Bloeddruk

Ik heb even een vraagje over bloeddruk. Is het normaal dat - wanneer je erg druk bent-   de bloeddruk omhoog schiet, zonder dat dit nou direct gevaar opleverd?
Ik heb normaal een bloeddruk van gemiddeld 110/60.
Maar vandaag had ik een vreselijke drukke dag, en stond om half 6 voor 20 man patat te bakken, toen voelde ik me inneens zo 'opgefokt'. Mijn hart ging als een razende tekeer, en ik kon haast niet aan adem komen. Toen ik mijn bloeddruk opnam was hij 131/92.
Daar schrok ik wel even van, maar ben toch rustig doorgegaan (je kunt de mensen toch ook niet naar huis sturen he)
Nu alle rust weergekeerd is heb ik hem weer opgenomen en was hij 116/79.
Voor mijn doen nog vrij hoog.
Maar moet ik me nu zorgen maken? Of is het normaal dat je bloeddruk hoger is als je zo extreem druk bent?

hallo,

Bloeddruk kan ind. stijgen als je stress hebt, 131/92 is ook wat aan de hoge kant maar je zegt dat ie later alweer gezakt was naar ../79 dus dat is goed.
de onderdruk moet eigenlijk niet blijvend boven de 90 komen
als dit eenmalig is maakt het niet uit,maar inderdaad in de gaten houden..
en als het vaker gebeurt dan toch even naar de huisarts gaan hoor!!!

succes

Hai Teddy, het gaat vooral om je onderdruk. Aangezien die van jou normaal vrij laag is, is die 92 best hoog. Van stres schiet vooral je bovendruk omhoog. Ik zou voor de zekerheid even je VK bellen en je urine laten testen op eiwitten.

@JUF; bedankt voor je uitleg, ik heb ook even je berichtje op het andere topic over bloeddruk gelezen.
Vanmorgen was mijn onderdruk 82, vanmiddag heb ik een middagdutje gedaan, en daarna kwam hij niet hoger dan 77.
Maar ik ga morgenochtend voor de zekerheid even naar de verloskundige bellen, zeker door jouw uitleg.

Mag ik ook nog even iets zeggen? Ik ben zelf arts en heb jaren mensen met bloeddruk problemen behandeld. En het heeft echt geen zin om je bloeddruk te meten als je inspanning hebt verricht of overduidelijk opgefokt of gestresst bent. Want het is een volledig NORMALE reactie van het lichaam dat de bloeddruk dan omooog gaat! Meet voor de lol maar eens je bloeddruk als je verdiepingen trappen hebt opgelopen, die zal ALTIJD 'te hoog' zijn...

Als we het hebben over een te hoge bloeddruk (die medisch relevant is) moet het gaan om een meting in RUST, bij voorkeur als mensen tenminste 5 minuten rustig op een stoel hebben gezeten. Je geeft zelf al aan dat de meting later weer normaal was, toen je wat gerust had, dus wat mij betreft is er helemaal niets met je bloeddruk aan de hand. Ik zou die ene meting dus ook vooral uit je hoofd zetten!!!

(maar goed, dat is mijn professionele mening...)

Groetjes, Karin
39+3 wkn van 2e

@Karin; Thanks!!!!
Dat was het eigenlijk ook wat ik me afvroeg; dat je bloeddruk steeg als je extreem druk of gestresst was.
En dat was ik gisteren enorm.
Ben erg blij met je antwoord als deskundige, ik hoef me dus geen zorgen te maken!

Terug
Bovenaan