Bloeddrukverlagende medicatie?

Hallo allemaal, ik heb een vraagje: aangezien mijn bloeddruk over de schreef is gegaan ben ik per direct moeten starten met bloeddrukverlagende medicatie (in dit geval methyldopa).Het middel zou wel veilig genomen kunnen worden, maar schijnt nogal wat bijwerkingen te hebben. Bijwerkingen zouden wel na "enige tijd" verminderen.
Heeft er iemand ervaring met dit middel en weet iemand wat "enige tijd" inhoudt?
 
hallo,

ik heb in mijn vorige zwangerschap ook methyldopa gebruikt. ik had hier totaal geen bijwerkingen van. we hebben inmiddels een gezonde zoon.
we zijn nu weer bezig voor een 2de kindje en ik zit nog steeds aan de methyldopa. 3x dgs 500 mg..
ik heb er dus helemaal geen last van.

greta
 
Hallo Grata, dank je voor je reactie.
Ik gebruik methyldopa 250 mgr, 3 x 1 per dag.
Gisteren zware hoofdpijn gehad, vandaag hondsmoe en trillerig, dus wel last van bijwerkingen.
gelukkig heb jij daar geen last van gehad! Hoe lang heb je die medicatie moeten gebruiken? Ikbennu 28 + 2 weken, dus dat kan aardig lang gaan duren.
Kon je na de geboorte meteen stoppen of heb je het middel nog door genomen>

Manuela, mijn bloeddruk is nu 170/103, en met name die onderdruk (103) is erg gevaarlijk, zeker tijdens een zwangerschap.
Zoals ik heb begrepen is bij onderdruk 100 tot 110 sprake van een opname met volledige rust. Het kindje heeft nu een kleine achterstand in ontwikkeling, met name het buikje blijft achter. Komt hoogstwaarschijnlijk ook door de bloeddruk.
Dit is mijn 2e kindje, mijn 1e kindje (dochter van 2 jaar en 3 maanden) is ook met een groeiachterstand geboren, ook na  hoge bloeddruk, maar toen ben ik opgenomen in het ziekenhuis met een bloeddruk van 160/95 (en nog wat complicaties). Toen heb ik het zonder medicatie kunnen uitzingen, nu dusal tamelijk vroeg met medicatie.

Groetjes, Claudia.
 
hallo claudia,

ik heb al 15 jaar pillen voor hoge bloeddruk.. dus misschien ben ik er aan gewend..
het kan idd wel dat je in het begin dus last hebt dat de pillen de bloeddruk naar beneden halen.. maar dat went best snel en zo rond 14 dagen 3 weken moet dat toch al een heel stuk beter zijn..
ikzelf heb er nooit zoveel last van gehad.. maar mijn moeder heeft ook een keer een medicijn gehad waar ze ook raar van werd..
misschien de medicijnen nemen als je naar bed gaat.. wil wel eens helpen..
maar ja.. hih dat lukt niet 3 x per dag..

mijn bloeddruk is nu ook rond de 100.. de onderdruk dan.ik ben er na de bevalling niet mee gestopt want dat mocht niet omdat mijn bloeddruk zo wie zo te hoog is... we zijn wel al weer bezig voor een 2de kindje.. daarom ben ik ook aan de methyldopa gebleven. want er zijn er maar 2 soorten die bij een zwangerschap kunnen qua bloeddruk medicijnen.
ik ben dus al jaren bekend met dit probleem en ook de eerste keer dat ik zwanger was heb ik aan het eind 3 weken in het ziekenhuis gelegen waar de bloeddruk toen dus heel mooi was.. doordat ik lag..

groetjes.. en hopen dat de bijwerkingen snel overgaan..

greta..
 
Hallo,

Ik slik sinds 4 weken nu ook het medicijn methyldopa. Momenteel nog 3  x per dag 250 mg. Ben nu 25 weken zwanger van mijn eerste kindje.Heb van mezelf al een hoge bloeddruk en slikte daarvoor altijd al medicatie. Sinds ik zwanger ben, heb ik kunnen stoppen met de medicijnen. Omdat door de zwangerschap mijn bloeddruk in het begin een stuk lager was geworden.
Uit controles bij de verloskundige bleek, dat mijn onderdruk altijd rond de 90 lag.
Totdat deze een keer 92 was en de verloskundige toch ook de mening van een gynaecoloog wilde hebben. Daar ben ik vier weken geleden geweest en mijn bloeddruk was opeens 150 / 105. Veel te hoge onderdruk dus. Ben meteen begonnen met de medicatie en heb bloed moeten laten prikken. Ik moet nu bij de gynaecoloog onder behandeling blijven en dat wordt dus zeker een ziekenhuisbevalling.

Vorige week ben ik terug moeten komen bij de verloskundige van het ziekenhuis. Bloeddruk was met de medicatie netjes gedaald naar 120/85. Volgende week moet ik weer terug komen. Blijkbaar als je rond het midden van je zwangerschap zit, daalt de bloeddruk ook altijd wat. Daarna gaat hij vaak weer wat naar boven. Als mijn bloeddruk nou volgende week weer hoger is, gaan ze de mediatie verhogen en krijg ik waarschijnlijk 3 x per dag 500 mg of zo. Maar verder gaat het goed.
Het enigse waar ik sinds een paar weken last van heb, is erg moeheid. Maar dat kan net zo goed van de zwangerschap komen.

Groet Judith
 
Terug
Bovenaan