billen schuiven ipv kruipen

Hallo allemaal,

Onze dochter van bijna een jaar oud kruipt niet op de knieen maar schuift op 1 knie en de bil (1 been voor en 1 been naar achtergebogen op de knie) door de kamer.
Je hoort wel eens dat kruipen beter is dan billen schuiven en dat dat later problemen kan geven.
Ook hoor je wel eens van fysiotherapie.
Of dat ze later zijn met lopen.
Graag hoor ik van mensen die dit herkennen en wat er toen mee gedaan is.
Onze dochter zit stevig sinds 9 maanden, gaat zelf staan sinds 10 maaanden en loopt langs de rand vd box. Gaat nog niet zelf zitten vanuit lighouding, dit schijnt ook te komen doordat ze niet kruipt.
Alvast bedankt!
 
Hoi,

Onze oudste was ook een billenschuiver. Hij heeft daar fysiotherapie voor gehad, want ze kunnen daar later idd problemen mee krijgen met rekenen. Mijn nichtje heeft vroeger ook nooit gekropen op de juiste manier en heeft op 8 jarige leeftijd daar alsnog fysio voor gehad. Ze had een rekenprobleem.
We zijn met onze oudste in de fysiotherapie gerold doordat hij een voorkeurshouding had. Toen hij dus niet goed ging kruipen hebben ze dat ook gelijk aangepakt. Je zou eens bij een kinderfysiotherapeut kunnen vragen wat die er van vindt en of hij/zij denkt dat het nodig is.

Succes!

Groetjes Corina
 
Hoi,

Mijn dochter was ook een billenschijver. Van 11 maand tot 14 maanden is ze op haar billen de hele kamer doorgegaan. Op het cb zeidn ze dat het geen kwaad kan als ze maar gewoon gaan kruipen daarna. Mijn dochter zat met 9 maanden, ging dus schuiven met 11 maanden, ging staan en langslopen met 11 maanden en ging lopen met 14,5 maand. Vanaf 14 maanden ging ze ineens goed kruipen en heeft dit nog best lang volgehouden ondanks dat ze ging stappen. Nu doet ze alles goed en is er niks aan de hand. Ik zou het even afwachten. Als ze bijna een jaar is zal ze binnenkort weer naar het cb moeten. ik zou het daar even navragen voor de zekerheid.
Succes!!
 
Bedankt voor jullie reacties!
Gingen jullie kindjes ook niet uit zichtzelf zitten (van lig naar zit)??
Mijn dochter wordt dus echt boos als ik haar neerlig en ze niet kan gaan zitten.
 
Ja, dat heeft mijn dochter ook een poosje gehad. Ze had moeite met omrollen en dit deed ze ook best laat. (6 maanden) Pas met 10 maanden was ze zover dat ze zelf op haar buik rolde en dan door in de zitstand. Wij maakten ons soms ook wel een beetje bezorgd omdat ze alles zo laat deed, maar toch liep ze met 14,5 maand en dat is prima. Ze doen alles in hun eigen tijd en ritme. Gewoon aanpassen aan je kleintje en als je het echt niet vertrouwt er naar laten kijken. Soms wel moeilijk dat aanpassen, maar wij kregen er wel veel meer rust door, waardoor ze de ruimte had om zich rustig te ontwikkelen.

Liefs
 
Nou kom er van het weekend achter dat mijn dochter gewoon zelf gaat zitten.
Ze stond al een paar keer in haar bedje maar nu hebben we het ook gezien dat ze van buik naar zit gaat.
Het komt inderdaad allemaal goed, ieder op zijn eigen tijd!
 
hoi kaatjes,

mijn dochter is een echte roller geweest en daarna een kontschuiver. met 14 maanden kon ze nog niet van lig naar zit (dit was in januari). sindsdien hebben we fysio.
pas met 2 jaar, 2 weken en 2 dagen ging ze eindelijk pas lopen.
ze is nu 2 jaar en bijna 2 maanden. we hebben nog steeds fysio omdat ze inderdaad moet leren kruipen om straks ook dingen onder de tafel te kunnen pakken.
ik zal het zeker bij het cb aankaarten.
 
Hi,

Ik heb wel eens gehoord dat elke motorische ontwikkeling ook zorgt dat er bepaalde verbindingen in de hersenen gelegd worden. Het schijnt dat de hersenen van baby's nogal een "zooitje" zijn en verbindingen tussen bepaalde delen er nog niet zijn. Dit gebeurt automatisch door de ontwikkeling van het kind.

Dus ook het kruipen zorgt voor bepaalde verbindingen in de hersenen. Daarom is het belangrijk dat je kind leert kruipen, maar aan de andere kant ontwikkelt het zich zelf ook in een eigen tempo. Misschien lopen sommige kinderen eerst en kruipen dan.

Als je ongerust bent, moet je het zeker even aankaarten op het cb. Daar kunnen ze je vast verder helpen.

Gr. Tamara.
 
Terug
Bovenaan