BMI

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
Wie heeft er ook een te hoog BMI?

Graag lees ik jullie ervaringen, ik ben door dat vanaf vandaag medische

xxx

Hoi Super trotse mama,

Al eerste wil ik je feliciteren met je zwangerschap.

Hoe lang duurde het om zwanger te raken? ben benieuwd, want ik word zo onzeker zit in ronde 14 voor onze 1e kindje. Balen he.. dat het zo lang duurt. Maar goed Ik heb ook een te hoog BMI en er  is mij ook al duidelijk gemaakt dat je dan medisch bent. Ik heb ook nog eens een schildklierafwijking waardoor je volgens mij zowiezo medisch bent. Maar ik zou graag meer willen weten over wat er allemaal gedaan wordt als je medisch bent vanwege een hoge BMI. Zou je mij op de hoogte willen houden? als het niet teveel gevraagd is natuurlijk.

Groetjes Nina

Mijn bmi is 1 te hoog. Hier om heb ik tijdens de zwangerschap 2 extra groeiecho's gehad en werd een aantal keer me suiker getest, moest ik een dagcurve prikken.
Verder is er bij mij  niks speciaals gedaan.

Maar je hoort idd wel dat sommige met een tehoog bmi in het ziekenhuis moeten bevallen.

Hallo,

Ik heb ook een te hoog BMI (30), maar ik hoef niet medisch, ik mag gewoon thuis bevallen van de VK. Wel krijg ik extra glucose-controles en als de buik weer hard groeit weer extra groeiecho's.

Bij mijn eerste heb ik ook extra groeiecho's gehad via VK en verschillende keren getest op suiker, maar ben ik alsnog medisch geworden door te hoge bloeddruk. Dus niet vanwege BMI. Ik denk dus dat het er van af hangt hoe hoog je BMI precies is?

Ik weet wel dat er idd een iets verhoogd risico is op zwangerschapssuiker, een groot kind (>8 pond) en complicatie tijdens de bevalling (door het grote kind). Maar persoonlijk maak ik me daar niet druk om, heb een hele soepele en snelle bevalling van 9 ponder gehad, dus een 2e keer lukt ook wel, ha ha!

Groetjes, Karin
23 +2 wkn

@ Nina

Bedankt

Ik ben na de 2de ronde zwanger geworden, van mijn dochter van dit in ronde 1
Vrij vlot allebei, dus overgewicht betekend echt niet moeilijk zwanger worden hoor!!!:)))

Vind het wel lullig om je antwoord te moeten geven over hoe snel het is gegaan, dit omdat het bij jullie niet wil lukken:-((!

Natuurlijk hou ik je op de hoogte, op dit moment weet ik zelf nog niks.... heb vandaag gebeld en heb de eerste afspraak bij de gyn op 11-11-08 ( over 4 weken pfff)

Krijg inderdaad extra controlles van bloedprikken echo's etc.

bij mijn vorige zwangerschap is alles ook perfect gegaan, en hoefde het niet via de gyn, is pas sinds 3 jr ofzo.... ik was toen niet veel aangekomen, mijn kindje woog 3210 dus perfect!!! en me bleodruk is de hele zwangerschap goed gebeleven nooit te laag en nooit te hoog, en zo ook me suiker.... en was toen echt geen 'slanke den'dus is misschien echt alleen maar voorzorg;-))

liefs

rachel

Wat is een eigenlijk een hoog BMI?

Hierbij wat objectieve informatie.  
 â€˜Lichaamsgewicht, BMI, zwanger zijn en groeien en thuisbevallen.    
De BMI Body Mass Index is een van de manieren om te meten of je op een juist lichaamsgewicht
bent in verhouding met je lengte en leeftijd. Maar de middel-heup ratio, meting van het
vetpercentage en de taille-omtrek is ook handig. In combinatie met elkaar krijg je een goed
beeld van je gewicht en je vetpercentage.
De BMI houdt alléén rekening met het gewicht van de persoon. Niet met de verhoudingen tussen
spieren, botten en vetweefsel. Sporters die weinig vet hebben maar wel veel spieren, zullen toch
hoog scoren op de BMI. Zij hebben een hoger gewicht, maar geen ongezond gewicht.
Vandaar 3 manieren om een redelijk beeld van je gewicht te krijgen.
Taille-omtrek  
                                                      Mannen               Vrouwen            
Gezond                               < 94 cm                 <80 cm
Ongezond                       94-99 cm         80-89 cm
Heel ongezond         >100 cm               >90 cm
=================================
Middel-heup ratio
De vetverdeling is ook belangrijk. Hoe meer vet rond de buikstreek, hoe slechter het is voor
Het hart en de vaten.
Berekening
buikomvang delen door de heupomvang
                                          Mannen     Vrouwen
Gezond             <0.95         <0.85
Ongezond       >0.95         >0.80
 ================================
Body Mass Index, BMI
Met de BMI bereken je de verhouding tussen lengte en gewicht bij een persoon. Met een simpele berekening kan men kijken of u een gezond gewicht heeft.
Berekening
gewicht delen door (lengte x lengte)
Voorbeeld
Iemand is 1.79 m en 80 kg
1.79 x 1.79 = 3.2041
80 kg / 3.2041 = 24,9
Bhattacharya, Campbell, Liston en Bhattacharya deden onderzoek in 2007 in Aberdeen in de UK
bij vrouwen die voor het eerst zwanger waren en gingen bevallen Zij stelden de volgende
categorieën vast.
Te ligt in gewicht   BMI < 20 Kg/m2
Gezond gewicht BMI 20-24.9 Kg/m2
Te zwaar BMI 25-29.9 Kg/m2
Veel   te zwaar BMI 30-34.9 Kg/m2
Ernstige obesitas BMI > 35 Kg/m2
Eensluidend zijn schrijvers en onderzoekers hierover niet.
Ook in de praktijk van iedere dag denkt men er genuanceerd over.  

====================================
Gewicht en zwangerschap
Met een normaal gewicht hebben we meer kans om spontaan zwanger te worden en op goed
verloop van de zwangerschap en de bevalling. Normaal op gewicht zijn is in het algemeen goed
voor onze gezondheid en vitaliteit. Schommelen in gewicht mag en kan.
Het is héél natuurlijk om aan te komen tijdens de zwangerschap. Zelfs al verander je je
eetpatroon niet, dan is het normaal en gezond om ongeveer 11 kilo aan te komen.
Dat wat samen 11-12 kilo weegt is namelijk nodig voor de gezonde ontwikkeling van de baby.
Uiteraard verschilt de aanbevolen gewichtstoename per individu.
Hoe zwaarder je weegt, hoe minder je mag aankomen gedurende de zwangerschap en hoe lichter
je weegt, juist hoe meer. Voor een persoonlijk advies kun je het altijd navragen bij de
verloskundige. Zit je wat hoger in je gewicht en ben je nog niet zwanger, ga er dan eens met een
verloskundige over praten op haar preconceptie spreekuur bij je in de buurt.
Bhattacharya et al. deden onderzoek naar hoog gewicht tijdens de zwangerschap en bevalling.
Kijk ev op Pubmed voor meer.
Bij een ernstige obesitas (BMI > 35kg/m2) zagen zij minder goede uitkomsten van de
zwangerschap en de bevalling in hun onderzoek. Veel meer onderzoek is nodig, ook in NL.
Wat betreft de bevalling weten we dat dikkere vrouwen beter kunnen staan en lopen tijdens de
ontsluiting en het persen, dit voor beter verloop van de ontsluiting en uitdrijving, er is minder
druk op de bloedvaten.
Andere onderzoekers moedigen vrouwen met overgewicht aan om af te vallen voordat zij in
verwachting willen raken. Zij schrijven dat het beter is tijdens het afvallen niet in verwachting
te raken, maar te wachten tot je op je streefgewicht bent. Een andere en goede aanbeveling is
dat vrouwen die graag kinderen willen krijgen en overgewicht hebben voorlichting kunnen krijgen
over gewicht en gewichtsafname, voeding advies (van een expert), voorlichting over medicijn-,
drugs- en alcoholgebruik en meer bij de wens om zwanger te worden bij de verloskundige in de
eigen omgeving, in dorp of stad op het speciaal daarvoor bestemde preconceptie spreekuur.
Voor zover nu bekend is er (nog) geen landelijk protocol en zijn er geen landelijke regels. Uit
eigen onderzoek weet ik dat de ambulance diensten thuisbevallingen een warm hart toedragen.

Met de eigen verloskundige een gesprek voeren over je wensen en behoeften ten aanzien van de
as bevalling is dus aangewezen. Deze informatie geeft je daarbij steun.
Succes….. je kunt meer dan je denkt.

Lieve groet,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Literatuur
Bhattacharya S, Campbell DM, Liston WA, Bhattacharya S (2007). Effect of Body Mass Index
on pregnancy outcomes in nulliparous women delivering singleton babies.
BMC Public Health. 2007, Jul 24;7(147):168.
Fontein Yvonne (2008).A clinical decision: making sense of decision made through reflective
practice . MIDIRS, Midwifery Digest. 18;(1) March 2008:35-38.

Hai,

Ik heb ook een te hoog bmi, 35,9 aan het begin van de zwangerschap. Tot twee weken geleden (nu 36 weken en 1 dag) is er over het bevallen niet veel gezegd, maar nu willen ze toch graag, om eventuele complicaties te voorkomen, dat ik in het ziekenhuis beval. Ik heb twee keer voor suiker moeten prikken, maar dat was perfect. Ik heb nu ook extra echo's gehad voor de groei en de ligging. Dat kunnen ze namelijk niet exact voelen. Bij ons zijn ze er verder wel heel discreet mee enzo, daar was ik wel erg blij mee. Je voelt je toch wel erg bloot, als je er zo ligt, ben ik niet gewend.
Ik ben trouwens redelijk snel zwanger geworden - in september gestopt met de pil en eind februari de laatste menstruatie gehad.

Succes, en schaam je niet, maar geniet!!!!!!!!!!!!

groetjes

Ook mijn bmi zal rond de 35 zijn
Ik ben alle keren meteen zwanger geraakt
en de bevallingen van de eerste twee waren zo goed als probleemloos

Terug
Bovenaan