Bonken met hoofd... TIPS AUB!!!

Onze zoon van 14 maanden bonkt in zijn bedje steeds met zijn hoofd tegen de spijlen. Dit maakt best  een kabaal en m.n. als hij 's nachts wakker wordt ook erg vervelend voor ons (en misschien ook wel  voor de buren). Zelf lijkt hij er geen last van te hebben....!  
Heeft iemand dezelfde ervaring en/of tips om dit gedrag te veranderen?????
Bedankt,
judith  

Hoi,

Mijn zoontje deed dit gisteravond voor het eerst, tegen het hoofdeinde, het leek alsof hij het geluid leuk vond.
Mijn neefje deed dit ook toen hij klein was.
Ik weet niet waarom kinderen dit soms doen, misschien kun je de spijlen bekleden, maar ja hoe??
Misschien kun je eens navraag doen op het cb??
Ik weet het ook niet, maar het lijkt me dat het geen kwaad kan, als het pijn doet zullen ze het niet doen toch??
Misschien voelt hij zich opgesloten, zou natuurlijk ook kunnen, maar ja of hij al toe is aan een een kinderbedje is natuurlijk jullie keus, zolang hij zijn kamer niet uit kan is het misschien een idee, onze oudste is met 16mnd in een 1pers bed gaan slapen, maar je hebt ook tussenmaatjes.

Succes, Groetjes Mary jane

Tristan heeft dat ook in mindere mate, met name zo dat hij heel ritmisch met zijn hoofd op het (gelukkig) matras bonkt. Volgens het CB doen kinderen dit om de dag te verwerken en om zichzelf in slaap te brengen.

Tips heb ik helaas niet, omdat wij er verder geen last van hebben. Op het matras hoor je het niet. Het lijkt mij wel weer een van die fases die overgaat.

Suc6 Peggy (mama van Tristan 24-12-2005)

hoi

giciteerd uit boek opgroeien en opvoeden  :

Soms hebben kinderen extremere methoden om zichzelf tot rust te brengen-met hun hoofd tegen de muur bonzen of hard heen en weer wiegen. Het is belangrijk uit te zoeken wat daar de oorzaak van is en er iets aan te doen voor het een gewoonte wordt. Er kunnen verschillende redenen voor zijn.

Angst(aandrang zichzelf pijn te doen   of een andere nare sensatie op te doen)
vage angsten(het kind weet zelf niet waarom het zo doet en is bang zonder dat het weet waarom)
angst om aleen te zijn, angst voor het donker etc.(gebruik nachtlampje)
oververmoeidheid.(goed om er achter te komen waarom het kind zo moe is geworden)

zelfvertrouwenskwestie(kindje is jaloers op broertje of zusje en voelt zich misschien buitengesloten)

Bij buitensporig bonzen kunt u het beste hulp inschakelen van een professionele hulp.

groetjes saskia

Gelukkig heeft mijn zoontje dit nog nooit gedaan, maar ik heb er wel eens over gelezen. In dat artikeltje stond dat het vaak door stress wordt veroorzaakt (eigenlijk vergelijkbaar met het stukje dat Fey citeert).
Als ik jou was zou ik  dus kijken waar je kindje gestresst van zou kunnen zijn. Wellicht kun je wat van de oorzaken verhelpen zodat je kindje wat meer ontspannen raakt.

Groetjes,
Helena

Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad zo dat hij het vooral doet als hij slaap heeft, of juist net wakker is. Maar stress kan ik zo één twee drie niet voorstellen. Toch zal ik het beter in de gaten houden!
Bedankt,
Judith

quote: fey reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-05-2006 13:54:36'));

hoi

giciteerd uit boek opgroeien en opvoeden  :

Soms hebben kinderen extremere methoden om zichzelf tot rust te brengen-met hun hoofd tegen de muur bonzen of hard heen en weer wiegen. Het is belangrijk uit te zoeken wat daar de oorzaak van is en er iets aan te doen voor het een gewoonte wordt. Er kunnen verschillende redenen voor zijn.

Angst(aandrang zichzelf pijn te doen   of een andere nare sensatie op te doen)
vage angsten(het kind weet zelf niet waarom het zo doet en is bang zonder dat het weet waarom)
angst om aleen te zijn, angst voor het donker etc.(gebruik nachtlampje)
oververmoeidheid.(goed om er achter te komen waarom het kind zo moe is geworden)

zelfvertrouwenskwestie(kindje is jaloers op broertje of zusje en voelt zich misschien buitengesloten)

Bij buitensporig bonzen kunt u het beste hulp inschakelen van een professionele hulp.

groetjes saskia

Dit is wel erg overdreven vind ik...
Het komt zo veel voor! Lekker laten gaan....want het is gewoon iets wat je kind heeft uitgevonden en leuk vind, of inderdaad om in te slapen. Het zijn echt fases dat een kind dat doet. Gewoon negeren. Dat is het beste.
Ik zal je vertellen dat mijn zoontje het ook wel eens doet soms, gewoon voor de lol. In zijn slaap ligt hij helemaal met zijn hoofd tegen het hoofeinde, vindt ie fijn, dus als hij zich omdraait bonkt hij ook.
Hij heeft een 4 maanden lang als hij driftig werd met zijn hoofd tegen de muur of de de parketvloer gebonkt... heel hard....En hij werd nog al vaak drifig! Dus hij heeft al die tijd met een bont en blauw voorhoofd rondgelopen. Ik zetten hem in een hoekje of op de gang, gewoon negeren.
Nu is hij anderhalf en doet hij het niet meer.
Dat stukje van internet dat is van toepassing op kinderen waar echt wat meer mee aan de hand is volgens mij.

Hoi hoi,

Mijn broertje deed dit ook als baby (hij is nu 24...en zal het niet leuk vinden dat ik dit wereldkundig maak!). Hij heeft een aantal keren zo hard gebonkt, dat hij met zijn bedje zijn hele kamer door is gegaan en 's ochtend de deur blokkeerde! Mijn moeder heeft het bedje wel bekleed, met schuimrubber van 5 cm dik. Natuurlijk met stof erover gespannen aan de binnenkant. Maar zo deed hij zichzelf in elk geval geen pijn. En voor ons was het wat rustiger slapen.
Bij mijn broertje ging het ook vanzelf weer over. Hij was als klein kind een heel actief mannetje en dat werkte waarschijnlijk door in het in slaap komen. Toen hij wat groter werd, werd 'ie iets rustiger en hield het bonken ook weer op.
Ik zou het eerst in (over)vermoeidheid zoeken. Mocht je zeker weten dat dat het niet is, kun je altijd nog naar een arts gaan.

Succes!

Jolet
mv Alyssa

Terug
Bovenaan