik gaf hem altijd rond 10 uur lekker zijn fruit (en nu nog trouwens) en dan kreeg hij de bv gewoon op de normale tijden.. Straks kun je dan ook met groentje gaan beginnen. Die doe je in het begin ook weer tussen 2 voedingen in om te wennen en als je kleintje eenmaal gewend is dan kun je hem groente geven net voor een bv, zodat je kleintje steeds meer groente en steeds minder melk gaat drinken.
Ik geef nu nog 's morgens 's avonds en 's nachts bv, en overdag krijgt Jesse een boterham of pap en 's avonds groente (ben sinds van de week begonnen met aardappels erbij..)
Geef je kleintje gewoon rustig de tijd om te wennen, en dan komt het met je bv ook wel goed. Dat past zich verbazingwekkend goed aan (vond ik dan..).
Succes!!
Gr. Anne-Marie

Hoi Simone,

mijn dochtertje is nu bijna 7 maanden. Krijgt nog volledige bv. Ik had bij 5 1/2 maand ook sterk het idee dat ze niet meer genoeg had aan alleen bv. Dus toch maar begonnen met fruithap. Dat vond ze niet lekker, dus weer mee gestopt. Ze spuugde het gewoon uit of hield haar mond stijf dicht. Na 2weken ging het beter en nu eet ze zo een potje per dag leeg. Groente of fruit eerst maakt volgens cb niet uit. Maar fruit is misschien iets milder van smaak voor zo'n kleintje?
Succes in ieder geval! Liesbeth

Hoi Simone,

Ik ben bij Sven met 5 maanden begonnen met het aanbieden van groente omdat hij na zijn fles elke keer begon te huilen alsof het nog niet genoeg was. Hij was er gewoon echt aan toe.

Ik ben begonnen met groente omdat de arts in het ziekenhuis had gezegd dat het beter is om daarmee te beginnen als er allergieen in de familie voorkomen. Ik ben begonnen met elke keer een half potje aan te bieden (potjes vanaf 4 maanden) maar al gauw vond meneer dat niet meer genoeg.
Na 2 weken ben ik toen ook een beetje fruit aan gaan bieden. Gek genoeg moest Sven hier meer aan wennen dan aan de groente (ik denk omdat fruit koud is).

Nu eet hij alles en kan hij er geen genoeg van krijgen. Nog steeds huilt hij wel vaak na zijn fles maar ik denk dat dat ook een stukje zuigbehoefte is. Sven is ook een erg beweeglijk kind dus hij zal ook wel veel energie nodig hebben. Volgens het CB was hij bij de 6 maanden controle lang en dun. Ben benieuwd van wie hij dat heeft want mijn man en ik zijn niet lang en ook niet de dunste.....

Ga gewoon op je gevoel af. En wat mijn voorgangster al zegt, in die eerste weken is die bijvoeding nog niet ter vervanging van de melk dus je kunt het gewoon tussendoor aanbieden. Het beste is dan ook om de groente / fruit die je aanbiedt, een aantal dagen achter elkaar te geven zodat je kindje gewend raakt aan de smaak. Enne, ik begon met worteltjes en die zijn nu nog steeds favoriet! (pompoen trouwens ook).

Heel veel succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Ik denk niet dat het uit maakt waar je eerst mee begint. Ik ben eerste met fruit begonnen maar heel snel daarna ook met groente.. Ze krijgen het uiteindelijk allebei h'e dus...
Het cb zegt geloof ik dat je met groente moet beginnen omdat fruit wat zoeter is, maar als je bv geeft is dat nog zoeter schijnt het dus..
Gr. Anne-Marie

Hoi Simone,

ik heb wel gewacht tot Stijn een half jaar was voordat we begonnen met bijvoeden. Dit omdat dat het beste schijnt te zin voor de darmen en de beschermlaag die je met bv hebt aangelegd niet beschadigd raakt. En wat maken die paar weken wachten uit.

wij zijn begonnen met het aanbieden van groente omdat dat minder zoet is dan fruit. Ik ben bang dat Stijn, als hij aan de smaak van fruit is gewend niet meer aan de groente wil.

Ik ben begonnen met worteltjes maar daar vind hij nu nog niet veel aan. Geef ik hem echter bloemkool dan eet hij heel zijn bakje leeg en kan soms behoorlijk huilen omdat het op is. Daarna krijgt hij een beetje water om uit een bekertje leren te drinken.

Groetjes van marloes

Je hebt gelijk Marloes. Ik heb vandaag (eigenwijs dat ik ben) wat peer aangeboden. Nou, ze doet nog geeneens haar mond open.... Dus ze is er toch niet zo aantoe als dat ik dacht. Ik laat het nu gewoon 2 weken rusten, dan is ze echt 6 maanden en ga ik het opnieuw proberen. Alleen dan met groente.

Ik heb afgelopen dagen igg lekker gekookt voor mijn kleine meid. Dus heb nu in de vriezer: bloemkool, wortelen, peerhapje en vanavond komt daar ook abrikoos bij. Maar die moesten 24 uur weken en moet ik dan nog koken en pureren.

Maar goed, iedereen bedankt voor de reacties!!!

Terug
Bovenaan