blij

Hallo allemaal,

Ik ben 37 jaar en voor de 1e keer zwanger, nu 6,4 week.
Ik heb gelukkig  niet zo veel  last van zwangerschapskwalen, buiten dat ik moe ben, het koud heb en emotioneel ben.

Ik ben zo vreselijk blij dat ik het wel van de daken kan schreeuwen.
Wat ik het aller moeilijkst vind is mijn mond houden tegenover collega's en vrienden.

Over 2 weken ga ik voor het eerst naar de vlk en hoop dat iets meer te weten te komen over de onderzoeken die mij te wachten staan.

Wie heeft er ervaring met vlokkentest en of vruchtwaterpunctie??
 
Hallo Jet

van harte gefeliciteerd met je zwangerschap meissie ! ik ben zelf 38 jaar en inmiddels 27 weken zwanger van mijn eerste kindje. Ik herken heel veel in je verhaal. ik vond het in het begin ook ontzettend moeilijk om mn mond te houden en wilde het het liefst aan iedereen vertellen !! Dat heb ik pas gedaan bij 12 weken, moeilijk hoor... sterkte met je mond houden hihi

Ik heb geen ervaring met vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Wel heb ik in het begin een combi test bij de gyn in het zhs gehad. Dat is een nekplooi meting in combinatie met een bloedtest. Let op het is slechts een kansberekening en geeft je nooit helemaal zekerheid. Mijn kans op een kindje met down was 1 op 2034 (te vergelijken met een 15 jarige...hihi).. op basis van die kansberekening hebben wij besloten geen verdere testen te doen. Ik aarzelde voor de vruchtwaterpunctie/vlokkentest omdat er een kleine kans op miskraam bestaat.  

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust ! ! en lekker genieten hoor !!

knuffel
Barbara
 
Hoi,

Ik ben Marian, 26 jaar, en heb deze week een vruchtwaterpunctie laten doen, net omdat de uitslagen van die combi-test (tripletest) niet goed waren. Een vruchtwaterpunctie op zich stelt eigenlijk niks voor: het is voorbij voor je het weet. Maar alle stress en onzekerheid die eraan voorafgaan, en achteraf bij het wachten op de resultaten, zijn echt slopend. Een punctie gaat als volgt in zijn werk: eerst een gesprek om te zien of er een bepaalde afwijking of zo in je familie voorkomt. Daarna de daadwerkelijke punctie: met een echo kijken ze waar je baby ligt, en dan prikken ze met een lange naald door je buik en baarmoederwand heen. Ze zeggen dat dat niet meer pijn zou doen dan een gewone bloedname, maar ik vond het toch tegenvallen. Vooral de prik door de baarmoederwand vond ik toch wel iets meer pijn doen, maar dat was misschien omdat ik nogal gespannen was. En dan trekken ze een paar buisjes vocht op, en dan is het gedaan. Alles samen een half uurtje, waarvan 20 minuten voor de echo of zo.
Wij wachten nu op de resultaten. Vandaag kregen we al te horen dat het syndroom van Down uitgeloten kon worden, voor andere chromosoomafwijkingen moeten we nog een week of 3 wachten. Het is echt eng, maar na dit positief nieuws hopen we toch al iets meer dat alles in orde blijkt te zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, alleszins succes met je zwangerschap, en je testen mochten ze nodig blijken te zijn.

Groetjes,
Marian
 
Even een update:

We zijn gister voor het eerst op controle geweest en ik heb mijn kindje kunnen zien en het hartje zien kloppen. Wat een wonder !!  
Ik ben nu 8 weken en 5 dagen zwanger.

Na overleg met de gynaecoloog hebben we besloten een comi test te doen en dus eerst een kans berekening af te wachten voordat we besluiten om een vruchtwaterpunctie te doen. een vlokkentest werd eigenlijk afgeraden.
Over 2 weken dus bloedprikken en over 4 weken een nekplooimeting en dan maar hopen dat de kans klein is op downsyndoom. En anders alsnog een punctie,


Het enige waar ik echt last van heb is dat ik zooooooooo vreselijk moe ben en wel 15 uur per dag kan slapen..... en nadenken is op dit moment ook geen hobby.....
Dat is best lastig met een full time job met flinke verantwoordelijkheden
Zijn er tips????

 
Ik heb ook inderdaad combi test gedaan, bloed onderzoek + nekplooi
meting. Niet vanwege leeftijd (was destijds 23) maar erfelijke aanleg
Down.



Statistisch was mijn kans van te voren 1 op 1000, na de test 1 op 10.000.



Ik zou zeggen doe eerst die test, dan kun je daarna nog altijd vlokken
test doen. Het is nl. nogal een ingreep en toch wel een   (klein)
risico. Ik neem aan dat als je de keus hebt tussen een naald in je arm
of in je placenta dat 'ie snel gemaakt is.



Veel succes en ik hoop dat alles OK gaat!

 
Fijn dat alles er goed uit ziet! Mooi he, zo'n kloppend hartje! Ik heb geen ervaring met de testen waar jij het over hebt, maar wel met vermoeidheid. Ik heb de eerste weken ook veel geslapen. Mijn tip is, ga vroeg naar bed, ik lag er vaak al om 20.00 uur in en neem des noods een aantal dagen vrij. Ik had toevallig al een vakantie gepland en heb veel geslapen. Je lichaam geeft aan wat je moet doen, dus echt je rust nemen. Als het niet op je werk lukt, dan maar in je vrije tijd zoals ik de eerste drie maanden heb gedaan. Bij mij was het ergste leed toen ook wel geleden, vanaf 17 weken nam de energie weer toe.

Sterkte, ook met het wachten op die testresultaten

Jootje
 
Hoi Jet,

Ik ben 24 en 20 weken zwanger van mijn 2e kindje. Ik heb zelf een verborgen spina bifida, vandaar dat ik ook onderzoeken onderga.
Ik heb een nekplooimeeting en bloedtest laten doen toen ik 11 weken was.
Mn vk zei dat ze daar ook de nurale buis konden zien, omdat ik niet tot 20 weken wilde wachten of mijn kindje wel gezond zou zijn. Dus hebben we laten doen, alleen tot onze verbazing was het alleen een berekening voor het syndroom van Down.
Maar ja toen waren we al in het ziekenhuis, toch maar laten doen. e uitkomst van de berekening was 1 op de 4200. Dus echt minimaal.
Volgende week krijg ik dan einderlijk de screeningsecho. Met die echo kunnen ze zien of het ruggetje helemaal gesloten is. Maar ja het is al een heel kind....
Ik ga er maar vanuit dat alles goed is omdat mijn dochter ook helemaal gezond is. En het kindje beweegt beoorlijk hard.
Ze gaan nu dan ook gelijk alles onderzoeken, hart, longen en nieren enzo.
Dat is wel fijn, dan weten we zeker of alles goed is of niet....

Ik zou die nekplooi meeting wel laten doen als ik jou was. Is zeer veilig en misschien komt er gelijk al een goede uitslag.

Gr. Ris
 
Terug
Bovenaan