Bloedonderzoek doen of niet?

<p>Hallo ik ben nu 5 weken zwanger, alleen vind ik het allemaal spannend, mijn vorige zwangerschap heb ik niet doorgezet.. Omdat er afwijkingen waren gevonden..  Nu ben ik erg bang dat het weer mij overkomt.. Het is verder niet erfelijk zelf heb ik gedacht aan de bloedonderzoek waar ze via de DNA de resultaten zien..  Heeft er iemand zoiets als mij meegemaakt? Hoe ga je hiermee om..?</p>

Bedoel je algemeen bloedonderzoek bij jou voor het opsporen van de eventueel aanwezigheid van die al dan niet erfelijke aandoening? Of bedoel je een nipt ofzo? 

Ik bedoel een NIPT.  Ik maak me veel zorgen en wil gerustgesteld worden dat er niets aan de hand is dit keer:( Ik heb het gevoel dat ik nog niet mag verheugen dat ik zwanger ben.:(

Snap je ongerustheid. De enige manier om geruststelling te krijgen is door het te weten of er afwijking zijn of niet. Persoonlijk zou ik zeker de nipt doen, alleen is 5 weken daar nog erg vroeg voor en moet je nog even een aantal weken wachten.Sterkte. 

Hoi!ik snap dat je na je eerste ervaring erg bang bent, maar zou je het dan juist niet wederom willen. ? Dat zou ik persoonlijk wel hebben.  Wij hebben eerst een miskraam gehad en nu bij de 2e hebben wij ook een nipt test gedaan. Omdat ik ook wilden weten hoe of wat. Mij werd verteld dat vaker goed is dan niet. Aan die gedachten hield ik me vast.  Ook hebben wij met het termijn echo alles een beetje laten checken of zei al iets kon zien van afwijkingen die ze bijv bij down controleren. Dit stelde ons ook wel een beetje gerust.  De uitslag was uit eindelijk goed en de 20 weken ook. Vanaf dat moment kon ik zelf pas een beetje genieten.  Probeer toch te genieten van je zwangerschap, het is een heel spannend maar oh zo mooi iets!  En je moet doen waar jij je goed bij voelt!  Ik kreeg zovaak de wind van voren als ik vertelde dat we de nipt test hadden gedaan ?.  Succes!!  

ik heb ook eerder dit jaar een miskraam gehad en nu gelukkig weer opnieuw zwanger. ik heb wel een nipt test laten doen, omdat ik ook graag wilde weten of er eventueel afwijkingen zouden zijn. om te helpen je keuze te maken, is het van belang om na te denken wat de uitkomst van de test voor jou zou betekenen. want het weten is een ding, maar wat ga je dan doen? als je bij een slechte uitslag toch gewoon de zwangerschap in tact laat, dan zijn het misschien alleen maar extra weken/maanden in onzekerheid en met stress en zorgen. ik heb er zelf voor gekozen om een nipt test zonder nevenbevindingen te doen. omdat de betrouwbaarheid van die nevenbevindingen behoorlijk slecht is. als ze een slechte uitslag vinden, heb je nog weer vervolgonderzoeken nodig om te bepalen of er echt iets mis is of niet, en dan is de kans redelijk groot dat er uiteindelijk niks mis is. dan heb je heel veel weken met stress en onzekerheid voor niets gehad. dat was het voor mij niet waard, daarom alleen een nipt voor down en trisomie 13 en 18 omdat daarvan de betrouwbaarheid behoorlijk hoog is (maar dan nog geen 100%). ik zou er goed over nadenken en je goed inlezen, daar heb je nu nog behoorlijk wat tijd voor als je pas 5 weken zwanger bent. kijk bijvoorbeeld op deze website: https://www.onderzoekvanmijnongeborenkind.nl/wat-u-moet-weten-over-de-nipt  en deze http://www.meerovernipt.nl/ 

Bedankt voor jullie reacties dames, ik ben ook van plan om de NIPT test te gaan doen jullie hebben me gerustgesteld, het is inderdaad beter, zo heb ik meer duidelijkheid . Wanneer maak je dan bekend aan de omgeving dat je zwanger bent? Na de NIPT test?  Ik vind dit erg lastig en ik denk er nu ook anders overna dan ervoor.  Liefss

Bedankt voor jullie reacties dames, ik ben ook van plan om de NIPT test te gaan doen jullie hebben me gerustgesteld, het is inderdaad beter, zo heb ik meer duidelijkheid . Wanneer maak je dan bekend aan de omgeving dat je zwanger bent? Na de NIPT test?  Ik vind dit erg lastig en ik denk er nu ook anders overna dan ervoor.  Liefss

Terug
Bovenaan