bloedtest en nekplooi meting

A

Anoniem

Guest
hallo allemaal,

wie an jllie heeft een nekplooi meting gedaan en bloedtest ik ben 34 en zwanger van mijn tweede ben aan het twijvelen om test uit te voeren wie heeft advies of ervaring hiermee

Hoi Geertje,

Wij hebben deze test gedaan een aantal weken geleden en ik heb daar geen spijt van. Bij ons was er geen sprake van een verhoogd risico en was er dus ook geen verder onderzoek nodig. Je moet er wel rekening mee houden dat het slechts om een risicoberekening gaat en dat als ze geen verhoogd risico constateren er nog altijd een kans is dat het kindje toch een afwijking heeft verder moet je van te voren goed nadenken wat je wil doen als er wel sprake is van een verhoogd risico in dat geval zullen de artsen voorstellen een vruchtwaterpunctie te doen om met zekerheid te kunnen zeggen of je kindje een chromosomale afwijking heeft, maar een vruchtwaterpunctie is niet geheel zonder risico... en natuurlijk stelt zich dan de vraag wat je zou doen als blijkt dat je kindje echt een chromosomale afwijking heeft..
Maar nogmaals wj hebben de test gedaan, nu zijn we opgelucht dat er geen verhoogd risico was en anders hadden we on tenminste kunnen voorbereiden op wat ons misschien te wachten stond. Bij deze test meten ze ook niet zoals veel mensen denken alleen het risico op het syndroom van Down maar ook het risico op een aantal andere chromosomale afwijkingen die ervoor kunnen zorgen dat je kindje nauwelijks levensvatbaar is of een heel zwaar leventje tegenmoet gaat..
Veel succes met het maken van je keuze!

Liefs pippig

Hoi hoi,

Wij hebben de nekplooimeting niet gedaan. Deze test geeft slechts een schatting en schijnt niet echt betrouwbaar te zijn.
Ik zou de test ook alleen doen als je zeker weet dat je niet met je zwangerschap wilt doorgaan mocht je kindje het Downsyndroom hebben.
Anders krijg je wellicht alleen maar onnodige stress.

Bij ons is een kindje met Down ook van harte welkom dus daarom hebben wij er vanaf gezien.

Groetjes,
Maike

hoi,
wij hebben er bewust voor gekozen om de triple test te doen, omdat wij bepaalde afwijkingen wilden uitsluiten. Het is een kansberekening, dus als je uitslag in risicogroep zit, moet je vervolgens nadenken over vruchtwaterpunctie en de evt stappen erna. Voor ons lagen die duidelijk. Als je geen vervolgstappen wilt doen, zou ik de test niet doen. Dat geeft een hoop stress terwijl je er niets mee kan.
Succes met nemen beslissing!!
Groetjes mira, sinds 02-01 trotse mama van jaap

hoi meiden
ik laat wel nekplooimeting doen.
hoe gaat het ptricies in werking het is gewoon ego en meten de dikte van de nek
en krijg je wel foto mee?
ik wil het gewoon zeker weten dat je niet voor verassing komt te sytaan het is niet 100%zeker
maar ik zou niet weten of ik de zwangerschap door zal zetten
ik zal de opvoeding wel aan kunnen maar hoe erg is je kindje er aan toe
je zie hoeveel kinderen in tehuis zitten.
en hoe erg ze er aan toe zijn.
vind hewel dubbel
groetjes maaike

hoi maaike,
 ze maken inderdaad een echo, waarbij de dikte van de nekplooi wordt gemeten. Verder nemen ze bloed af en is er een vragenlijst die ze met je doornemen. Dat alles bij elkaar geeft een kansberekening op syndroom van Down (en ook open ruggetje volgend mij).
Wij kregen nadat ze nekploor had gemeten nog paar mooie plaatjes te zien van ons kleintje en ook fotootje mee voor thuis.
Succes met maken van beslissing!
Groetjes mira

Ik (wij) heb(ben) er heel bewust voor gekozen om de test niet te doen...ik ben 31 en we hebben aan beide kanten van de familie geen afwijkingen..misschien naief, maar ik vond het niet nodig

Yvonne

hallo moeder geertje,

ik laat wel een nekplooimeting doen, deze heb ik as maandag.
ik doe het niet vanwege mijn leeftijd, maar aan de kant van mijn vader, zijn achterneven en nichten hebben een aantal kindjes gekregen met het syndroom van down.
vandaar dat ik deze test laat doen.

als ik een verhoogd risico heb laat ik ook een vruchtwaterpunctie doen, al ben ik er wel een beetje bang voor, stel dat het misgaat, ik weet het soms ook gewoon niet meer,, wat als het kindje het syndroom heeft?? weghalen? of toch houden? het is heel moeilijk. maar toch wil ik zekerheid.

wat ik wel rot vind is dat de uitslag van de nekplooimeting een week tot 2 weken kan duren,, as maandag ben ik 12 weken,, en dan zou ik al 14 weken zijn.

je ziet en merkt gewoon aan me dat ik echt super zwanger ben, heb al een maat groter met me kleren, en mijn bh maat, niet normaal joh!! 2 maten groter!! verder voel ik me prima!! voel me heerlijk!! ik blijf dus gewoon hopen dat alles goed is!! aan mijn vriend zijn kant is gelukkig iedereen gezond, ook aan mijn moeders kant!!

Terug
Bovenaan