Boekentip?

Ik ben op zoek naar een boek waar goede tips in staan hoe ik mijn kind van 4 jaar kan leren omgaan met teleurstellingen en conflictjes met andere kinderen. Mijn dochter zit vaak een beetje klem in zichzelf en is sociaal een beetje onhandig, en kan moeilijk zelf conflicten met andere kindjes oplossen, terwijl ze zo graag leuk wil spelen met andere kinderen.

Bijvoorbeeld: Als er iets gebeurt wat zij niet leuk vindt, of als ze haar zin niet krijgt, maakt ze nogal veel drama en daar maakt ze niet echt vrienden mee bij andere kindjes. Wat ook vaak gebeurt, is dat ze naar me toekomt met het verhaal dat een kindje gemeen tegen haar was en dat zij daarom zo verdrietig is. Als je dan doorvraagt, blijkt dat er wel wat aan vooraf gegaan is... Zij heeft dan vaak zelf eerst iets vervelends gedaan of gezegd tegen dat kindje. Die reageert daar dan op, en mijn dochter is dan alweer vergeten dat zij zelf begon, en is overstuur dat een kindje iets gemeens tegen haar heeft gezegd (bv. jij mag niet op mijn feestje komen!). Ze lijkt nog niet door te hebben dat zij zelf heeft veroorzaakt dat dat kindje nare dingen tegen haar zegt. Vind het soms lastig om hiermee om te gaan en zou hier graag iets zinnigs over willen lezen. Iemand tips?

En als iemand van jullie tips uit eigen ervaring heeft, dan zijn die ook van harte welkom!

groetjes,
Iris
 
Terug
Bovenaan