bijvoeding

Hoi allemaal,

merk dat het toch wel leeft bij een aantal dus wil graag even mijn eravring over bijvoeden met jullie delen. De oudste hebben we bijgevoed volgens de rapley-methode. Dat wil zeggen dat je je kindje vanaf het begin grote stukken voedsel aanbiedt en niets prakt of maalt. Kindjes die borstvoeding gekregen hebben hebben als extra voordeel dat ze door de borstvoeding al een beweging maken die veel op kauwen lijkt. Ga je eerst potjes geven (of zelf gemaakte hapjes) dan verdwijnt deze beweging. Ander voordeel is dat het even investeren is maar dat je er dan ontzettend veel voordeel uit haalt voor mijn gevoel. Onze oudste is nu anderhalf en eet alles met de pot mee. Hij eet ook werkelijk alles, je bent voor mijn gevoel doordat je bezig bent met rapley ook veel eerder geneigd hem alles te laten proeven. Tijn eet dus ook tapas mee, pas gingen we eten bij de chinees en had mijn man een gerecht dat ik te pittig vond. Tijn dus niet... Ook is het heel erg gevarieerd, je eet zelf meestal ook erg gevarieerd. In het begin is het een ontzettende knoeiboel maar nu gaat het perfect. Tijn knoeit eigenlijk niet meer. En: zo makkelijk: in een restaurant, als we op bezoek zijn, hij eet gewoon van ons mee. Het is ook nog eens heel goed voor de fijne motoriek en de mondmotoriek.
Maar goed: je biedt vanaf het begin grote stukken aan. In het begin nog zacht voedsel: bijvoorbeeld bloemkool, brocolli, courgette (deze zijn ideaal, goed vast te houden) Het kindje (dat wel een half jaar moet zijn om de motoriek van iets goed naar de mond te kunnen brengen te hebben) eet mee op momenten dat je zelf eet. In het begin krijgt hij of zij nog niet veel binnen, zuigt er voornamelijk aan. Naarmate het kindje meer aankan kan krijgt het ook meer binnen. Zich verslikken: het gebeurde bij Tijn maar 2 maal en dat viel ontzettend mee. Het gebeurt eerder bij het geven van een potje wordt gezegd. Wat mij zo aanspreekt is dat je het kind zo volgt. Hij of zij bepaalt zelf hoeveel hij of zij eet, bepaalt zelf het tempo. Jullie zullen misschien wel merken: ik ben helemaal pro en ben ook van plan het bij Wout te gaan proberen (ieder kindje is anders, misschien is het voor hem wel helemaal niets maar voor onze Tijn werkte het ontzettend goed!). Als een potje of zelfgemaakte hapjes geven beter bij je passen: prima maar wilde jullie graag mijn ervaring delen omdat het niet zo heel bekend is en ik het zo fijn vond / vind.
Mocht iemand er meer over willen weten: er is een forum en ik heb nog wel enkele interessante sites, dus laat maar horen dan.

groetjes Natasja

Ik zie het voordeel niet zo eigenlijk. Onze meiden hebben ook vanaf het begin meegegeten met ons. Maar ik heb wel alles in het begin geprakt. Ben het wel helemaal met je eens dat het erg makkelijk is dat je kinderen alles (bij ons bijna alles, zo lust de oudste echt geen paprika) eten. Nooit gezeur in een restaurant om patat met een frikandel....Ze eten gewoon met ons mee. De oudsten, nu 5 en 7 krijgen inmiddels gewoon zelf hun eigen gekozen eten, maar dan een kleinere portie. Geen restaurant dat daar moeilijk over doet!
Wat me wel erg aanspreekt bij jou methode is dat ze vanaf het begin zelf eten! Is idd erg goed voor de motoriek. Dat ga ik dus ook maar proberen.

Wij volgen geen methode, maar ons gevoel. Niet door iemand speciaal over nagedacht, maar het werkt voor ons wel goed.

Groetjes Petra

hoi, wil ook gaan bijvoeden volgens rapley maar vind dat het allemaal wel erg op bv gebaseerd is. verder heb ik een stuk banaan in mijn handen gehad en de kleine erop laten sabbelen zodat ze weet wat het is maar daar heb ik toen aardig wat kritiek op gehad van sommige dames hier, denk dat hun de rapley methode nog nooit gelezen hebben...

@nonnie26: ik weet niet of jij diegene was die dat inderdaad poste op het mrt forum.
Maar ik ken de Rapley methode zeker wel. Maar dit hoort vanaf ongeveer 6 maanden en niet vanaf 13 weken.

Verder heb ik niets met de rapley methode. Mijn oudste heeft het geprakt gekregen en die eet ook alles. Ze is zelfs gek op olijven. Volgens mij ligt dat gewoon aan of je dingen blijft aanbieden en niet per se welke methode je hebt gebruikt.

Maar aan ieder de keuze!

Ik wil toch een combi doen. Ik zie zeker wel de voordelen van Rapley (trouwens, uiteindelijk doet iedereen aan Rapley, als je je kind een stukje rijstewafel geeft, is dat ook a la Rapley)

Het nadeel van Rapley is dat het zon ontzettende smeerboel word. Wat ik mijn dochter deed was haar een prakje geven voordat wij zelf gingen eten, en als wij dan gingen eten gaf ik haar nog een stuk gekookte broccoli oid. Dan konden wij gewoon rustig eten, kon zij ook een beetje meeeten.

Ben het wel met Twiki eens, uiteindelijk zal de manier niet zoveel uitmaken, als je maar afwisselt in wat je aanbied.

Lijkt me vooral een smeerboel en "leren" ze op deze manier dat je mag eten met je handen?!
Nee mijn ding is het niet, maar ieder zijn ding toch!!
Fijn dat jullie je daar zo goed bij voelen, hier krijgt Carmen nu gewoon nog potjes en straks gaat ze gewoon wat wij eten gemalen mee-eten.

Ik voel er niks voor om dit te doen. Het gaat mij net te ver alsof het niet zo hoort. Wellicht ben ik te ouderwets of zo. Ik geef Anouk af en toe een groentepotje en ze krijgt op het KDV een fruithapje. Ze gebruiken vers fruit wat ze met de staafmixer prakken met toch nog wat stukjes erin. Het wordt dan niet gewoon naar binnen 'gezogen'. Doe ik nu thuis ook bij het fruit. Ik vind namelijk de fruitpotjes wel heeeel erg dun. Zelfs voor een kindje van 4 maanden.
De hapbewegingen waar je het over hebt Natasja, die maakt Anouk ook als ze voeding via een lepeltje krijgt hoor. Ik deed dat een paar keer voor en die doet ze na. Als de voeding langzaamaan steeds ruwer van structuur wordt, wordt ook het kauwen meer gestimuleert dus dat gaat vanzelf.

Maar inderdaad, iedereen moet doen waar je je het beste in kan vinden.

Hier ondanks de kv bij de oudste, ook a la Rapley bijvoeding gegeven. Het is idd een enorme smeerboel (lange leve het laminaat) maar het heeft net als bij Natasja zijn vruchten afgeworpen. Hij lust alles en wil ook graag pittig eten, hij was net 1 en meneer wilde ketjap over de nasi en liefst ook wat sambal, dat vond ik nog niet zo'n goed idee.

Onze tweede krijgt nu bv en als zij 6 maanden is start ik weer met Rapley. Bijkomend ding: ik vind de groente uit potjes ronduit smerig, brr.

Terug
Bovenaan