borst of fles (met afgekolfde melk)?

Hallo,

Onze dochter is morgen 2 weken en heeft wat problemen met het drinken aan de borst. Op zich gaat het aanleggen erg goed en ze kan ook goed drinken aan de borst. Het probleem is alleen dat ik zoveel melk heb, dat het echt haar keeltje inspuit. Hierdoor is het slikken moeilijk en krijgt ze ook veel lucht binnen (je hoort bij elke slok lucht mee gaan). Op zich drinkt ze lang genoeg (zo'n 10 á 15 minuten, maar wel met pauzes tussendoor om het goed te laten zakken en om een boertje tussen door te laten).
Het probleem is alleen dat ze vaak na de borstvoeding 'misselijk' is en dus ook spuugt (en dan geen mondje teruggeven, maar een behoorlijke golf). Ook heeft ze last van behoorlijke krampjes, met krijsend huilen aan toe. Ze is dan echt helemaal overstuur.
Ook weet ik niet of ze nu genoeg drinkt aan de borst.

Wat op dit moment doen is dat ik melk afkolf. En dit geven we dan in een flesje. Voor mij een opluchting, want m'n borsten zijn dan minder zwaar en vol. We weten ook hoeveel de kleine per keer drinkt. En bij het flesje krijgt ze minder lucht naar binnen,
Al met al zitten er dus voor ons best wat voordelen aan. Toch blijf ik er onzeker over. Is dit wel de juiste manier? En ik mis het intieme moment van de borstvoeding wel. Hoewel we tot op heden een aantal borstvoedingen geven en een aantal flesvoedingen. Maar is dat de juiste combinatie? Is ze hier niet te jong voor? Moeten we helemaal overstappen op de fles of toch de combi aanhouden?

Wie heeft er tips!? Of wie heeft hier ook ervaring mee?
En als we haar nog vaker de fles gaan geven, hoeveel melk moeten we dan (ongeveer) op warmen? Tot nu toe kan ik met 1 keer kolven 2 á 3 flesvoedingen krijgen. Maar gaat hierdoor m'n productie niet teruglopen, zodat we straks moeten gaan bijvoeren?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

Groeten van Marieke
 
Hoi MariekeB,

Ff kijken waar ik ga beginnen.

Bij de stuwing (het spuiten bij het toeschietreflex als de kleine drinkt)
Het is vrij normaal dat dat gebeurt jullie moeten nog meer op elkaar afgestemd worden en dan zal dat beter gaan.
Je kan op andere manieren voeden dan in de madonna houding. Bv rugbyhouding met je kindje iets omhoog of tegen de zwaarte kracht in met de baby op je buik. Dat is wel flink oefenen maar dan heeft ze er minder last van.

Drinken aan de borst doet ze denk ik wel genoeg. Je kan het in de gaten houden door te kijken naar de plas luiers maar ook naar het drinken van haar. In het begin is het slik slik slik Dat is de voormelk. Daarna word de melk iets dikker en is het zuig slik, zuig slik, zuig slik. Dan komt de achtermelk wat dik is als pap en dan is het zuig zuig zuig slik.

Als je kolft en haar de fles geeft kan de productie terug lopen. Zodra dat gebeurt kan je haar misschien gewoon aanleggen zonder dat ze zich verslikt.

Maar reageer je goed op kolven dan hou je de hoeveelheid voeding instand en loopt de bv niet terug en blijft de stuwing zo als nu.

Het enige advies dat ik je eigelijk kan geven is doe waar je je prettig bij voelt het is niet onmogelijk zo lang jullie je er goed bij voelen. Is dat kolven en een flesje en dat om en om. Of is dat iedere keer de fles, of toch de borst geven en kijken op welke manier ze het minste last heeft van de melk.

Je kan ook voor de voeding je borsten een beetje leeg maken door ff te kolven of onder de douche wat weg te masseren. Maar ook op die manier houd je de hoeveelheid melk op stand en blijft het waarschijnlijk heftig spuiten.

Zodra je kindje wat groter is en een echte ervaren drinkster zal het zo wie zo beter worden.

Ik heb hier in de rugbyhouding gevoed dat was het prettigst omdat ik keek naar het zuigen en slikken om te weten of ze genoeg dronk dus ook de achter melk die vult.

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt het is een lang verhaal.
Hoop dat je het kan volgen.

Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel

groetjes en geniet.
joyce
 
Hallo Joyce,

Dank je voor je reactie!
Stuwing heb ik al gehad (zo'n 1,5 weken geleden), maar het blijft veel in m'n borsten. Erg vervelend!
Vannacht hebben we weer gewoon aan de borst gevoed, maar daarna was ze ruim anderhalf uur aan het spoken. Nadat m'n man toch nog een beetje uit het flesje had gegeven, werd ze pas rustig! Balen, want zo was het ondertussen al weer half vier voordat we verder konden slapen.
Vandaag nog even met de vk gesproken. Haar tip was om eerst een beetje te kolven en dan toch aan te leggen. Ik weet niet of ik dat de beste manier voor ons kind vind. Als ze namelijk honger heeft en ze krijgt niet direct dan wordt ze bijna hysterisch!
Wat ik net heb gedaan is zo'n 200 cc afgekolfd. Dat moet genoeg zijn voor 2 voedingen. Die kan ik dus overslaan.
Ik denk er toch sterk over 3 á 4 keer per dag te kolven en dan de hoeveelheid die ze drinkt.
Als ik de borst geef, dan doe ik dat al in de rugby houding. Dit is eigenlijk de enige manier die mij het minst oijn geeft (vooral ook aan m'n buikwond van de keizersnee). Op m'n buik leggen zal dus voorlopig niet gaan. En de madonnahouding lukt alleen met een kussen onder m'n arm.

Dat schema van zuigen en slikken was erg duidelijk. Ik herken het wel!
Nogmaals bedankt voor je reactie.
Morgen komt de vk nog een keer naar m'n buikwond kijken. Dan zal ik het ook nog over het voeden hebben. Want ik hoor nu zoveel verschillende dingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie!

Groeten van Marieke
 
Eigenlijk zat ik in het zelfde pakket, bij mij hielp het als ik eerst 3 minuutjes afkolfde voordat ik mijn dochter de borst gaf.
Op een gegeven moment hoefde dat niet meer omdat ze meer ervaring kreeg in het drinken uit de borst.
Héél veel succes enne het duurt echt wel zo'n 8 weken voordat jullie beide goed aan het borstvoeden gewend zijn!
 
Hoi Marieke,

Ik hoop de dat vk je kan helpen met wat adviezen extra. Als je heel erg twijfelt doordat je zoveel verschillende dingen hoort kan je altijd nog een lactatie deskundige bellen.

Het huilen door niet meteen melk te krijgen ken ik wel hoor maar dat deed ze hier ook om het toeschiet reflex op te wekken dan ging ze eerst miepen dan huilen en als de melk kwam ging het beter.

Het klinkt makkelijk als ik het zeg maar probeer op je kindje te vertrouwen. Net als vannacht dat ze dus nog onrustig was misschien kan je haar de volgende keer nog eens aanleggen.

Of een speentje geven omdat ze zuigbehoefte heeft.
Groetjes en succes
 
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!

Ondertussen heb ik gisteren de vk gesproken (kwam ook even langs om naar m'n buikwond te kijken). Met haar heb ik dit ook besproken.
Wat ik nu doe (en ik heb 'toestemming' van de vk) is het volgende: 4 keer per dag kolven. Dan kolf ik twee voedingen van zo'n 80 á 100 cc. Op dit momnet krijg ik dat precies uit m'n borsten. Ik blij, omdat m'n borsten dan allebei even leeg zijn (en dus niet zo zwaar hangen). M'n kleine meid blij, want zij krijgt en borstvoeding en de fles waaruit ze gewoon beter drinkt. Spugen doet ze niet meer, gelukkig. 's Nachts spoken soms nog wel. Tot slot weten wij nu precies hoeveel ze drinkt (nl 80 cc per voeding).
Wel hebben we een andere speen gekocht. Hierdoor doet ze net iets langer over het drinken dan met de spenen die ze eerst had. En ik ben sneller klaar met kolven, dan zij met drinken! ;-)

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Groeten van Marieke
 
Terug
Bovenaan