Blaasontsteking voorkomen bij meisjesbaby

Hoihoi, ben ik weer. Ons 2e kindje is een meisje, onze 1e een zoon. Ik ben nog zwanger, maar vraag me af hoe jullie blaasontsteking voorkomen?
Heb het zelf nooit als kind gehad gelukkig, maar ik droeg dan ook van die katoenen luiers met veiligheidsspeld en was snel zindelijk.

De laatste jaren hoor ik echter van moeders van meisjes dat hun dochtertjes (meerdere keren) blaasontsteking hebben gehad. Dat lijkt me zo naar :(

Wat is jullie ervaring daarmee en wat zijn jullie tips om het te voorkomen, ook als een kindje straks 2 of 3 dagen naar het kdv gaat? Ben erg benieuwd!
 
Ik begrijp het niet, wat heeft kinderopvang er mee te maken? Belangrijkste is dat je afveegt van voor naar achter, dus van vagina naar anus en niet andersom zodat de poep bij de plasbuis komt. Natuurlijk met een poepluier is dat niet altijd te voorkomen maar als een baby genoeg drinkt en plast dan blijft de urinebuis schoon en spoelen de bacterien op tijd weg
 
Mijn dochter heeft nooit een blaasontsteking gehad. Ik zelf ook niet. Nooit over nagedacht trouwens. Behalve inderdaad van vagina richting anus vegen, maar dat gaat onbewust sowieso al goed. Neem aan dat ze dat op een kdv ook wel doen
 
Ik heb 2 dochters. De oudste wordt in september 4 en de jongste in oktober 2. Ze hebben allebei nog geen blaasontsteking gehad.
 
Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig dat jullie geen nare ervaringen hebben. Ik begrijp hoe ik tzt haar schoon moet maken.
Vraag me meer af als ze een flinke poepluier heeft en dat niet direct door mij of kdv wordt opgemerkt, waardoor de poepbacterien alsnog in haar plasbuis kunnen kruipen.
Wellicht beetje vergezocht, maar met een zoon is het risico op blaasontsteking veel lager door de langere plasbuis.
 
[quote quote=10569317]Ik zal er dan idd extra op letten dat ze voldoende drinkt en dus voldoende plast.[/quote]
Ja dat is het belangrijkste, zelf heb ik meerdere keren per jaar blaasontsteking van jongs af aan (niet door slechte hygiene maar ben er erg gevoelig voor en mn bekkenbodemspieren zijn te strak) dus toen ik hoorde dat ik een meisje kreeg en nu is meisje 2 onderweg dacht ik daar wel gelijk aan. Dus ik had het gevraagd en naast goeie kant op vegen en goed op het drinken letten kun je weinig doen. Als ze verstopt zit en de darmen dus erg vol zitten kan de blaas wat minder ruimte hebben waardoor ze minder goed kan leegplassen en er dus urine achterblijft wat een ontsteking kan veroorzaken. Mocht je het idee hebben dat ze pijn heeft bij plassen en wellicht in combinatie met koorts dan wel aan de bel trekken want een extra controle is nooit verkeerd. Goed dat je je er alvast in verdiept gelukkig, ook geen zorgen maken voor her kdv. Tenzij ze echt verwaarloosd wordt qua verschonen is er niets aan de hand!
 
Terug
Bovenaan