Billenschuiver

Hallo,

Hugo is nu een jaar en kruipt of loopt nog niet. Wel kan hij goed zittend op zijn billen de kamer door schuiven. Voorwaarde is wel dat hij sokken aan heeft, anders schuift het niet
Hebben jullie kinderen dit ook gehad? Ik ben benieuwd wat de volgende stap wordt. Gaat hij eerst kruipen of meteen lopen?

Hoi,

Mijn zoon was ook een billenschuiver. Toen hij 17 maanden was ging hij toch nog kruipen en nu met 19 maanden loopt hij zo goed als los. Hij kan alleen nog niet zonder een steuntje opstaan.

Willemijn, mv Xander

Hoi Skoda, kan je kindje wel goed beide handjes gebruiken. Pakt hij met beide handen even soepel?
Wil je niet bewust ongerust maken maar billenschuiven met 1 jaar en nog niet kunnen kruipn of gaan staan is veel voorkomend bij motorische afwijkingen zoals hemiparese. ( zoals mijn zoontje van 21 maanden heeft, hij billenschuift ook)
Als je je ongerust blijft maken zou ik aandringen om hem eens te laten onderzoeken door een kindrneuroloog. Deze ziet vaak al na 1 consult of er iets abnormaals is.
Mijn ervaringen met het bureau daarover zijn niet zo goed.
Onze zoon zou zich gwoon ongelijkmatig ontwikkelen en ik was overbezorgd bij mijn 3e? Jaja, ben blij dat ik zelf de juiste stappen heb genomen en mijn gevoel gevolgd heb.

Groeten sandra

hoi
Mijn oudste dochter (inmiddels 3 jaar) was ook een billenschuiver. Met 14 maanden trok ze zichzelf op en liep met een loopauto en langs de tafel en met 17 maanden liep ze los. Kruipen ging ze pas doen toen ze ook kon lopen.
Op het buro vonden ze dat ik haar moest stimuleren door haar op haar buik te leggen, maar als ik dit deed, ging ze onmiddelijk zelf zitten op haar billen verder.
groetjes Melanie

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb niet het idee dat hij zich onregelmatig ontwikkelt of links anders functioneert dan rechts. Hij speelt ook aan beide kanten. Zelf schijn ik ook nooit gekropen te hebben en van billenschuiven direct naar lopen te zijn overgegaan.
Familietrekje misschien? Het cb  heb ik er naar gevraagd  en  die  zeiden dat als hij zich maar zichtbaar blijft ontwikkelen, er niets aan de hand is. Ik ben gewoon benieuwd of dat vaker voor komt, en dat is dus blijkbaar zo!

Mijn schoonmoeder vertelde dat geen van haar kinderen heeft gekropen en ze heeft er vier. Het kan dus wel degelijk een familietrekje zijn.
Mijn zoontje is nog niet zover dat ie kan zitten of kruipen. Hoewel ik wel het idee heb dat ie zal gaan kruipen, maar dat is nog even afwachten.

Mijn zoontje is 9 maanden en die kruipt ook niet wel als die op me schoot zit gata ie met ze kont vooruit billenschuiver dnek ik dan maar

hij gaat ook niet zelf zitten is nu wel erg druk mee bezgig telkens d ehoofd omhoog van mama ik wil zitten

ieder kind ontwikkeld op ze eigen manier

hi

mijn zoontje was ook een billenschuiver. hij liep in die tijd bij de kinderarts en die vond het erg prachtig, ach wat leuk zei hij, deed mijn dochter ook, en ook, je hebt kans dat hij iets later gaat lopen. Hij ging trouwens lopen toen hij 15 maanden was, dat is niet laat, niet vroeg, gewoon een beetje gemiddeld. Ik zou mij zeker geen zorgen maken, deed ik in eerste instantie wel omdat het consultatie bureau erover zat te zeuren, maar na het bezoek aan de kinderarts dus niet meer.

Groetjes,
Lia

Terug
Bovenaan