Bloeddruk laatste trimester

<p>Hoi allemaal, </p><p>Ik ben nu 29 wk zwanger en zie op de kaart van de verloskundige dat mijn bloeddruk eigenlijk steeds hoger wordt. Aan het begin had ik een bloeddruk van 90/60. Nu heb ik inmiddels een bloeddruk van 112/75. Is dit dan niet veel te hoog? Ik ben wel ook al 18 kilo aangekomen, maar ik moet nog wel even dus ben wel benieuwd hoe dat bij jullie is :).</p>

Mijn verloskundige zei dat het normaal is dat de bloeddruk iets stijgt in het laatste trimester.
Pas bij 140/90 gaat ze zich zorgen maken zei ze tegen mij. 
Maar als je hierover twijfelt gewoon vragen wat ze ervan vindt, dan kan ze uitleg geven en evt geruststellen. 
Maar ik ga er vanuit dat ze echt geen onnodig risico gaan lopen en dat ze je bij twijfel altijd even laten bloedprikken of urine laten controleren 

Een normale bloeddruk voor een volwassenen is 120/80 ongeveer. Tijdens de zwangerschap zou hij zelfs nog iets hoger mogen zijn. Daarnaast heeft beweging ook nog invloed erop. Ben je net van de auto naar de verloskundige gelopen en wordt er dan direct gemeten is ie ook hoger dan wanneer je eerst even nog hebt kunnen zitten. Ik zou me er dan ook geen drukte over maken. Je zit echt nog heel netjes qua bloeddruk?

Ik ben nu bijna 37 weken zwanger en ik zat vandaag op 135/65 en dat is nog prima. Je hebt wel een dubbele bloedsomloop waar je lichaam nu harder voor moet werken. Idd als je over de 140-150 komt gaan ze pas zorgen maken en daarbij is de onderdruk (die moet dus niet boven de 90 uitkomen) belangrijker dan de bovendruk

Mijn bloeddruk normaal was ook rond jouw waarden (90/60). De waarden zijn de afgelopen maanden ook wat opgelopen naar 110/70 en in de avond 120/80. De vk vond dit iedere keer erg netjes. Als ik thuis een meting deed was het meestal iets lager. Meting bij vk was vaak na een stukje lopen, in de avond of een groepsbijeenkomst. Dan is het ook al iets hoger. Nu ben ik 39 weken en de laatste controle 110/75.
Zolang jij je goed voelt en geen andere klachten krijgt, zijn dat heel mooie waarden. Je hebt ook meer bloed waardoor je hart meer moet werken en je bloeddruk wat stijgt. 

Volgens mij niks mis met je bloeddruk hoor. Mijn bloeddruk wordt juist steeds lager! Ik ben bijna 29 weken en had bij de laatste afspraak 90/45.

Terug
Bovenaan