bloeddruk

17 mei ben ik bevallen. En kreeg vanaf 36 weken een hoge bloeddruk. kreeg het hellpsyndroom. Ik had van mij zelf altijd wel 80-85. Nu 2,5 maand later is de bloeddruk nog onderdruk 90. Nou was ik wel wat gespannen wat de bloeddruk weer zou zijn. Denk dat hij daarom ook iets hoger was. Nu moet ik over 2 weken 24 uur een bloeddrukmeter om houden thuis, om te kijken wat ie thuis doet. Denk dat het dan wel goed is maar weet het natuurlijk ook niet. Wie heeft hetzelfde mee gemaakt? en wanneer was de bloeddruk weer goed? En wat moet je doen als je weer een 2de zwangerschap wil? zou dat kunnen met een iets hogere bloeddruk of het risico te groot?

Na de geboorte van onze tweede bleef ook mijn bloeddruk hoog. Ook 7 weken na de bevalling was ie nog aan de hoge kant. Niemand vond het nodig er wat mee te doen. Ik heb ws 3 jaar met een te hoge bloeddruk gelopen voordat er wat gedaan is. Gelukkig geen schade ervan, maar wel een keer een waarschuwing gehad in de vorm van gevoelsverlies in een deel van mijn gezicht.

Die 24 uurs-meting stelt niks voor. Is hooguit een beetje lastig omdat dat ding iedere 20 - 30 min meet (overdag) en ieder uur 's-nachts. Je kunt gewoon doen wat je normaal ook doet. Het geeft een duidelijk beeld of je bloeddruk alleen piekt bij bv de dokter, of dat hij over die gehele 24 uur aan de hoge kant is. Als hij af en toe piekt doen ze ws (nog) niks. Is hij de gehele tijd hoog, dan krijg je ws medicatie om de bloeddruk omlaag te krijgen. In beide gevallen zal er ws besloten worden om na ong 3 maanden nog een keer een 24-uursmeting te doen om te zien hoe het verloopt met je bloeddruk.

Inmiddels is onze dochter 5 en slik ik al 2 jaar medicatie. Na 1 jaar mocht ik daar in eerste instantie mee stoppen. Maar 2 maanden terug toch weer gestart omdat ik weer klachten kreeg.

Als je een tweede keer zwanger raakt zal je ws onder controle komen bij de gyn. Ligt een beetje aan of je medicatie nodig hebt en hoe de zwangerschap gaat. Je zult de vk in ieder geval moeten melden dat je een hoge/verhoogde bloeddruk hebt/ hebt gehad. De vk zal je dan in ieder geval beter in de gaten houden of doorverwijzen naar de gyn. Ga in ieder geval VOORDAT je zwanger wilt raken een keer praten met je huisarts over de risico's.

Een collega van mij heeft bij de eerste ernstig Helpp gehad. Heeft voor de tweede onder controle van de gyn gestaan en is uiteindelijk na een probleemloze zwangerschap in het ziekenhuis bevallen van een gezonde zoon. De tweede zwangerschap heeft ze geen Helpp gehad. Zelfs geen tekenen ervan. Het hoeft dus niet een tweede keer te gebeuren.

Sterkte!

Hoi Iloontje,

Heb bij de 1e ook het help syndroom gehad, ze hebben de baby ook met 35 weken met een keizersnede gehaald omdat het zo slecht met moeder en zoon ging. Ik had op den duur een bloeddruk van 190/140. Na de bevalling nog een aantal weken bloeddrukverlagende medicatie geslikt. Na een paar weken werd de bloeddruk nog een keer gecontroleerd en de onderdruk was toen nog wel wat hoog dan voorheen.
Sindsdien is mijn onderdruk hoger dan voor de 1e zwangerschap. De 2e zwangerschap had ik meestal een onderdruk van 80/85. De hele zwangerschap is goed gegaan en geen last gehad van hoge bloeddruk.
Deze hele zwangerschap ben ik wel onder controle van een gynaecoloog geweest. Maar niet omdat ik de vorige zwangerschap het hellp sydroom had gehad maar meer omdat mijn zoon bij de geboorte een te laag geboorte gewicht had.

Het is dus niet gezegd dat je een 2e zwangerschap weer het hellp syndroom krijgt en dus waarschijnlijk onder controle bij de verloskundige bent.

Groetjes Ingrid

Terug
Bovenaan