Blokvoeden & nacht

<p style="box-sizing: border-box; margin: 0px 10px 1em 0px; line-height: 1.7em; color: #433857; font-family: 'Open Sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14px; font-variant-ligatures: common-ligatures; background-color: rgba(235, 149, 149, 0.2);">Hallo, al heel veel tips van dit forum afgehaald, maar nu kom ik toch zelf met een vraag die ik niet hebben kunnen vinden op t forum, anders excuses daarvoor. Anderhalf week geleden ben k bevallen van een dochter, de eerste. Nu geef ik borstvoeding en werk door middel van blokvoeden. Mijn vraag is nu alleen.. Als ik half 10 voor t laatst gevoed heb bijv. links, en drie uur later staat de volgende voeding 'gepland', maar mijn dochtertje komt bijvoorbeeld om kwart voor 12,moet ik dan.om half 1 ook weer aanbieden en hoe ga ik hiermee dan om? Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.</p><p>Daarnaast nog een tweede vraag, de structuur overdag zit er nu wel aardig in, maar in de nacht moet ik haar om de vier uur voeden. Nu is het zo dat als ik vanaf half 10 in de avond tel, dot half 2 zou zijn en half 6, terwijl ik dan in de ochtend weer niet uitkom op half 7... Wat eigenlijk de 'starttijd' is van de dag voedingen.</p><p style="box-sizing: border-box; margin: 0px 10px 1em 0px; line-height: 1.7em; color: #433857; font-family: 'Open Sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14px; font-variant-ligatures: common-ligatures; background-color: rgba(235, 149, 149, 0.2);">Alvast dank. Juliënne</p>
 
Wat bedoel je met blokvoeden? Ik ken die term alleen maar dat je dan een bepaalde periode (3 of 4 uur bijvoorbeeld) 1 borst aanbied, en de volgende periode de andere borst. Dit wordt gebruikt bij overproductie. Als je dat zonder goed advies van een lactatiekundige gaat doen kan je productie heel snel achteruit gaan.
Maar ik heb de indruk dat jij wat anders bedoelt? Voed je je kindje op tijd of op verzoek? Op bepaalde tijden voeden is bij borstvoeding niet zo handig, soms zal je kindje vaker om een voeding vragen om zo je productie aan te laten sluiten op de hoeveelheid voeding die je kindje nodig heeft. Dus ik zou je willen adviseren om op verzoek te voeden. Dat kan zowel op haar als op jouw verzoek zijn. Bijvoorbeeld je kindje heeft honger dan leg je haar aan. Of jij moet zo weg of gaat slapen dan leg je haar aan. Zo regelt je productie zich optimaal.
 
Het blokvoeden doe ik in overleg met mijn kraamverzorgende en verloskundige. Hier mocht ik mee starten ivm de overproductie, en daar mijn dochtertje de achtermelk niet binnen kreeg. Morgen komen ze voor een intake van t cons bureau, maar k dacht ik stel mijn vraag alvast hier. 
Het is dus zo dat ik wel vaste tijdstippen heb om te voeden (om de drie uur overdag), maar eventueel wanneer zij tussendoor komt dezelfde borst aanbied die valt in dat 'blok'
 
Ik zou je even aanmelden op de Facebook pagina van la leche league en/of borstvoedingsforum.
Hier vind je alle info die je nodig hebt. 
 
Ik zou die vaste tijden laten vallen, waarom perse om half 7 s ochtends de eerste voeding? Waarom kijk je niet gewoon hoe de nacht verloopt en pas je daar de tijdstippen van de voedingen overdag op aan? Vind je het zo belangrijk om elke dag op precies dezelfde tijden te voeden? 
Ik voed mijn dochter ook elke 3 uur, maar kijk gewoon hoe laat ze s nachts komt en zo kom ik elke dag op andere tijden uit. Als ze s nachts om half 6 nog gedronken heeft, is de volgende voeding dus rond half 9 en nier alweer een uur later. Dat werkt toch niet, ze drinkt dan natuurlijk bijna niks. 
Het regelt zichzelf vaak wel zo dat ik elke ssg aardig op dezelfde tijden uitkom. Maar ik laat mijn dochter dat zelf regelen. Ik ga haar niet verplichten te drinken, soms komt ze al na 2.5 uur en soms pas na 4 uur. Ik maak haar niet wakker voor een voeding. Mijn stelregel is wel dat er minimaal 2.5 uur tussen moet zitten, eerder kan ze nog geen honger hebben en is er iets anders aan de hand en dan helpt even wandelen of knuffelen vaak wel.
 
Ik zou de tijden loslaten? Of heeft dat met je blokvoeden te maken? Volgens mij mag je wel vaker aanbieden maar niet de andere borst. Dus best elk uur, maar 4u lang niet wisselen!
Volg je baby! Soms start zijn dag misschien om 10u, soms om 5u.. alles kan hihj
 
en idd: borstvoedingsforum op Facebook is goud waard!!
 
Terug
Bovenaan