Bloedarmoede / ziekmelden

Dag lieve mensen

Sinds 2 weken loop ik de deur plat bij de arts. Eerst bleek ik een blaasontsteking te hebben. Toen een reactie op de kuur en nu ook nog bloedarmoede.

Morgen word er uitgebreid bloedonderzoek gedaan.

Nu sta ik 100% in de ziektewet en werk boventallig in de zorg. Maar ik ben zo vreselijk moe en bij zitten of staan duizelig tot het gevoel van flauwvallen aan toe. Nu heb ik mij de afgelopen 2 weken ziekgemeld omdat er ook veel onzeker was over waarom ik mij zo ziek voelde. Maar nu we weten dat het bloedarmoede is vraag ik me af of ziekmelden nog legitiem is. Ik wil zo graag weer wat doen maar voel mij zo slecht.

Hoe hebben de zwangeren vrouwen hier dat gedaan die ook bloedarmoede hadden met klachten in combinatie met werk?

 
Je hebt een diagnose gekregen, er is dus wat aan de hand. Natuurlijk mag je dan nog ziekgemeld blijven.
Het goede nieuws is wel dat je met deze diagnose kan gaan werken aan herstel en als je voldoende hersteld bent kan je mogelijk weer aan het werk gaan. Hierbij is niet per se de hb waarde leidend, maar vooral de mate van klachten die je daardoor ervaart. De ene vrouw functioneert redelijk normaal met een hb van 5, de ander is met een hb van 6.5 al zo slap als een vaatdoek. Eerst maar eens herstellen en zorgen dat je je weer beter gaat voelen, en dan kan je weer gaan denken aan werken, mogelijk minder uren of aangepast werk (weet niet precies wat je doet). Maar werken terwijl je het gevoel hebt elk moment flauw te kunnen vallen kan behoorlijk gevaarlijk zijn, zowel voor jezelf, als voor je baby en mogelijk ook voor je omgeving. 

Overigens is het hebben van een diagnose en zelfs een behandelplan daarbij helaas geen garantie dat je beter gaat worden. Ik heb zelf de afgelopen 3 zwangerschappen steeds last gehad van bloedarmoede, en bij 2 daarvan (1 voldragen, 1 miskraam) waren de staalpillen die ik ervoor kreeg alleen voldoende om te zorgen dat het niet nog erger werd, en bij de andere zwangerschap heb ik vanaf mijn positieve test tot 6 maanden zwangerschap last gehad van bloedarmoede, ondanks dat ik vanaf de positieve test al aan de staalpillen zat. Pas daarna werd het wat beter qua bloedarmoede, om helaas door fluxus bij de bevalling weer terug te zijn bij af...
 
Idd je kan ziekgemeld blijven! Ik heb niet veel verstand van bloedarmoede maar ik weet wel dat je als je je zo voelt beter thuis kan blijven, op werk zal je niet heel productief zijn gok ik
 
Ze zullen op werk niks aan je hebben als je je zo voelt. Het is maar werk he! Ik heb er zelf ook altijd veel moeite mee dus herken je gevoel wel, maar mijn man zegt ook altijd: Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken. Jij en je baby op plek 1 op dit moment. Lekker thuisblijven tot je je beter voelt!
 
Terug
Bovenaan