Bijvoeding

Hallo allemaal,

Ik wil graag een advies van andere moeders. Mijn zoontje wordt volgende week 5 maanden. Nu ben ik sinds een week begonnen met een klein beetje fruithapje om te proberen. Hij vind het hartstikke lekker. Ik heb ook het idee dat hij er echt wel aan toe is, want hij straalt helemaal als hij het potje ziet en zijn mondje gaat gelijk open.
Nu geef ik hem volgens het volgende schema flesvoeding.
7.00         200 cc
11.00     200 cc
15.00     200 cc
19.00     200 cc
23.00     240 cc (dan slaapt hij lekker door).

Om 7.00 uur 's ochtends moet ik hem echt wakker maken voor de fles. Soms drinkt hij wel veel, soms ook heel weinig. Als hij de fles wel goed leeg drinkt, drinkt hij om 11.00 bijna niet. Dan geef ik hem rond 12.30 uur een beetje fruithapje en dat gaat er dan wel weer in. Daarna drinkt hij meestal zijn flessen over de rest van de dag wel goed leeg.

Op het cb zeggen ze dat ik nog niet veel fruithapje hoef te geven omdat dat pas bij 6 maanden hoeft, maar ja, niet ieder kind is hetzelfde. Ons zoontje heeft van begin af aan al meer voeding nodig gehad dan standaard.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand dit herkent en moet ik nou bijvoorbeeld een flesvoeding laten vervallen en meer fruithapje en een groentehapje  geven of heeft iemand anders een idee. Of moet ik alleen voeding geven als hij erom vraagt. Maar dan ben ik bang dat hij niet genoeg vocht binnen krijgt.

Wie kan mij helpen.

Groetjes,
Claudia77

Hoi

Wat je zou kunne uitproberen is de voeding van 11 uur weg te laten of minder te geven. Als je hem dan het fruit hapje geeft.

Maar doe vooral wat jij denkt dat goed is. Mijn zoontje is later gestart vanwege zijn allergieën. Hij is nu 7 maanden en krijgt 3/4 eetlepels fruit. Andere kinderen krijgen wel 8 lepels(grote pot) Maar hij heeft gewoon genoeg met 3/4 eetlepels, en ik maak alles zelf, misschien verschilt dat ook wel.

Groetjes Sandra

Hoi,
Onze ervaring was dat we de hoeveelheden voeding eerst zo hebben gelaten. Op den duur geeft een kind wel aan wanneer ze voldoende hebben aan de fruithap om hiervoor een fles te laten staan en daarvoor in de plaats bijvoorbeeld een beetje water te drinken.
Succes!

Groetjes Marieke

Hallo,
Je hoeft niet bang te zijn dat je te weinig geeft hoor. Onze dochter moet straks met 4 maanden afbouwen van 5 x 165 naar 4x 180 cc. Dat schijnt een richtlijn te zijn: bij 4 maanden naar 4 flessen. Maar als ze er niet aan toe is, dan krijgt ze er gewoon nog lekker 5 hoor. Een baby zou in ieder geval ongeveer 800 cc voeding (lees melk)  per dag binnen moeten krijgen heb ik begrepen. Maar vraag het voor de zekerheid nog maar even na bij het cb (ze zegge ook overal wat anders...)

Hoi Doortje,

Bedankt voor je advies. Ik geef hem nu inderdaad een kleinere fles om 11 uur en ongeveer een uurtje later een fruithapje. Hij wil nu ongeveer een half potje hebben. Nu gaat het stukken beter.
Maar ja, het volgende probleem heeft zich nog voorgedaan. Nu is de laatste fles een probleem geworden, of eigenlijk beter gezegd, het doorslapen. Ik heb hier weer een vraag over op het forum geplaatst.
Wie weet kan iemand mij weer adviseren. Van het cb wordt ik namelijk ook niet veel wijzer. Die blijven maar roepen dat ik zijn flessen moet geven en vanaf 6 maanden pas bijvoeding. Maar ja, niet ieder kind is hetzelfde.

Bedankt in ieder geval voor je tip.

Gr. Claudia

Hai,
Wij kregen van het cb het advies om onze zoon vanaf 4,5 maand lekker fruit en groente te geven en 4 flessen van 200ml. Ik stond er ook van te kijken hoor! Maar wij hadden wat problemen met de fles, hij was erg snel afgeleid en dronk niet zo goed meer. Toen zei de cb-arts dat hij er echt al aan toe is om   fruit en groente te eten.
Werkte meteen goed. Eerst met fruit begonnen en twee weken later 's ochtends fruit en 's avonds groente. Hij krijgt z'n laatste fles nu om een uur of 7, half 8, en slaapt nu door tot 8 uur, half 9!!! Heerlijk hoor!

Succes ermee.
Sandra (en Laurens)

Hoi wipneus,

Tja, dat hebben wij dus ook. Hij wil alles in de gaten houden en is dus ook snel afgeleid en drinkt dan ook niet meer. Met zijn laatste fles zit hij eigenlijk nog half  te slapen en dan heeft hij niets in de gaten en drinkt wel heel goed. Maar overdag is het echt stoeien met hem. Als hij het potje van zijn fruithapje ziet aankomen, begint hij helemaal te stralen en kan hij niet wachten tot het eerste hapje eraan komt. Hij eet met gemak een half potje fruit leeg.

Zelf heb ik ook erg het vermoeden dat hij gewoon echt toe is aan andere voeding.

Gr. Claudia (en Luca)

Terug
Bovenaan