bloedend tandvlees

Hallo dames,

Beetje vies verhaal, maar het volgende speelt hier sinds een paar dagen.
Mijn zoon van 16 mnd heeft 8 tandjes, vier boven, vier beneden. Sinds het eerste tandje probeer ik het te poetsen, maar dit lukt niet zo omdat mijn zoon het gewoon een rotklusje vind. Hij vind de pasta overigens wel lekker hoor, maar tanden echt poetsen niet. Nu zag ik laatst dat er wat lichte plak op zijn boventanden zat en toen ik dit ging poetsen begon zijn tandvlees te bloeden.
Samen met mijn man hebben wij een hevig "gevecht"gevoerd, zodat de tanden wel schoon zijn geworden. Dit is nu ongeveer een week geleden en sinds dien is meneer panisch om gepoetst te worden, en het bloed nog steeds!
Wat moeten we nu doen? Hij is denk ik nog te klein om mee naar de tandarts te gaan, maar ik kan dit ook niet zo laten natuurlijk!
Wie heeft er tips?

Groetjes 1976
 
Hoi 1976,

Leuk getal trouwens...

Als het nu nog steeds bloed zou ik de tandarts eens bellen om te informeren waar het aan zou kunnen liggen. Mijn zoon heeft nog maar net tandjes en vindt het helemaal geweldig om te poetsen.  
In het verleden bij vrienden van ons hadden de kids ook een gigantische aversie tegen het tandenpoetsen. Ze werden daar min  of meer in de houdgreep gehouden en dan poetsen maar. Het was wel een brul-toneel, maar de tanden waren wel gepoetst.
Je zoon  zal waarschijnlijk het poetsen telkens weer in verband brengen met die negatieve ervaring van toen. Als je het op een positieve manier kan afsluiten, zou dit misschien een beetje kunnen helpen. Kan me voorstellen dat het erg lastig en 'hartverscheurend" is.
Succes!
Groetjes Marieke
 
Hallo,

Ik heb een zoontje van 15 maanden met 10 tanden en 2 kiezen. Hij vind het prachtig om samen met papa tanden te poetsen. Het liefste doet hij het zelf. Bij de eerste tanden gaat het er om dat ze aan het tandenpoetsen wennen. Niet dat het een gevecht wordt want dan krijgen ze er alleen maar  een hekel aan. De tanden van die kleine krijgen nog niet de grootste zoetigheid te verwerken. Je moet er een spelletje van maken en geen gevecht dit is helemaal niet goed voor ze. Mijn zoontje heeft een periode gehad dat hij helemaal geen tanden wou poetsen. Als je dan tandpasta aan zijn tandenborstel deed en deze aan hem zelf gaf was het goed en uit eindelijk gaf hij de tandenborstel weer aan ons dat wij het mochten doen. En sindsdien wisselen wij het een beetje af en vind hij het allemaal prima.
 
Hallo,

Ik heb een zoontje van 15 maanden met 10 tanden en 2 kiezen. Hij vind het prachtig om samen met papa tanden te poetsen. Het liefste doet hij het zelf. Bij de eerste tanden gaat het er om dat ze aan het tandenpoetsen wennen. Niet dat het een gevecht wordt want dan krijgen ze er alleen maar  een hekel aan. De tanden van die kleine krijgen nog niet de grootste zoetigheid te verwerken. Je moet er een spelletje van maken en geen gevecht dit is helemaal niet goed voor ze. Mijn zoontje heeft een periode gehad dat hij helemaal geen tanden wou poetsen. Als je dan tandpasta aan zijn tandenborstel deed en deze aan hem zelf gaf was het goed en uit eindelijk gaf hij de tandenborstel weer aan ons dat wij het mochten doen. En sindsdien wisselen wij het een beetje af en vind hij het allemaal prima.
 
Hoi,
Heb je het al eens met zo'n borsteltje geprobeert die je op je vinger kan doen?
Bij ons werkt dat (op dit moment) beter dan een gewone tandenborstel.
En kan dat bloeden niet komen door het doorkomen van de tandjes?
Daan
 
Ik heb nu inderdaad zo'n vingerborsteltje gekocht en daarmee lukt het iets beter, maar nog niet super hoor!
Nu heb ik gehoord dat er speciale tandenborsteltjes bestaan met een muziekje erin, maar ik kan er nergens  eentje vinden.
Weet iemand waar ze te koop zijn?

Groetjes 1976
 
Hoi Hoi

Die tandenborstels met een muziekje zijn (onder andere) de electrische kindertandenborstels van braun. Die kan je gewoon bij de blokker e.d. kopen.

Mijn advies voor het poetsen is. Laat hem eens gewoon zelf met de tandenborstel spelen. Kinderen hebben de neiging alles met hun mond te ontdekken, dus die tandenborstel zal er dan ook wel ingaan.
Je hebt ook allemaal verschillende boekjes die je kan voorlezen aan je kind die over tandenpoetsen gaan. Kan je voorlezen en dan nadoen (ik geloof dat er een van muis is, maar weet het niet zeker).
Probeer er voor hem een spelletje van te maken, iets wat leuk is. Een fel gekleurde borstel, kan misschien ook helpen.
Ik hoop dat het bloeden snel stopt.
Heb je zelf ook last van je tandvlees? Het kan namelijk erfelijk zijn. En als je de volgende keer voor jezelf voor de halfjaarlijkse controle bij de tandarts bent, zou ik het gewoon even vragen.
Niet opgeven!

Groetjes
Caroline

P.s. ben zelf mondhygieniste, dus als je meer vragen hebt, ze zijn welkom.
 
Hallo Caroline,

Bedankt voor je reactie.
Uiteraard heb ik al van alles geprobeerd, zoals liedjes zingen, afleiden met van alles.
Als  ik de borstel aan hem geef zodat hij het zelf kan doen dan gebeurt er niets.
Hij sabbelt de paste eraf en smijt dan de tandenborstel op de grond.
Ik ga van de week even naar de Blokker voor die met het muziekje als laatste redmiddel. Zelf heb ik geen last van ontstoken of bloedend tandvlees en mijn man ook niet.
Ik ben zo bang dat hij nu al een slecht gebitje krijgt, met van die vieze tandjes.

Groetjes 1976
 
Terug
Bovenaan