Bijvoeding

<p>Hoi lieve ouders. </p><p>Ben ik alweer met mijn vragen.</p><p>Sinds een week of 3 a 4 geven we onze dochter hapjes. Sinds een week of anderhalf gaat dit erg goed, ze eet letterlijk alles!</p><p>Sinds vorige week probeer ik haar smiddags een half potje fruit te geven, en savonds een half potje groenten. Dit eet ze ook eigenlijk altijd op.</p><p>Vandaag bij oma heeft ze alle fruit opgegeten (120g). Maar wel wat minder melk gedronken.(ze drinkt over t algemeen altijd slechter als ze bij oma is).</p><p>Nu is mijn vraag, hoe is de verhouding richting fruit,groente/melk.</p><p>Kan je dit tegen elkaar wegstrepen zegmaar? Dus 120 gram groente is het zelfde als 120 cc melk?</p><p>Ik wil natuurlijk niet dat ze te weinig melk binnen krijgt. Maar ze is echt gek op de bijvoeding.</p><p> </p><p>Ze zit nu op ongeveer 800 cc melk per dag, maar denk dat dit minder word als ze de potjes blijft eten?</p>
 
Flesvoeding/borstvoeding blijft tot een jaar de belangrijkste voeding. Volgens mij kun je niet het een tegen het ander wegstrepen. Wat minder drinken is niet erg hoor. Gewoon lekker alles aan blijven bieden
 
Nee, je kunt dat niet tegen elkaar wegstrepen. Groente en fruit bevatten veel minder calorieën dan melk. Bovendien kunnen de darmen hier de eerste maanden veel minder goed voedingsstoffen uit opnemen. Daarom is het BIJvoeding. Bied je kindje eerst de fles aan en dan binnen het uur groente of fruit. Dan weet je zeker dat ze voldoende melk binnenkrijgt. 
 
Idd de flessen gewoon aanbieden op vaste tijden en ongeveer een uur na de fles groente/fruit proberen. Zo duurt het daarna nog minimaal 2/3 uur tot de volgende fles en dan drinkt ze die waarschijnlijk wel goed leeg. Geen groente/fruit vlak vóór de fles geven.
Flessen blijven toch het belangrijkste. De rest is idd, zeker in het begin nog Bijvoeding en pas rond 7/8 maanden gaat er misschien een fles af doordat je kindje goed fruit/groente/brood eet.
 
https://www.oudersvannu.nl/baby/voeding/voedingsschema-flesvoeding-hoeveel-baby-nodig/
 
Ik vond dit altijd een handige richtlijn.
 
 
@passie 
 
Hier klopt dat schema al niet.  Wij doen op verzoek en ze zit nu al op flessen can 200. 4 per dag waarvan ze er 2 zeker leeg drinkt 
 
De naam zegt het eigenlijk al, BIJvoeding, het is dus extra. Melk is tot hun 1e jaar de belangrijkste voedselbron.
Gezien je net gestart bent neem ik aan dat je kleintje nog erg jong is (4/6 m?)
Wat er precies op dit lepeltje zit maakt nu eigenlijk geen bal uit zolang het geen chocopasta is etc. Het gaat er meer om dat ze vast oefent met het eten van een lepel, zodat wanneer ze groter is (8/10 m) en de vaste voeding wel belangrijker begint te worden omdat ze hier meer van haar voedingsstoffen en bouwstoffen uit gaat halen ze lekker kan mee eten.
Fijn dat ze alles lust, let wel dat vrijwel alle potjes kant en klare baby voeding praktisch hetzelfde smaken en verse groente en fruit toch wat scherper en gevarieerder van smaak zijn. Kan voor leuke smoeltjes zorgen kan ik je zeggen?
 
Terug
Bovenaan