Gefeliciteerd met je zwangerschap! Dit forum lijkt me een prima plek voor je vragen.
1.) Heel normaal, ook al wil je het heel graag en zelfs als je er langer op hebt moeten wachten, zeker als je je zo anders gaat voelen dan anders is het heel normaal om af en toe ook te denken: help, waar ben ik aan begonnen? En emotioneel reageren op vanalles hoort er gewoon bij.
2.) Hoort er helaas bij voor veel vrouwen. Inderdaad zorgen dat je maag niet te leeg is, proberen voldoende gehydrateerd te blijven (vind ik ineens extreem moeilijk, makkelijker gezegd dan gedaan) vermijd zoveel mogelijk de intense geurtjes. Vaak gaat vrij droog voedsel en fruit vrij goed (crackers bijvoorbeeld makkelijker dan brood), een pepermuntje doet wonderen om een nare smaak uit je mond te krijgen, gember kan helpen tegen misselijkheid (maar is nogal hit or miss, niet iedereen kan ertegen), maar het verschilt echt heel erg per persoon. Vaak geeft je lijf wel aan waar je zin in hebt, en dat gaat vaker goed in mijn ervaring.
3.) Ik heb me meteen aangemeld zodra ik een positieve test had (voor NOD zelfs al), maar ik heb ook al eens een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad en moet dus eerder op controle komen (rond 6 weken als, dus dan kan je natuurlijk niet tot 6 weken wachten om je aan te melden). In principe is het verder vooral belangrijk dat je rond de 11 weken een keer de termijnecho hebt, dus een week of 2 daarvoor aanmelden is voldoende. Tegenwoordig geven veel praktijken ook rond de 8 weken al een vitaliteitsecho, dus dan zou rond 6 weken aanmelden prima zijn.
4.) Dat kan, maar voor een aanvullende zorgverzekering betaal je natuurlijk ook een hoop extra, dikke kans dat als het enige wat je extra wilt gebruiken een niet-medische ziekenhuisbevalling is, het verschil in kosten niet zo heel groot is. Bovendien heb je natuurlijk kans dat jouw bevalling toch medisch word, en dan betaal je niet extra voor het bevallen in het ziekenhuis omdat daar dan een medische reden voor is, maar wel extra voor een aanvullende zorgverzekering. Hoe dan ook zijn er natuurlijk wel meer voordelen aan een aanvullende verzekering dan alleen een eventuele niet-medische ziekenhuisbevalling.
5.) Wij hebben het deze keer onze ouders verteld rond de 5 weken, en broers zussen en ook wat mensen die verder van ons af staan met ruim 6 weken, na de eerste goede echo. Daarmee zijn we vrij vroeg, maar dit is onze 6e zwangerschap en hopelijk ons 2e kindje, de keren dat het mis ging hebben wij ook erg sterk de behoefte gehad om erover te praten met onze omgeving, en dan kan je het net zo goed alvast verteld hebben als je zwanger bent, al vertellen we het waarschijnlijk pas na de termijnecho echt aan de verdere vrienden/familie en collega's enzo. Bovendien kan het soms door kwaaltjes erg moeilijk te verbergen zijn. Veel mensen konden het bij mijn zoontje ook al raden met 6 weken, omdat ik de hele tijd een rode blos op mn gezicht had, ineens niets meer van thee moest hebben en heel sterk reageerde op geurtjes en regelmatig moest overgeven. Hoe dan ook: doe waar jij en je partner jullie goed bij voelen. Als dat wachten tot na de termijnecho is, helemaal prima, als dat nu al van de daken schreeuwen dat je zwanger bent is, ook goed toch?
6.) Iets van steken is vrij normaal volgens mij, misschien voel je dat je baarmoeder wat aan het oprekken is. Als het echt hevige pijn is waarvan je twijfelt of je er misschien pijnstillers voor moet nemen, dan zou ik dat wel even met je verloskundige overleggen (of met je huisarts en kenbaar maken dat je pril zwanger bent).
7.) Dat varieert nogal afhankelijk van de hormonale buien en de kwaaltjes/kwalen die je hebt (die erg sterk kunnen wisselen). Ik vond de hele zwangerschap van mijn zoontje best wel een stukje doorbikkelen, maar dat neemt niet weg dat ik er ook echt van heb genoten (zeker die eerste schopjes enzo, of als mijn man dan zijn hoofd op mn buik legde en het hartje van de baby luisterde), al was het zeker geen honderd procent van de tijd een roze wolk en puur genieten. Emoties kunnen elkaar heel snel afwisselen.
Ik vond wel het eerste trimester het zwaarst, vooral vanwege de spanning of het wel goed zou gaan. Lichamelijke ongemakken waren er de hele zwangerschap wel voor mij, al zaten er wel af en toe betere weken tussen.
Het einde vond ik ook weer heel spannend, maar dat kwam ook omdat mijn zoontje in stuit lag en ik wist dat ik niet zou kunnen bevallen zoals ik wilde.