boostervaccin eerste trimester zwangerschap

<p>Hallo,</p><p>Ik heb een uitnodiging gehad voor een boostervaccin. Volgende week mag ik gaan. Ik ben dan 10 weken zwanger maar nu werd mij verteld (door een vroedvrouw) dat je best wacht tot na 12 weken. Ik heb het ziekenhuis gebeld, mijn huisarts en ben het bij mijn apotheker gaan navragen. Iedereen zegt iets anders en dat ik vooral mijn gevoel moet volgen. Nu de omikron cijfers zo de hoogte in gaan, bestaat de kans natuurlijk ook dat je dit oploopt... Stel je dit vaccin best uit tot na 12 weken of neem je het best toch (ook al in het eerste trimester van je zwangerschap)?</p>

Vaccinatie voorkomt niet dat je besmet raakt of een ander besmet. Ik zou vooral de afweging maken of je je er prettig bij voelt om in het eerste trimester gevaccineerd te worden.

Ik krijg mijne dinsdag. Ik ben dan 9w5d. Ik heb het van tevoren aan mijn verloskundige gevraagd. Ze zei dat hoge koorts (39 graden zegmaar) de enige mogelijke schadelijke bijwerking zou zijn en dat de kans hierop na de booster klein is. Ook zei ze dat het niet meteen erg is als je even wat koorts hebt. Het is meestal korte en lage koorts. Mocht dit eventueel aan de hoge kant zijn kan je het onderdrukken met paracetamol. Corona oplopen nu zou waarschijnlijk meer risico zijn dus ze heeft me vooral op het hart gedrukt hem zsm te halen. Ik loop nu ook liever geen extra risico. De besmettingen gaan zo rap!

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt natuurlijk, maar op de site van het RIVM en de VNOG (vereniging van gynaecologen en verloskundigen) staat dat je je gewoon kunt vaccineren in het eerste trimester. Dat heb ik zelf ook in het eerste trimester gedaan. Nu in het derde trimester neem ik de boosterprik.

https://www.nvog.nl/wp-content/uploads/2021/11/Standpunt-Vaccinatie-tegen-COVID-19-rondom-kinderwens-zwangerschap-en-kraambed-26-11-2021.pdf

Truus, ik vind dat best heftig hoor. Mijn man had vorige week zijn booster en had dus wel koorts een dag en hele erge hoofdpijn. Ook mijn vader was ziek geworden na de booster! Terwijl ze beide met de eerste en tweede vaccinatie nergens last van hadden. 

Ik weet niet wanneer je precies je afspraak hebt. Maar ik kwam via via tegen dat de vereniging voor gynaecologen woensdag om 20.00uur een livestream hebben over zwangerschap en vaccinatie. Ik twijfel over de booster dus ik ga kijken, wie weet heb je er ook iets aan.

www.nvog.nl/livestream

Koorts is ook niet erg. Alleen hoge koorts. Maar ook hier geldt dat dit vooral erg tot een week of 8. Had je man hoge koorts? Een dag is ook niet zo lang? Mijn man heeft de booster namelijk ook gehad van de week, maar had nergens last van, terwijl hij na de tweede ook milde koorts had een dag.

Tja mij lijkt corona zelf krijgen nog steeds riskanter dan een dagje milde tot matige koorts. Zelfs bij weinig klachten voor mezelf heb ik liever even koorts dan een beschadigde placenta. Er zijn ook genoeg vrouwen die griep krijgen tijdens een zwangerschap en dan wel langdurig flink koorts hebben. Dan lijkt me de booster naar verhouding weinig risicovol. Maar ik zal het ook eerlijk toegeven als blijkt dat ik wel erg ziek werd van de booster.

Ik ben ook gevaccineerd (deze week) in mijn eerste trimester (elf weken). Een boosterprik.
Liever een vaccinatie dan corona. Corona kan ernistige gevolgen hebben zoals IC opname en doodgeboren kind. 

Terug
Bovenaan