Bloeddruk

Hee mama's

Op dit moment bijna 35 weken zwanger, en vroeg me af of er meer dames zijn die telkens een verschillende bloeddruk hebben?
Elke keer als ik het moet laten nakijken dan schiet die omhoog ?
Vorige week was die 150/91, opgezette enkels dus moest alles laten checken.
Bloed laten prikken voor lever en nieren, eiwit in urine etc etc. Maar alles was goed, bloeddruk ook daarna.
Hebben jullie dat ook zo af en toe??

Weet je waarom het omhoog schiet? Ben je bijvoorbeeld druk aan het praten of zenuwachtig ofzo? 
Ik kreeg een vergiftiging, maar mij mij bleef het constant hoog, daarom meten ze meerdere keren, en als het eng wordt zelfs een langdurige meting van een uur lang elke 5 minuten. Plus alle testjes naar nieren, urine, etc.
Dus zolang het steeds een momentopname is en daarna weer goed en uit andere testen niks komt, zou ik gewoon vertrouwen op dat het goed is. Je wordt dan hooguit wat vaker op controle gevraagd om je bloeddruk in de gaten te houden

Dank je voor je bericht.
Hun hadden het over de witte jassen bloeddruk..wist niet eens dat t bestond.
Maar ik denk dat ik dan met de gedachte zit van : o jee ze gaan weer meten...

Maar tijdens het uur lang bloeddruk meten ging die telkens omlaag.
Ik denk dat ik gewoon ook een beetje angst heb voor die vergiftiging terwijl ik er niet aan moet denken...
Gynaecoloog zei ook van: vertrouw op je lichaam.

Hoe was dat verder bij jou gegaan?

Ik kreeg na 30 weken een wat hogere bloeddruk en die nam gedurende 3 weken steeds verder toe. Ik hield heel veel vocht vast overal op mijn lichaam, zelfs in mijn gezicht. Was ook misselijk en had vaak hoofdpijn. Ik moest vanaf 32 weken 2 x per week meten en in week 34 dagelijks. En rond 35 weken ook dagelijks bloedonderzoek, heb een aantal dagen CTG gehad. En toen het echt ontspoorde begon ik me goed ziek te voelen en waren de uitslagen daar ook niet goed van. De bevalling kwam gelukkig met 35+2 op gang. 
Tijdends de bevalling lag ik aan infusen en kabels etc en was de prio vooral de vergiftiging. Ik heb dat als erg naar ervaren. Maar was wel belangrijk. Ik ben nooit echt enorm in gevaar geweest, ook de baby niet. Het was een vrij grote baby juist, voor die termijn. Wij zijn beiden groot. Het was maar goed dat ze eruit ging, want daarna herstelde alles snel weer. Ben wel nog wat verward en slap geweest die eerste maand. Maar had ook een totaalruptuur, dus wat nou waardoor kwam... Who knows.
Maar goed. Je ziet: als het een vergiftiging is dan wordt het erger en worden ook andere uitslagen niet goed. Dat schommelt niet. Ik zou nu dus vertrouwen op de goede controle die je hebt. Zelfs als het ontspoort dan zijn ze er dus heel snel bij. De baby is ver genoeg om zonder problemen al gehaald te worden. Probeer rustig te blijven. Dat helpt enorm met hoge bloeddruk. Uitrusten, slapen, mentale rust.

Super thx voor je verhaal en dat je het deelt met mij.
Wat is een totaalruptuur? ?
Ja, het kan er zomaar insluipen... dat gaat langzaam of in een keer.
Ik moet er ook van uitgaan dat het goed is.
Mijn vocht in enkels is nu weg...
Moet proberen om af en toe rustig te blijven....dat is soms een kunst.
Maar ik vind het heel erg vervelend voor je dat je da tg heb moeten doormaken..
Maar het is zo apart dat het na de bevalling weer wegzakt..wat heel goed is!!??
Ik ben blij dat het allemaal is goedgekomen ?

Mijn bloeddruk was ook vaak een beetje op het randje. Ik hield ook aardig wat vocht was op het eind. Ondanks dat ik geen eiwitten in mijn urine had of er andere tekenen waren van een zwangerschapsvergiftiging ben ik wel met 40 weken ingeleid toen mijn bloeddruk ook weer wat hoog was. Dit kwam ook omdat het een flinke baby ik was. Wachten gaf meer risico's en baby was duidelijk al helemaal af ;)

Ik heb bij mijn eerste zwangerschapsvergiftiging gehad. Dat is geen pretje. Dan blijft je bloeddruk hoog, verlies je eiwitten en gaat de werking van lever en nieren achteruit. Het is heel gevaarlijk voor zowel de moeder als de baby. Ik ben toen het extreem werd dan ook meteen ingeleid (toen 36 weken). De oorzaak is nl. de zwangerschap. Het herstel begint als de zwangerschap voorbij is. Het herstel duurde 10 maanden, ben heel vermoeid geweest en het was echt niet leuk. Wordt gelukkig nog steeds goed in de gaten gehouden door het ziekenhuis.
Ben nu zwanger van de tweede en heb hele goede zorg via het ziekenhuis. Ik meet elke dag mijn bloeddruk.
Ik denk dat je je nog geen zorgen hoeft te maken want bij een zwangerschapsvergiftiging oftewel pre eclampsie blijft je bloeddruk hoog en krijg je ook andere symptomen zoals buikpijn rond je middenrif, heel veel vocht vasthouden, hoofdpijn, sterretjes zien, slechte concentratie, spierpijn, algehele malaise. Dan moet je meteen aan de bel trekken.

Totaalruptuur is dat de vagina tijdens de bevalling inscheurt tot aan de anus.

Terug
Bovenaan