• Geef jouw mening zodat we Ouders van Nu kunnen blijven verbeteren! Het onderzoek is anoniem en het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 7 tot 10 minuten. Onder de deelnemers verloten we 5 Bol.com cadeaubonnen t.w.v. 25 euro. Vul hier de vragenlijst in. Alvast bedankt voor de moeite om deel te nemen!

Bloeduitslagen, CMV, TOXO en de vijfde ziekte

D Roosje

New member
Goedemiddag dames,

Vanmiddag heb ik om 15:00 uur bloed afgegeven in het ziekenhuis. Waardes van glucose, vitD etc zijn al bekend. Ik ben ook getest op de vijfde ziekte, CMV en toxoplasma. Hoe lang duurt het voordat die uitslagen bekend zijn? Ik vind het wel erg spannend.

Ik ben momenteel 12 weken zwanger en vorige week had mijn zoontje rode wangetjes. Ik stond er niet bij stil totdat ik zag dat hij vlekjes op zijn arm had en van zijn juf te horen kreeg dat meerdere kinderen rode wangetjes hebben gehad. Ik lig sinds gisteren met spierpijn op bed en voel mij heel slecht.. Het lijkt toch op de vijfde ziekte. Ik weet niet of ik immuun ben en maak mij zorgen om de baby in mijn buik...

Hoe zit het trouwens met de andere virussen waar je voorzichtig mee moet zijn? Ik heb als kind de BMR vaccinatie gehad, moet ik mij hier nog steeds zorgen om maken? Kreeg laatst te horen over kinderen die gevaccineerd zijn en alsnog 1 van deze virussen kunnen krijgen en overdragen. Ik heb 2 kleine kinderen. Eentje zit 3 dagen op het KDV en de andere zit in groep 1. Ik probeer vaker mijn handen te wassen na contact en luier verschonen etc. maar soms niezen ze keihard in mijn gezicht of drinken ze stiekem van mijn waterfles.

Zijn er meerdere zwangeren die 1 van deze virussen hebben gehad tijdens de eerste weken van de zwangerschap...?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee. Heb me niet laten testen. Is sowieso niet standaard in NL en snap wel waarom.
leef gewoon je leven, was af en toe je handen extra als je dat een goed gevoel geeft en let op met rauw eten. Maar zoveel zwangere vrouwen die kids op het kdv hebben of daar werken. En 99,9% gaat gewoon goed. Heb een beetje het gevoel dat je aan het overanalyseren en doemdenken bent :)
 
Overanalyseren omdat de halve klas van mijn zoon dezelfde symptomen heeft wat wijst op de vijfde ziekte, ik plat lig met klachten en mijn verloskundige een bloedonderzoek aan heeft gevraagd? Ik ga hier niet eens op in.
 
Fijn dat je onder verschillende accounts reageert..

“Hoe zit het trouwens met de andere virussen waar je voorzichtig mee moet zijn? Ik heb als kind de BMR vaccinatie gehad, moet ik mij hier nog steeds zorgen om maken? Kreeg laatst te horen over kinderen die gevaccineerd zijn en alsnog 1 van deze virussen kunnen krijgen en overdragen. Ik heb 2 kleine kinderen. Eentje zit 3 dagen op het KDV en de andere zit in groep 1. Ik probeer vaker mijn handen te wassen na contact en luier verschonen etc. maar soms niezen ze keihard in mijn gezicht of drinken ze stiekem van mijn waterfles.”

Dit vind ik echt overanalyseren. Wat. Als. En dan. Je kunt onmogelijk in een kluis leven met je gezin de komende 30 weken.
En als uit de test blijkt dat je geen antistoffen hebt, hoe ga je de komende maanden leven? En als er uit blijkt dat je de infectie wel hebt doorgemaakt: heb je dat vorige maand doorgemaakt of 20 jaar geleden? Ik vraag me oprecht af hoeveel rust het je gaat geven..
 
Het was echt niet de bedoeling dat ik onder een ander account reageer.. ik weet ook niet hoe ik dit voor elkaar heb gekregen.. ik schrijf nog steeds in de ik vorm zoals je kan zien..

Je hebt wel een punt. Ik ben op dit moment te angstig over alles :)
 
Als je wilt weten hoe lang het duurt, bel dan even met de assistente van de huisarts. Daar krijg je een antwoord waar je iets mee kan. Nu kan het ook best verschillen. Als diabetes 2-patiënt moet ik regelmatig bloed prikken. Soms heb ik binnen twee werkdagen de uitslag, laatst duurde het bijna twee weken.
 
Terug
Bovenaan