blij, maar toch diep in de problemen

Hallo iedereen!

Heb de afgelopen maand bijna niets anders gedaan dan zwangerschapstesten en.. ik ben zwanger!!
Maar nu heb ik eigenlijk wel een ontzettend groot probleem. Ik ben nog maar 19 jaar en moet dus nog beginnen met mijn studies.
Nu is dit kindje echt niet ongewenst, en ik en mijn vriend hebben kunnen het alles geven wat het maar wil.
Maar ik ben bang dat ik dit niet ga aankunnen.
Zijn hier soms nog tienermoeders, of ouders die nog studeren?
Is het zo moeilijk als ik denk? of valt het nogal mee om studies te combineren met een kind?

 
Hoi,

Eerst en vooral wil ik je zeggen dat ik heel goed begrijp dat je op dit moment ongelofelijk onzeker bent! Het is natuurlijk heel wat om over na te denken!

Toen ik 19 was raakte ik ook ongepland zwanger. Ik weet dat veel mensen dit niet graag horen, maar toen besliste ik om het kindje niet te houden. Mijn vriend en ik waren uit elkaar, ik studeerde ook nog en met veel pijn nam ik die beslissing, waar ik achteraf ongelofelijk veel spijt van gehad heb, hoewel ik nog steeds denk dat het op dat moment 'de beste' keuze was.

Toen ik 21 was studeerde ik af en trouwde ik. Ons kinderwens was (oa ook door de spijt na die abortus misschien) groot. We waren al vlug zwanger en mijn zoontje is nu 9 maanden. Ik zou hem voor geen geld meer willen missen.

Weet je, ik denk inderdaad dat het niet altijd even gemakkelijk zal gaan, maar anderzijds ben ik er zeker van dat het wel mogelijk is! Toen ik in het tweede jaar zat, is er ook een meisje bevallen van haar eerste kindje en zij heeft uiteindelijk examen meegedaan, en de andere vakken deed ze het jaar erna. Ze heeft er dus wel een jaar langer over gedaan, maar ze is wel afgestudeerd. Ik denk dus echt wel dat je het kunt combineren als je het wilt.

Misschien moet je nog eens verder zoeken of hier sites zijn voor tienermoeders, want er zijn zoveel tienermoeders die je waarschijnlijk wel antwoord kunnen geven op je vragen!!!

Veel succes in elk geval!!!
 
Hallo,

Als eerste van harte gefeliciteerd!

Ik was zelf ook 19 toen ik zwanger raakte en 20 toen ik beviel van mijn dochter (nu 4 jaar). Ik had zelf ook nog geen diploma om een vak uit te kunnen oefenen op zak, en ben dus parttime naar school gegaan. Mijn probleem was toen ook nog dat ik er voor koos als alleenstaande voor mijn dochter te zorgen en het dus dubbelop was. Mijn dochtertje ging naar het kinderdagverblijf en één dag naar een tante van mij.
Het was niet altijd even makelijk, maar heb uiteindelijk mijn diploma en heb nu een vaste baan...verder is het ook nog allemaal goed gekomen. Ga nu alweer 3,5 jaar met dezelfde man en zwanger van mijn 2de en in februari ga ik nog trouwen ook.

Maak je er dus niet te veel zorgen om, want je red het heus wel al zal het niet altijd even makkelijk zijn...maar als je een beetje steun van je vriend en familie krijgt lukt het vast!!

Succes!!
 
Er zijn veel sites op internet te vinden die over jonge moeders gaan. Op www.babybrabbel.org zit bijvoorbeeld een chatgroep met alleen maar jonge meiden, als je 'jonge moeders' intikt bij google kom je ook al een heel eind en op www.kindjeopkomst.nl is ook een forum speciaal voor jonge moeders..
en de site http://www.moederwordenvoorje25ste.nl/ is ook een aanrader...


Maar dat betekent natuurlijk niet dat je hier niet mag komen kletsen!:)

succes met je keuze....

Manky
 
Hai,Ik ben nu 18 jaar en 3,5 maand zwanger.Was niet gepland maar ik en me vriend zijn er hardstikke blij mee.Ik zit ook nog op school en heb nog zoveel plannen.Het is niet zo makkelijk allemaal maar er zijn toch best veel mogelijkheden die je misschien met school kan regelen enzo.En geld is bij ons ook helemaal het probleem niet ,bij jou ook niet dus ga er voor!!
 
Terug
Bovenaan