Bonken met het hoofd van kwaadheid en/of frustratie

Hallo,

Mijn zoontje is nu 20 maanden en sinds een paar maanden bonkt hij heel hard met zijn hoofd tegen o.a. zijn bedspijltjes, de grond de muur, keukenkastjes aan als ik bjivoorbeeld iets van hem afpak of zeg dat iets niet mag.
Op het consultatiebureau wordt doodleuk gezegd dat hij het echt niet harder doet dan hij kan hebben; maar hij is heel hard en piept niet gauw. Het lijkt mij niet gezond voor zo'n koppie. Ook slaat en bijt hij zijn oudere zus soms zomaar.
Terwijl hij verder wel een knuffelig en lief kereltje is. Hij is erg bijdehand voor zijn leeftijd en praat ook al vrij goed.
Heeft iemand hier ervaring mee met haar kind?
Ik hoor het graag!

Mirjam
 
Hoi Mirjam

Mijn dochter die nu inmiddels al 4.5 jaar oud is heeft ook heel wat afgebonkt en zeg eigenlijk gerust maar geramd met haar hoofd. Zij deed dit voornamelijk als ze boos was of haar zin niet kreeg.
En ja ook zo hard dat ze er wel bulten en blauwe plekken van over hield.
Wat ik voornamelijk heb geleerd is dat de enige remedie is om het te negeren en ik weet uit ervaring dat dit echt heel erg moeilijk is omdat je gewoon ziet dat je kind zichzelf echt pijn doet.
Je zult echter merken dat op de momenten dat je dit negeert en aandacht geeft zodra ze weer gekalmeerd zijn het met een paar weken echt minder wordt en zelfs overgaat.

Ik  heb inmiddels ook een 2e meisje ze is nu inmiddels 18 maanden en begon hier 2 maanden geleden ook mee uit mijn eerdere ervaring  ben ik er nuu helemaal niet op ingegaanen ze doet dit dan nu ook niet meer.

Dus hoe lullig dit ook is maar door te reageren boos bezorgt of wat dan ook versterkt het eigenlijk alleen maar.

Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel sterkte toe voor de aankomende periode

Elisabeth
 
Hoi,
Ik kan mij vinden in bovenstaande reactie. Mijn oudste dochter bonkte ook met haar hoofd tegen de grond en knalde ook tegen de muur als ze boos was. Het doet je zoveel pijn om het aan te zien, maar er niet op in gaan is echt het beste. Ze is nu 4 en doet het al tijden niet meer en heeft er ook niets aan overgehouden!
Succes
Suzan
 
Hoi Mirjam,

Onze zoon van 20 maanden heeft er ook een handje van om met zijn hoofd tegen de muur te gaan staan bonzen (of  tegen de grond)  als hij kwaad is omdat iets niet mag. Ik pak hem dan stevig vast en zeg met een boze stem dat ik dat niet hebben wil en ga er vervolgens verder niet op in. Hij moet wat mij betreft wel weten dat het niet acceptabel is dat hij dit doet, want hij doet het bewust, kijkt ondertussen of ik het vooral toch wel zie allemaal. Ik zeg er dus wel wat van, maar besteed er daarna geen aandacht meer aan. Hij schrikt meestal zo van mijn boze stem, dat dat al voldoende afleiding is om te stoppen!

Groeten van Simone
 
Hoi,

mijn dochtertje van 2 jaar bonkte ook met haar hoofd op de grond uit kwaadheid of frustratie.
Iedere keer als ze dat deed zette ik haar consequent in de hoek.
Nu doet ze het haast niet meer omdat ze de gewenst reactie lees: aandacht niet krijgt door met haar hoofd te bonken.
Ik negeerde het vervelende gedrag en liet ook duidelijk mijn afkeuring blijken door haar in de hoek te zetten.
Ik zou er niet bang voor zijn dat ze er wat aan over houden, vaak weten ze precies hoe ver ze kunnen gaan.
Het is zowieso ook een fase dat ze niet goed met drift kunnen omgaan.
Vaak als ze ouder worden en beter kunnen communiceren schijnt het ook al minder te worden.

veel suc6 ermee,

groetjes

 
Terug
Bovenaan