Bijvoeding voor de leeftijd van 6 maanden bij borstvoeding

A

Anoniem

Guest
Sorry, beetje lange titel.... maar kort samengevat komt mijn vraag daarop neer....

Mijn dochtertje Eline is van 28 augustus. Dus 28 februari is Eline precies een half jaar oud. Eline krijgt tot nu toe alleen borstvoeding. Sinds afgelopen zaterdag maakt ze bijna de hele dag smekgeluiden en zit ze te klakken met haar tong. Als ik haar, naast haar normale voedingen, aanleg, wil ze niks drinken. Ze krijgt nog 6 a 7 voedingen op een dag. Sinds een week komt ze ook opeens midden in de nacht weer voor een voeding, terwijl ze al sinds 4 maanden doorsliep.

Ik denk zelf dat ze nu toe is aan een groentehapje. Alleen ben ik daar toch wel huiverig voor om dat nu al te geven, ik bedoel dus voordat ze 6 maanden is. Ik ben bang dat mijn borstvoeding teveel gaat teruglopen. En door de nachtvoeding die er nu weer bij is gekomen, is de borstvoeding al een beetje ontregeld, en heb ik al het idee dat het terugloopt.

Wie weet wat ik moet doen. Zal ik echt wachten tot ze 6 maanden is (over 2 1/2 week) of kan ik het haar al eerder gaan geven. En geeft ze met dat smakken aan dat ze al toe is aan wat meer, of vinden baby ´s dat gewoon leuk om te doen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Groetjes van Simone

Hoi Simone,

als ik jou was zou ik gewoon al beginnen met bijvoeden. Aangezien ze ook weer 's nachts wakker wordt heb je kans dat ze overdag niet meer voldoening haalt uit de bv.

Mijn dochtertje krijgt ook bv, (ze is nu 7,5 maand) toen ze bijna 6 maanden was ben ik ook begonnen met een potje groente (het cb zei dat je het beste met groente kan beginnen ipv fruit omdat dat wat zuurder is). Mijn dochtertje at gelijk al een paar hapjes van het lepeltje en na een paar dagen at ze al gauw het hele potje leeg. (potje voor 4 maanden oud).
Je kunt het beste beginnen met een paar hapjes per dag en ook een paar dagen dezelfde smaak, zodat ze kan wennen.

Heel veel succes ermee,
groetjes van Sonja moeder van Daniëlle (22-06-2007).

Hoi Simone,

Wat een herkenbaar verhaal. Ik had precies hetzelfde probleem. Mijn zoontje werd
's morgens steeds vroeger wakker, en ik had echt het idee dat hij niet voldoende voeding meer kon halen uit alleen maar borstvoeding. Eigenlijk wilde ik perse wachten tot hij 6 maanden was, maar ben toch ongeveer 2 weken eerder begonnen met bijvoeden. Gewoon met een groentehapje. De eerste dagen gaat er toch niet zoveel in en is het alleen nog oefenen. Je blijft hetzelfde aantal borstvoedingen geven. Na verloop van tijd kan je fruit erbij geven. Je baby geeft vanzelf aan wanneer je een voeding minder kan geven doordat hij minder drinkt. In ieder geval heeft het bij mij geholpen. Hij werd weer op normale tijden wakker zodat ik ook wat langer kon uitslapen!
Succes!

Oh, en by the way:

Je borstvoeding wordt echt niet zomaar minder hoor! Mijn zoontje is nu 71/2 maand en krijgt nog 4 voedingen. Gaat prima!

Hoi,

Je kindje heeft nog geen extra voeding nodig. de reden dat hij zich weer midden in de nacht meld kan ook een teken zijn van geborgenheid zoeken.
Als je gaat starten met bijvoeding geef dan eerst de borst en ongeveer een uur na de voeding de bijvoeding. Zo blijft de borstvoeding op peil en weet je zeker dat je kindje voldoende vocht + al het ander goede van borstvoeding binnen krijgt.

Bijvoeding is iets wat je  naast de borstvoeding aanbied. Mocht je eens een dagje hebben dat het allemaal anders gaat dan anders (drukte of een ziek kind) dan is het ook niet erg om alleen maar borstvoedig te geven.

Heel veel succes en plezier met de bijvoeding enne... alle begin is moeilijk!

groetjes,
Ikky

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik had gisteren  een heerlijk perenhapje gemaakt, maar helaas, ze doet haar mond nog niet eens open, en zat er heel vies naar te kijken. Dus ze is er nog niet zo aan toe als dat ik zelf dacht. Ik ga het gewoon over twee weken weer proberen. Dan is ze ook echt 6 maanden.

Maar ik begreep al van Marloes dat ik beter met groente kan beginnen dus heb ook maar wortelen en  bloemkool gekookt. Ook nog een abrikozenhapje gemaakt. Ongezwafelde abrikozen gehaald, 24 uur geweekt en 40 min koken en dan door de shredder. Dus ik heb  nou iig een lekker voorraadje in de vriezer.

Eline zit wel ontzettend te rommelen met de voedingen. We hadden toch wel een soort van vast schema op een gegeven   moment, maar dat is helemaal weg. Het is nu iedere dag, en nacht  weer een verrassing wanneer ze komt. Vannacht alleen een late voeding om 23.00 uur en toen heeft ze weer doorgeslapen tot een uurtje of 7. Maar soms slaat ze die laatste voeding over, is ze ook niet wakker te krijgen, en dan komt ze weer om 4 uur.... Hopelijk komt het snel weer goed.

borstvoeding.com en dan bij introductieschema vast voedsel kijken.. ik hoop dat je er wat aan hebt trouwens er staat ook precies op de site hoe je voedsel kan introduceren

Terug
Bovenaan