Bijvoeding

Wanneer begin je daar mee? Was van de week bij het CB en in werd toch wel dringend verzocht dit niet te doen voordat ons kind 6 maanden is.
Wat is julllie ervaring?
 
Hoi,

Voor het optimale effect van bv kun je het beste wachten tot 6 maanden. Zeker ook als er allergie in de familie voorkomt. Je kleintje komt niks te kort als het nog geen hapjes krijgt hoor!
 
Hoi, het verschilt ook per cons.bureau hoor. Als er geen allergien etc.in de familie voorkomen kun je volgens mij bij 4 maanden beginnen. Hebben wij in ieder geval wel gedaan (zelfs al iets eerder om langzaam met een lepeltje te wennen). Ik adviseer je wel om goed te kijken hoe je kindje erop reageert en niet teveel dingen tegelijk te proberen. Omdat de potjes 48uur houdbaar zijn heb ik in het begin kleine stukjes fruit gepureerd en heb dit geprobeerd, toen de hoeveelheden meer werden zijn we naar potjes overgegaan(en regelmatig ook vers). Gewoon proberen als je denkt dat je kindje eraan toe is. Bij weigeren/kramp etc.kan het zijn dat je kindje er niet aan toe is en dan zou ik gewoon weer even wachten en het later nog eens proberen. Succes ermee.
 
We zijn eergisteren bij het consultatieburo geweest met onze dochter van 4,5 maand en hebben het ook over fruit-/groentehapje gehad. Een kindje heeft het pas vanaf 6 maanden nodig. Zij adviseerde ons om er nu voorzichtig mee te beginnen (1-2 eetlepels), zodat ons dochtertje vast aan het eten ervan kan wennen. Zo kan ze als ze 6 maanden is gemakkelijker aan het 'vaste' voer en is ze gewend aan het eten van een lepeltje. Dus het eerste potje bananenpuree is gekocht en dit weekend gaan we onze eerste poging starten. Overigens meldde ze ook dat bij grotere kans op allergieën bij je kindje, je beter kunt wachten tot het kind 6 maanden oud is.
 
Onze eerste kreeg met drie maanden al hapjes fruit. Ik heb het idee dat iedereen steeds erger wordt met allergieen enzo. Er loopt nu een onderzoek waarom allergieen nu vaker voorkomen dan vroeger, en ze denken dat het komt omdat we zo schoon en steriel met kinderen bezig zijn, dat ze geen weerstand opbouwen en het afweersysteem dus ook gaat reageren op hele normale dingen. Kortom, je moet natuurlijk wel naar ieder kind apart kijken, maar overdrijf alsjeblieft niet. Vroeger kregen wij (nu 22 jaar) al met zes weken onze eerste fruithap en daar kregen we toch ook niks van??
 
Terug
Bovenaan