borst en fles combineren

Ik ga binnenkort werken en wil dan overdag de fles geven en savonds de borst. Wie heeft hier ook ervaring mee en wat doe je om de bv op gang te houden?
 
Hoi,

Ik heb mijn dochter van 1,5 het eerste jaar borstvoeding gegeven. De eerste 6 maanden volledig, omdat ik toen vrij had. Toen ik ging werken, werkte ik van 9 tot 3 en kreeg ze tussen de middag een fles. Later is er nog een voeding afgegaan. Ik heb een tijd lang 4 keer borst en 1 keer fles gegaan. Ook nog een tijdje alleen 's ochtends en 's avonds borst. Ik zou in ieder geval minimaal twee weken voordat je gaat werken alvast afbouwen. Steeds een paar dagen de tijd nemen voor elke voeding die je vervangt door een fles. En uitproberen welke flesvoeding geschikt is voor jouw kindje. Dus niet drie voedingen tegelijk laten vervallen, want dan krijg je veel stuwing. Na een paar dagen zijn je borsten gewend aan de voeding die je hebt laten vervallen en zul je minder melk aanmaken. Dat was in ieder geval bij mij zo. Bij mij werden mijn borsten ook steeds zachter en ik had soms het idee dat er geen melk in zou zitten, zo zacht waren ze. Maar maak je daar niet ongerust over hoor. Gewoon relaxt gaan zitten en ontspannen. Bij mij schoot het dan vanzelf weer toe en kon mijn dochter uitgebreid drinken. Sommigen hebben namelijk het idee dat als je minder borstvoeding gaat geven het meteen helemaal over is. Dat hoeft dus niet. Neem wel de tijd voor de voedingen die je nog geeft. Laat je kindje uitgebreid drinken aan beide borsten. Dan blijft het vast wel op gang.

Veel succes,

Annemarie
 
Terug
Bovenaan