bloeddruk wordt hoger, wat zijn de consequenties?

afgelopen week controle gehad. De bloeddruk wordt hoger. Deze was de hele zwangerschap heel netjes zo rond de 100 bovendruk en 60/70 onderdruk.

Bij de controle had ik maar liefst 97 onderdruk. Daarna mocht ik direct een half uur aan de CTG en het bloeddrukmeetapparaat. De bloeddruk, met name de onderdruk, werd wel lager maar niet lager dan 82. Ook thuis (heb een app. thuis) is hij redelijk hoog, maar gelukkig niet boven de 90.

Wat kunnen de consequenties hiervan zijn? Dinsdag heb ik weer controle maar eerst weer aan de CTG en de bloeddrukmeting. Het kindje doet het overigens goed. de hartslag bij de CTG is bij beweging rond de 150/160 en in rust zeg maar rond de 130/140.

Mijn bloed en urine is nagekeken, dat is verder in orde.

groetjes
talke
36 + 1

hoi talke,

ik heb drie zwangerschappen gehad en alle drie keer had ik last van hoge bloeddruk, nu ben ik chronische hypertensie patient geworden wat inhoud dat ik mn leven lang bloeddruk verlagers moet slikken wat niet inhoud dat dit bij jou ook kan gebeuren, in de zwangerschap als de bloeddruk ineens zonder reden stijgt kan dit een beginnende zwangerschapsvergfitiging betekenen, dit gaat gepaard met eiwit in de urine en in het bloed is het ook te zien ik heb dit drie maal gehad en uiteindelijk, de eerste keer met 37 weken ingeleid met infuus, 2e x met 36,5 week ook met infuus afgelopen de derde keer   wederom omdat ik weer pre- eclampsie had en wat in mijn geval hellp syndrome kon worden, zwangerschapsvergiftiging   kan redelijk gevaarlijk zijn voor de moeder en kind maar ik denk dat dit bij jou dus niet het geval is omdat ze niets in je urine ontdekt hebben, op het moment dat je vocht begint vast te houden, dikke benen en enkels etcetc krijgt , hoofdpijn en een sooort strakke band gevoel om je maag krijg dan moet je even naar je gyno of verloskundige bellen, dit is wat ik je vertellen kan, op het internet is er veel over te vinden,
 als ik het goed gezien heb zit je bijna op het eind, veel succes en hoop dat je bloeddruk niet teveel stijgt want een natuurlijke bevalling is toch wat we allemaal hopen.

Sorry iets vergeten in jouw situatie is het belangerijk dat je veel rust neemt, dus vaak die benen omhoog hihi mooi excuus kan de huspup wat meer klusjes opknappen..

veel sterkte,
groetjes bianca

hoi
omdat je kans op zwangerschapsvergifteging kan hebben, zou ik lekker rustig aan gaan doen.
let wel op dat je niet meer hoofdpijn krijgt, want dat geeft aan dat je bloeddruk weer hoger wordt.
je hoeft niet heel lang meer, dus als de baby eerder moet komen is dat niet meer zo'n groot probleem.
als mijn bloeddruk hoger werdt, beviel ik een week later van mijn kinderen(2 kinderen 2 zwangrschappen)
dus ik wist dat het snel ging gebeuren.
want hij gaat altijd iets omhoog aan het eind!
dus succes.
als je je zorgen maakt kan je altijd de verloskundige bellen

Hi Talke,

Rustig aan doen!!
En dan dus echt rust nemen. Ik heb zelf ook normaal een bleoddruk van 100/60 en vanaf week 35 onderdruk op 90. Vorige week was het zelfs gestegen naar 140/95 dus toen ook aan de CTG en urine check. Ons kleintje heeft bij beweging ook een HF van 150tot180 en in rust rond de 120/130.

ivm met bloeddruk heeft het ziekenhuis de zorg van de VK overgenomen. Nu was ik er dinsdag, bloeddruk toen 140/100. Was toen 37wkn+3. Ze boden me toen aan om met een onderzoek mee te doen, dat onderzoekt wat het effect is op baby's/kinderen om af te wachten bij hypoertensie / PE / HELP of al inleiden. We hebben er toen voor gekozen om niet mee te doen. Want de kans zou dan dus bestaan dat ik meteen ingeleid zou worden. Op zich prima, maar dan wel met uiterste medische noodzaak vonden wij. Maar ik bleef wel onder controle.

Donderdag moest ik terug komen. Ik was 's ochtends nog naar de kapper geweest en lekker met de hond naar het bos. Toen naar het ziekenhuis. Bleoddruk was 160/110. Ik moest meteen blijven, en alles werd in werking gezet. CTG, bloedonderzoek, ed. Onderdruk daalde wel tot 100, maar niet lager. Als die 110 was gebleven had ik bloeddrukverlagers gekregen. Maar nu moest ik in het ziekenhuis blijven. Ben er 2,5 dag geweest. Bloeddruk is nu 150/90. En dat is acceptabel.

Maar die bloeddruk heb ik dus bij NIETS doen in het ziekenhuis. Dus ik mocht wel naar huis, maar absoluut NIETS doen. Want dan stijgt de bloeddruk.

En je kan er zelf dus schade aan overhouden en je kleine ook.

En krijg je veel hoofdpijn, tinteling in je vingers, enorme vochtophoping meteen je VK bellen hoor!!

Succes met rust houden!!

hallo,

bij mijn eerste zwangerschap had ik ook een veel te hoge bloeddruk, mijn onderdruk was ook 98, ik ging van de vk naar het ziekenhuis, waar je allemaal onderzoekjes krijgt en aan de bloeddruk meter ligt, maar met de kleine was alles goed en ik kreeg het advies om het rustig aan te doen. ik had geen last van mijn hoge bloeddruk. wel ben ik er toen achter gekomen dat als mijn bloeddruk elektrisch wordt gemeten is hij hoger, dan waneer hij handmatig wordt gemeten, dan was hij lager. nu bij mijn tweede zwangerschap wordt hij altijd handmatig gemeten en dusver nog steeds perfect.

hopelijk blijft alles goed gaan in de laatste loodjes van je zwangerschap!!!
veel succes.
liefs joy

Hai Talke,

Het is normaal dat je bloeddruk iets omhoog gaat richting het einde van je zs. Het gaat met name om de onderdruk  maar 97 is echt op het randje. Het kan een beginnende zwschapsvergiftiging betekenen. Dat is behoorlijk gevaarlijk voor moeder en kind maar gelukkig had je geen eiwit in je urine. Toch moet je het goed in de gaten houden en als je andere verschijnselen krijgt zoals, een bandgevoel om je bovenbuik, hoofdpijn, slecht zien, tintelende vingers moet je direct naar je VK gaan.

Je kunt nu verder het beste zo rustig mogelijk aan doen. Zwangere vrouwen in het zhuis met een te hoge bloeddruk en een beginnende zsvergiftiging, moeten vaak zelfs de  hele  dag in bed blijven, zo rustig aan moeten ze het dus doen. Gelukkig ben je al een heel eind in je zs.

Succes

Oh ja, vergeet ik nog te zeggen. Jouw onderdruk was altijd aan de lage kant. Bij vrouwen met een onderdruk van 97 die altijd al een hoge bloeddruk hebben is het minder zorgelijk dan wanneer je bloeddruk normaal lager is. Gewoon goed letten op andere verschijnselen en extra vaak controleren zou ik zeggen.

Oh en lekker op de bank, voetjes omhoog, potje thee en een tijdschriftje, dan komt het wel goed

Dank voor jullie reacties. Ik heb inderdaad wel tintelende vingers er nog bij en houd vocht vast. Maar dat vocht vasthouden heb ik al zeker een week of 8.

Gisteren de bloeddruk nog eens opgemeten en ik kom steeds nu rond de 92 onderdruk. Nog steeds hoog. Morgen moet ik weer aan de CTG en aan de bloeddrukmeting, vervolgens weer controle bij de gyn.

Ik hoop echt dat morgen die bloeddruk acceptabel is. Ik heb geen "bandgevoel", zie niet slechter en ik heb ook geen hoofdpijn.

Ik probeer me rustig te houden maar met nesteldrang is dat toch vrij moeilijk.

Ik laat jullie weten hoe het morgen was.

groetjes
talke

Terug
Bovenaan