boertje laten

Mijn zoontje 2weken kan heel moeilijk boertjes laten. En als hij dan een boertje laat zijn het ook hele harde. Als het niet lukt heeft hij er echt last van.
Hij krijgt borstvoeding. Heeft iemand nog tips??
groetjes van een mama

Hai Lien,

mijn zoontje krijgt ook borstvoeding en vaak komt het boertje pas als ik hem na het slapen voor de volgende voeding uit zijn bedje til. Sommige kindjes laten na de voeding (en bij borstvoeding geldt dit meer dan bij flesvoeding) nou eenmaal geen boertje. Bij bv kunnen ze ook niet zo makkelijk slokken lucht binnenkrijgen. Ga niet eindeloos zitten kloppen. Dat heeft geen zin. Waarom denk je dat hij er last van heeft? Wat geeft hij zelf aan? Het kan ook zijn dat hij gewoon niet graag die druk op zijn volle buikje heeft. Misschien als hij even een tijdje op je arm ligt, met zijn rugje tegen je buik en dan zo op zijn rugje kloppen, dat het dan wel makkelijker gaat. Succes!

Hoi,

Mijn dochtertje is 6 weken en laat ook erg harde boeren. Volgens mijn is hier niks mis  mee ze komen er in ieder geval uit. Tiara laat soms ook helemaal geen boertje. In het begin zit je maar te klopen en te klopen, maar soms komt er gewoon niks. Het is wel erg vervelend voor je kindje als ze er last van krijgen, mischien moet je gewoon  nog een juiste houding voor je kindje zoeken om het te laten boeren.    

Ik heb een hele goede manier geleerd van onze wijkverpleegkundige, die had hem ook weer van een moeder geleerd.
Na de voeding (en/of tussendoor) zet je je kindje met het gezichtje naar je toe op schoot en pak het dan vast onder de okseltjes, waarbij je met je vingers het hoofdje  kan onderstenen. Dan ga je langzaam op en neer met je handen, daardoor beweegt je baby dan ook methet bovenlijfje langzaam op en neer. Bij ons werkte het altijd perfect!

Hai Lien,

Bij borstvoeding hoeven ze niet altijd een boertje te laten, maar zo te horen heeft jouw mannetje er wel veel last van. Om het laten van een boertje te vermakkelijken, zul je moeten zorgen dat dat boertje zo min mogelijk weerstand ondervindt. Als je zijn hoofdje recht boven zijn lijfje houdt (dus neus recht boven zijn naveltje) is de slokdarm helemaal recht en kan het boertje er makkelijker uit. Je zet je zoontje dus op je schoot in een soort zittende positie, ondersteun zijn hoofdje met één hand (dus duim en wijsvinger ongeveer op zijn jukbeenderen vlak bij de oortjes en hou hem daarmee in evenwicht) ondertussen klop je met je andere hand op zijn ruggetje. Vaak lukt het dan wel!

Groetjes Nynke Bal
Op www.borstvoeden.net deel ik mijn ervaringen met andere borstvoedende ouders
Op www.borstvoedingsforum.nl geef ik samen met VBN/LLL tips en adviezen over het geven van borstvoeding

je kan proberen je kindje zoveel als mogelijk is rechtop te voeden.
hoe rechter op je kind zit tijdens het voeden des te minder lucht krijgt ie binnen.
Als ie nog erg klein is is dit moeilijk, na de voeding dan in ieder geval een tijdje rechtop houden en dan komt het vaak wel, tussen twee borsten door even boeren wil ook wle eens helpen.

Terug
Bovenaan