Bloeddruk te hoog?

Gisteren bij de VK geweest, zij gaf aan dat mijn onderdruk te hoog is (130/85) en dat het echt niet hoger mag worden. In het begin van mijn zwangerschap is het één keer 85 geweest en daarna was het steeds 70 of 80. Ik ben er eigenlijk een beetje van geschrokken, zoals de vk het vertelde leek het er op of ik op het randje sta van een zwangerschapsvergiftiging, plat moeten liggen of bedenk het maar.
Zijn er meer meiden die hier last van hebben(gehad)? Hebben jullie tips om de onderdruk omlaag te krijgen?

Troetje
(23 wk 4 dgn zwanger)

Kennelijk kijkt de ene vk er toch anders tegenaan dan de andere.

Ik heb altijd begrepen dat een herhaaldelijk gemeten onderdruk van meer dan 90 mmHg én eiwit in de urine een reden is om je door te verwijzen naar een gynaecoloog. Eerder zou je gewoon onder controle van de vk kunnen blijven.

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik ook nooit een zogenaamde mid-pregnancy-dip gehad (in het midden van je zwangerschap zou je een lagere bloeddruk dan normaal moeten hebben, maar niet iedereen heeft dit) en al snel (rond 20 weken) steeg de bloeddruk naar 140/90 mmHg bij elke controle. Hoger werd 'ie lange tijd niet en er werd regelmatig gekeken met zo'n stripje of er eiwitten in de urine zaten. Er zat nooit eiwit in de urine. En dus was er geen reden om me door te verwijzen naar de gyn (wilde ik zelf ook liever niet).

Natuurlijk hield ik vocht vast (zoals velen in de zwangerschap dat hebben) en helaas had ik daardoor aan twee kanten een carpaal tunnelsyndroom (wat ook bij een gewone zwangerschap kan horen), maar pas op het allerlaatste eind vd zwangerschap (1 dag voor de uitgerekende datum) werd ik naar het ziekenhuis gestuurd voor een CTG (omdat ik pijn in mijn bovenbuik had en de vk bij de controle thuis het hartje niet goed kon horen) en werd daar ineens een bloeddruk van 180/100 mmHg en een uurtje later 190/110 mmHg vastgesteld. Het CTG was prima, trouwens.

Daar werd weer mijn urine gecontroleerd en bloed geprikt (nierfunctie en leverfunctie, bloedstolling etc) en nu had ik ineens wel minimaal eiwit in de urine, mijn leverfuncties deugden van geen kant meer en mijn bloed stolde niet goed. Ik mocht blijven (mocht bed niet meer uit) en werd volgende dag ingeleid. Het liep uiteindelijk op een keizersnede uit, omdat het kind te groot bleek, de ontsluiting niet vorderde en mijn bloed steeds slechter ging stollen (en de gyn wilde nog wel iets kunnen en elke ingreep is risicovoller als je niet goed stolt, dat zul je wel begrijpen).

Het is allemaal prima gegaan. Twan woog 4310 gram en de placenta was ook lekker groot (850 gram) zonder infarcten. En ik ben blij, dat de vk niet onnodig paniekerig was en het pas zo laat  echt slechter ging met die bloeddruk. Dat scheelde een hoop stress. En Twan kon lekker lang blijven zitten. Hij had er geen last van gehad. Maar bij iedereen loopt het anders. Ik hoop dat het bij jou allemaal goed gaat.

Tips om de bloeddruk omlaag te krijgen zijn er niet echt.

Zoutloos eten schijnt tijdens de zwangerschap niet te helpen. Maar dingen als geen koffie/ thee/ cola/ teveel drop/ grote lichamelijke inspanning zijn natuurlijk wel eenvoudige tips. Bedrust is ook goed.

Hoi Ingrid, bedankt voor je reactie. Ik had ook al een beetje het idee dat de vk wat aan het overdrijven was maar je schrikt toch en vraagt je af of je het allemaal goed doet. Ik werk nl gewoon fulltime  en als je de vk gelooft is dat het stomste wat ik kan doen: werken terwijl ik zwanger ben. Ik heb zoiets van: zolang ik me goed voel en alles in orde is, dan is er niets aan de hand toch? Jouw verhaal heeft me in ieder geval wat meer gerustgesteld.

hoi hoi

Ik kreeg bij 27 wkn zwangerschap een bloeddruk van 180/95!!
De rest van de zwangerschap heb ik thuis gezeten en helemaal niks gedaan!!
Ik mocht ook niks dus dat was wel een domper!
Ik ben toch nog 41 wkn zwanger geweest en bevallen van een prachtige dochter!!
Ik heb geen tips want ik kon het met rust alleen stabiel houden maar niet naar beneden krijgen!!
Heb nu trouwens nog een te hoge bloeddruk dus als het blijft ook na de bevalling blijven controleren!!!
succes en sterkte ermee!!

groetjes liek

Ook wat dat werk betreft, denkt de ene vk er anders over dan de andere. Mijn werkweek is 46 uur, maar zolang dat goed gaat, is dat toch geen probleem? De een kan het aan, de ander niet.

Mijn eerste zwangerschap (met die hoge bloeddruk en pre-eclampsie op het eind) heb ik me prima gevoeld. Nu ben ik de tweede keer zwanger, is de bloeddruk goed, maar voel ik me lichamelijk belabberd, waarschijnlijk doordat ik voor de 16 maanden oude nr 1 moet zorgen en daarnaast ook nog werk en bezig ben met een promotie-onderzoek. Nu heeft de vk (en de gyn overigens ook) wel gezeurd dat ze vond dat ik moest minderen met werk. Dat heb ik vorige week maar gedaan.
Maar dat heeft dus niets met mijn bloeddruk te maken, want daar gaat het nu veel beter mee.

Greetz van Ingrid (36), 33 weken zwanger van weer een leuke knul.

Hallo,

Ja ik kan ook mee praten over een te hoge bloeddruk, bij al mijn zwangerschappen is mijn bloeddruk na de zesde maand omhoog gegaan, en dan niet naar de 85 maar meteen naar de 95 en hoe verder ik in de zwangerschap kom hoe hoger hij word.
met de eerste heb ik in het totaal een week in het ziekenhuis gelegen maar na vier dagen is ze toen spontaan geboren(38 wk) en met de andere twee mocht ik thuis blijven zolang als de rr onder de 100 bleef, wel heb ik een paar maal een halve dag aan de ctg gelegen om te kijken of hij met rust weer daalde, en ook nu is mijn onderdruk weer 95 en ben ik gewoon thuis en moet ik om de twee weken naar de gyn (ik ben nooit bij de vk geweest vanwege de bloeddruk en traag werkende schildklier) zolang als ik geen vlekken, sterrerjes ga zien of ondragelijke hoofdpijn krijg of accuut volloop met vocht is er niets aan de hand en is het gewoon een manier van mijn lichaam om te reageren op de zwangerschappen. Wel gaat de bloeddruk met name in de laatste paar weken met pieken omhoog. Maar zolang als de kleine het goed doet en goed groeid word er niet in gegrepen. De tweede bevalling is met 39 weken opgewekt, ook omdat ik dit zelf graag wilde ik hield veel vocht vast en had carpaal tunnel syndroom.  Bij mijn vorige zwangerschap wilde de gyn het tot twee keer toe aan de gang zetten met 38 en 39 weken maar was de baby nog niet ingedaald en er dus nog niet klaar voor en is ze met 40 weken gezond geboren. Ook nu moet ik het wat rustiger aandoen van de gyn en ga ik nu elke dag een uur liggen, maar het is maar net hoe je in je vel zit en hoe je gezins samenstelling is ik heb al drie kinderen dus rust is voor mij wat anders als voor iemand die de eerste krijgt en alle ruimte heeft om dingen uit te stellen. Ik probeer goed naar mijn lijf te luisteren en bij veel harde buiken doe ik een stapje terug. Ik schrik niet als mijn bloeddruk niet boven de 100 gaat en in de laatste twee weken gaat hij daar ook regelmatig over heen, maar het schijnt bij mij te horen en ik neem het maar zo als het komt. Vaak doet de vk moeilijker over een hoge bloeddruk als de gyn. als er niet meer klachten bij komen laten ze je rustig weer naar huis gaan en ondernemen ze verder niets.

Ik wens je een hele goede zwangerschap en hoop dat je bloeddruk niet omhoog zal gaan want ik weet niet of thuis wil bevallen maar die kans is verkeken als hij wel hoog is.(tijdens de weeen gaat hij bij mij steevast naar de 115 of zelfs daar boven)

Groetjes Linda (32wk5d)

Terug
Bovenaan