bloemno / noortje

Hoi Noortje,

In de topic over de geboorte van Lotte schrijf je dat het heel herkenbaar is dat dat David wat ruw knuffelt met zijn zusje...!

Het lief aaien is hier inderdaad ook al een paar keer uitgelopen op een pets op Lotte's tere hoofdje, hij heeft haar ook al een keertje aan d'r haartjes getrokken...

Natuurlijk is David pas anderhalf en moet hij ook wennen aan de nieuwe situatie en daar helpen wij hem zeker bij. Maar tips van moeders die ook twee kleintjes hebben met een klein leeftijdsverschil zijn natuurlijk altijd welkom, misschien zijn er dingen waar wij nog niet aan hebben gedacht.

David kan niet aan Lotte komen als wij er niet bij zijn en als ik haar bij me heb om te voeden of te knuffelen betrek ik David daar zoveel mogelijk bij. Hij mag haar ook kusjes geven en aaien en natuurlijk krijgt ook hij dan de nodige kusjes en knuffels van ons en een heleboel complimenten dat hij het zo lief doet. Hij gaat inmiddels steeds vaker gewoon door met spelen als ik haar bij me heb, dus het wordt al wat gewoner voor 'm.
Ik moet het kusjes geven en aaien afkappen op het moment dat het nog lief gebeurt, anders loopt het uit op een pets voor Lotte...

Ik weet zeker dat het goed komt, maar tips zijn natuurlijk welkom!

Liefs, Sascha.

Bij ons was het ook hardhandig in het begin. Nu is het veel beter maar het blijft opletten hoor. Vanmiddag begon Delia opeens heeel hard te krijsen en Noa stond er heeel schuldig naast te kijken. Geen idee wat ze gedaan heeft maar Delia vond het niet zo leuk.
Mijn broer heeft 6 kinderen en die leven ook allemaal nog denk ik dan haha

gr
Marielle

Hoi Sacha,

Wat je schrijft is superherkenbaar. Skip begint ook altijd heel lief, maar dat eindigt dan veel minder leuk, helaas. We durven hem echt niet alleen te laten met de baby.
We merken wel echt dat Skip nu veel behoefte heeft aan een knuffel. Dat doen we natuurlijk altijd al, maar nu nog meer.
Ik hoorde laatst wel van iemand dat je de oudste juist niet teveel moet betrekken bij de baby, het gewoon maar een beetje moet laten.
Het kraambezoek heeft in het begin ook wel heeel erg laten blijken dat zijn broertje zo lief is, dat hij nu de grote broer is van zo'n lief klein broertje. Dit vond Skip niet leuk, hij kon niet echt overweg met al die aandacht. Dit is nu weer helemaal over gelukkig.
Het enige wat nu nog aandacht nodig heeft is het hardhandig omspringen met zijn kleine broertje. Ik vind het wel opvallend te lezen dat bij jou je kindje ook heel lief begint en dan daarna hardhandiger wordt. Dat doet Skip dus ook. Ik vind dat steeds zo jammer, want dan eindigt een leuk moment weer in een mopper van mama of papa. Soms heb ik ook het idee dat hij lief doet tegen zijn broertje omdat de omgeving dat van hem verwacht, maar het blijft gissen.
Ik weet dat baby's veel kunnen hebben, maar toch....
Nu lijkt het misschien of Skip de hele dag hardhandig met zijn broertje omspringt, maar dat is zeker niet het geval. We merken ook in veel dingen dat hij wel heel trots op hem is, en zich soms echt beschermend opstelt.
Het zal vast wel goedkomen (hopen we). Het is nu nog wat moeilijk uitleggen aan zo'n kleintje, maar dat gaat straks vast wel lukken.
Veel geluk met je kleintjes.
Groetjes, Noortje mv Skip en Bo

Oh ja, ik wilde nog zeggen dat ik dus ook niet echt een oplossing heb ;)   Wel merk ik dat Skip nu veel vaker gewoon alleen verder speelt als ik Bo voed of verschoon.
Het enige wat ik nu doe is proberen het allemaal zo gewoon mogelijk te laten. Niet teveel de nadruk leggen op hoe lief en bijzonder de baby is, voor hem is het al ingrijpend genoeg.

Lieve dames,

Wat is het ook weer lekker he, zo'n échte baby in huis.............. Geniet er lekker van!! Maar goed, ik wilde even laten weten dat die tip van Noortje een hele goeie is: tuurlijk betrek je de oudste bij de nieuwe baby, maar overdrijf het niet. Voor die kleintjes is het nieuwe er zó vanaf en wordt het snel gewoon. Behalve als papa en mama het bijzonder houden en zij dus extra veel aandacht krijgen als de baby in de buurt is. Zoals het is met alles in dreumesland: aandacht is aandacht en dat weten ze heeeeel erg goed haha!

Overigens liet ik Gijs destijds ook nooit alleen met Sophie. Hij was toen al 2,5, maar je weet het maar nooit. Al bedoelen ze het goed: de baby instoppen met een dekentje, een bal gooien om te spelen: allemaal lief en goed bedoeld, maar je moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren.

Sterkte met de kleine schatjes en lekker veel knuffelen met z'n allen: komt het helemaal goed!

Liefs
Susan

Bedankt voor de reacties!

Inderdaad, de situatie rondom Lotte moet vooral niet te bijzonder worden gemaakt en David op het heeft op het moment duidelijk behoefte aan een extra knuffel en kus. Die geven we hem natuurlijk graag!

Het is wel prettig om te lezen dat het bij anderen dus (precies) hetzelfde gaat! (sorry, voor jullie minder prettig..)

Liefs, Sascha.

Terug
Bovenaan