bloedarmoede

hey mamaclub.
Ik heb bloedonderzoek gedaan voor een maand geleden en blijkt uitonderzoek dat ik tekort ijzer heb en de uitslag was 5.9. ik heb toen ijzer tabletten gekregen van huisarts .er gisteren heb ik nog een keer bloekonderzoek gedaan en blijkt dat ik te laag ijzer heb in mij bloed en was 5.7 ik ben erg moe en duizelijk geworden en de dokter zei gaat andere oplossing vinden .
Wie heeft van de mamaclub ervaring mee ?
groeten
Huda

ik ben van de maart mama,s maar wil toch even reageren.
ikzelf heb om de haverklap bloedarmoede,ook toen ik niet zwanger was zelfs,nu heb ik het even niet maar in het begin van m,n zwangerschap was hij weer te laag,ook ik heb ijzertabletten gekregen,dieheb ik 6 weken geslikt en toen was die weer normaal,nu ben ik weer erg moe dus volgende week moet ik weer testen.ik ben wel benieuwd wat voor andere oplossing je dokter gaat vinden,laat je het mij ook even weten dan?
sterkte

Ik ben een jan. mama, maar ook voor mij een bekend probleem, al heb ik nog Hb 6.5. Maar ook staalpillen.

Wat bij mij verder helpt is Floradix. Niet heel lekker, maar wel veel ijzer. Verder vruchtensap met vit. C drinken bij de maaltijden en geen vla of yoghurt na het warm eten. Dat beperkt de opname van ijzer namelijk.

Verder veel bewegen en buiten wat zonlicht opvangen. En voldoende rust en slapen.

Oh ja: rood vlees. Dan bedoel ik rundvlees, maar wel goed doorbakken natuurlijk. Varken en kip (wit) zit veel minder ijzer in.

maar lastig ishet wel he. na de ebvalling van de twee had ik toen ik uit het ziekenhuis kwam nog maar Hb5.0. Ik was daar behoorlijk beroerd van moet ik eerlijk zeggen.

Hey allemaal .
Ik heb andere staalpillen gekregen zit veel ijzer in volgende week nog een keer bloedonderzoek voor erfelijk ziekte als ik die heb dan als helpt niet .
na twee weken normaal bloedonderzoek om tekijken als de nieuwe staalpillen heeft geholpen.
Groeten,Huda

Hi Huda,

Ik heb bij mijn vorige zwangerschap ook continu tusseen de 5.5 en 6 gehad. Todat ik ontdekte dat als je de staaltabletten met Vitamine C inneemt (jus d'orange bijv.) het dan beter gaat. Vitamine C bevordert namelijk de opname van ijzer in het bloed. Ik vond het jammer dat ik dat niet eerder ontdekte, want dan was mijn ijzer waarschijnlijk eerder omhoog gegaan.

Sowieso is ijzerrijk voedsel belangrijk: volkoren brood, groene groenten, rood fruit, af en toe een eitje (vitamine B12 zorgt namelijk ook voor goede opname van ijzer), appelstroop en ja ook floradix (maar ik ging daar echt van kokhalzen).

Ik drink nu bij bijna elke maaltijd een glas jus d'orange. Niet dat ik dat zo lekker vindt, maar het helpt me wel. Met de ijzertabletten heb ik nu een ijzer van 7.0. Dat is voor mij super! Ook zonder zwanger zijn redt ik dat eigenlijk nooit. Ik moet over een maand weer prikken.

Ik hoop dat je wat hebt aan de tips.

Gr. Tamara.

Terug
Bovenaan