Boerenkool, prei en andere groente

Hallo,

Ik ben erg zoekende naar wat mijn kind wel en niet mag. Ze is 6 maanden en zijn volop begonnen met vast voedsel. Ik was bij het cb en vroeg wat ze nou wel en niet mogen. Deze arts zei dat ik alles mag geven wat groente en fruit betreft. Nu kan ik dit maar moeilijk geloven. Als je op het web gaat zoeken staat dat je geen boerenkool, prei en ui mag geven. Maas als ik op de potjes kijk van Olvarit staat daar met nadruk op dit product bevat prei. Wat mag wat kan? Nu geef ik snel potjes omdat je gelooft dat dit een beter product is met toegevoegde vitamines en zo maar wil toch zelf gaan maken potjes zijn ook best duur. Wie heeft zich al verdiept in dit onderwerp en wie kan mij helpen?

Patricia

Ik zou gewoon eens kijken wat je kindje lekker vindt. Ik weet ook niet beter dan dat ze alles mogen. Het kan wel zijn dat je kindje ergens op reageert met krampjes of dunne ontlasting dus het is een kwestie van uitproberen.

hoi Patricia,

Onze jongste is nu 9 mnd.
Wij zijn heel enthousiast over de Rapley-methode.
Misschien heb je er ooit van gehoord?

Het komt er op neer dat je al het voedsel (gekookt) in stukken aanbiedt op vuistgrootte.
Je kindje eet dus zelf, en bepaalt zelf wanneer hij genoeg heeft gehad.
Ze leren zo goed alle groentes en fruit herkennen, en de bijbehorende smaken.

Ons meisje heeft nog geen tandjes, maar eet al vanaf 6 maanden hele stukken groente en fruit.

Kijk maar es op de volgende site;

http://rapleymethode.tripod.com/

Onderaan de site staat een voedselintroductieschema.
Daarin kun je zien wanneer je kindje ongeveer wat mag.
Je moet natuurlijk altijd zelf beoordelen of je kleine ergens goed op reageert.

Ik heb het schema uitgeprint, en in de keuken gehangen.
Handig hoor!

Veel plezier met bijvoeden!

groetjes Linda en Nadia

p.s. op de site wordt uitgegaan van borstvoeding, maar dat maakt natuurlijk niets uit als je de fles hebt gegeven.

Hoi,

Wij gebruiken ook het introductie schema van de Rapley methode. Het is een goede leidraad voor wat je kindje wanneer kan eten. Wij geven alleen bij uitzondering een potje. Eigenlijk eet Rosa wat wij eten of ik kook voor haar apart in een pannetje. Ik pureer ook niets. Heb ik ook nooit gedaan. Alleen haar eerste paar fruithapjes heb ik gepureerd.

Volgens voedingscentrum.nl en mijn cb, is het beter om je kindje geen ui te geven of scherpe kruiden. Koolsoorten en sla kun je beter niet vaker dan één keer per week geven omdat er veel nitraat (zout?) in zit. Ook mag je geen zout toevoegen aan het eten. Als Rosa met ons mee eet, dan kruid ik het eten pas als ik haar portie eruit heb gehaald. Omdat Rosa niet van vlees houdt, heb ik meestal een klein beetje kip voor haar of gehakt (dat lust ze wel).

Veel succes,

Desiree

Hoi,

Het voedselintroductieschema dat Linda aangeeft is inderdaad erg handig. Je moet het gewoon zien als een leidraad en naar eigen inzicht toepassen.
Daarnaast bestaat er een recepten-site met ideeen: www.keukenkikker.nl

Hier een receptje waar ons zoontje rond 7/8 maanden helemaal gek op was:
Pasta:
- gehakt rullen in een pannetje
- geraspte courgette erbij
- tomaatje ontvellen (even onderdompelen in gekookt water maakt 't makkelijker) en
  in  kleine stukjes snijden.
- eventueel beetje water toevoegen om het smeuiger te maken.
- gekookte macaroni toevoegen
En smullen maar!

Daarnaast kookte ik ook wel eens extra worteltjes, broccoli, bloemkool e.d. om gepureerd of fijn gesneden in te vriezen.
Het gepureerde voedsel in flexibele ijsblokbakjes verdelen, na het invriezen in diepvrieszakjes/-bakjes doen. Zo kan je elke keer heel gedoseerd een maaltijd uit de vriezer halen voor je baby. Bijvoorbeeld 2 blokjes groente, 2 blokjes rijst/aardappel, 1 blokje vlees-/kipproduct.

Veel succes!

ik heb ook een zoontje van 6 maanden en ik kook altijd zel voor hem, doe het gewoon voor een paar dagen in de vriezer en iedere dag haal ik er wat uit, dus kook ook alleen maar als ik er meer tijd voor heb, andere dagen gaat het gewoon de magnetron in.
Macaroni mag pas met 8 maanden ivm gluten, boerenkool, prij en uien kun je beter mee wachten evenals kruiden en zout, dan zijn er nog groenten die nitraat bevatten zoals oa bieten, spinazi en sla.
Wat goede groente zijn bij 6 maanden is oa wortel, courgette, bloemkool, tomaat, sperziebonen, aardappel, rijst (geen groente maar toch) vlees is nog niet echt nodig maar mag best 1 of 2 keer per week.
ga gewoon wat varieren, mijn mannetje vindt alle variaties in ieder geval heerlijk.

Terug
Bovenaan