borst of fles?

Ik weet dat ik nog alle tijd heb om een keuze te gaan maken, maar ik breek echt mijn nel over deze keuze en ben er veel mee bezig. Ik weet gewoon niet wat ik wil gaan doen.

Ik heb mijn eerste twee de borst gegeven, maar dat liep uiteindelijk helemaal niet lekker. Het heeft mij en vooral mijn jongste dochter zo ontzettend veel energie gekost dat het gewoon echt niet leuk meer was voor ons beiden om met borstvoeding bezig te zijn. Eenmaal over op de fles ging het met mijn beide dochters en mezelf beter.

Nu dus die twijfel. Ik wil het beste voor mjin kindje, maar wil ik dat hele circus weer? Als ik alleen aan mezelf hoefde te denken dan wist ik het wel, maar ik moet natuurlijk ook aan mijn kindje denken.

Hebben jullie hier al over nagedacht. Zo ja, wat gaat het bij jullie worden en waarom?

Groetjes Paula

Bij mijn eerste kindje ging de borstvoeding erg goed, vandaar dat ik het ook dit keer wil proberen.
Ik denk dat als je je er zelf niet lekker bij voelt, je het niet moet doen. Met flesvoeding worden ze ook gezond groot. En het is echt niet het beste voor je kind als moeders niet lekker in haar vel zit.
Groet, Nienke

Hallo!!!

Ja hoor, ik heb al nagedacht! Ioannis(16-2-05) heeft een jaar lang bv gekregen. Billy(28-11-06) wegens omstandigheden  de fles. Dat vond ik zooooooo'n gedoe, voor mijn gevoel was ik de hele dag met flesjes bezig steriliseren afwassen maken...  En t ging maar niet snel genoeg heet water afkoelen... En.. t is hier nog duurder dan in Nederland. 12euro voor zo;n blikje. En in t begin voelde ik me ook nog schuldig, dat ik  Billy minder gaf dan Ioannis. Uiteindelijk groeide  Billy net zo goed op fv als Ioannis op bv. Ik ben ervan overtuigd dat fv  het net zo goed is als bv.  Borstvoeding was voor mij persoonlijk handiger dan flesvoeding. Ik hoop straks bv te geven.
groetjes, Priscilla

Hoi, ik ben het helemaal eens met de vorige reacties. Doe vooral waar je jezelf goed en lekker bij voelt.
Ik heb bij de eerste twee kinderen bv gegeven, maar niet de volledige 6 maanden die ze aanhouden om ze optimaal te beschermen tegen allergiën etc. Ik heb tot het einde van mijn verlof volledige bv gegeven en daarna afgebouwd. De ochtend en avondvoeding heb ik toen geprobeerd zo lang mogelijk vol te houden, maar bij mij liep de voeding te snel terug. Bij allebei ben ik toen ze ongeveer 4 maanden oud waren helemaal overgegaan op fv.
Ik ga het straks bij de derde ook zeker weer proberen... bv, maar als het niet lekker gaat ga ik niet overdreven lang proberen het te blijven doen.

Succes met je keuze, maar eigenlijk hoef je die keuze nu nog helemaal niet te maken. Ik denk dat je naar het einde van de zwangerschap toe echt wel weet of je bv gaat proberen of niet.

Belangrijk is dat je je goed voelt bij je keus. Wat ging er eigenlijk mis de vorige keren? Daar ben ik wel heel erg benieuwd naar. Als je voor de fles kiest, hoef je je zeker niet schuldig te voelen. Je maakt je keus zorgvuldig en je laat je informeren, dat doe je hartstikke goed. Wat je keus ook wordt, je kind zal goed gevoed worden.

Ik ben wel erg benieuwd wat er de vorige keren mis ging. Ik weet hoe het consternatieburo je gek kan maken om niks en met hun rare adviezen.
Je kunt altijd nog besluiten om met bv te starten en bij problemen een lactatiekundige mee te laten kijken. En als het met de adviezen die je van haar krijgt niet lukt, dan alsnog te stoppen. Dan hoef je niet zo ver te gaan dat je er gestoord van wordt en heb je het toch geprobeerd. Want ik proef wel uit je verhaal dat je eigenlijk wel bv wilt geven.

Maar waarom wil je dat? Is het gezondheidseffect van bv je enige motivatie?
Ik vind het b.v. belachelijk dat ik geen bv zou kunnen geven. Natuurlijk kan ik dat, zo ben ik gemaakt. En ik doe het, omdat de natuur het zo heeft gepland. Tja, zo is het nou eenmaal, vind ik. Ik hoef de natuur niet zo nodig te veranderen, wat dat betreft. Bij mij zit dat zo diep, dat als ik geen b.v. zou kunnen geven, ik dat echt jammer zou vinden. Maar aan de andere kant zou ik, als er een medische reden was, zeker overgaan op flesvoeding. Ik kan me alleen geen reden bedenken, want ik ben gewoon gezond, haha. Dus als ik weer eens verkeerde adviezen krijg, kan ik daar zo kwaad om worden! Want die adviezen brengen de bv om zeep soms. Zo jammer, want als je bv wilt geven en je kunt het medisch gezien gewoon, dan moet je kunnen vertrouwen op hulpverleners. Crimineel om je met je bv dan zo fout te informeren, zodat het mis gaat.
Nou moet ik er ook niet aan denken, al die flesjes en dat lijkt me zo'n gedoe. Ik ben veel te lui van aard en ga 's nachts echt mijn nest niet uit als het niet hoeft. Lekker die kleine bij mij in bed, heerlijk.

hoi hoi meiden,

Ik ga voor borst.. ik heb een erg vervelende tijd gehad na de bevalling kindje lag errug slecht en dus ik kolven.. niet ideaal want ik voelde me net een KOE!!!
maar naar een paar dagen mocht ik hem vast houden en opeens begon clara melk te geven.. hihi..
het liep zo makkelijk maar eerlijk dat had ik wel verdiend dat iets makkelijk ging..
ik heb tot 6maanden gegeven.. ivm tanden en werk ben ik gestopt..(stewardess..dus lang weg..)
MAAR >>>>>>>!!!!!!!!!!
borstvoeding geven is niet zalig makend!! als het bij mij moelijk was gegaan.. had ik het niet gedaan.. ik ben zelf een fles kind.. ben 1.80lang de band met mijn moeder is eng!!! zo close zijn we... ik kan niet lang zonder haar.. haha mijn zus bv kind is niet zo close met onze moeder..?? ik heb NUL allergieen.. ben weinig ziek..
ik zelf wil het geven omdat het handig is.. niet zoveel mee slepen.. haha
dat het beter is.. het zal wel maar ik ben ook groot geworden.. dus..?????????
ik vind bv moet vooral LEUK zijn.. en niet teveel stress geven.. je hebt het al zwaar genoeg de eerste tijd..

ik hoop niet dat ik nu mede moeders beledigd heb.. of bij iemand flink op de tenen ben gaan staan.. sorry dan..

liefs Annemieke  

Bedankt voor de reacties.

Wat het probleem was bij de vorige keren dat ik bv gaf was dat mijn beide dochters ernstige reflux hadden. Ik heb het bij mijn eerste 3 maanden volgehouden en bij mijn tweede kon ik niet anders dan na twee maanden te stoppen met de bv.

Bij mijn eerste heb ik nog een tijdje aangemodderd met Johannesbroodpitmeel dat je dan voor en na de bv moest geven. Dat papje moest je dan met een lepeltje geven en bij een baby die nog niet weet wat ze ermee aan moet ging dat voor geen meter, alles werkte ze weer naar buiten. Uiteindelijk, ben ik mijn melk gaan afkolven en deed ik het goedje door de melk heen.

Bij mijn tweede dochter dus hetzelfde probleem, bij haar was het alleen nog erger. We moesten haar wel 5x per dag schone kleren aan trekken, omdat het gewoon doorweekt was van het spugen.  Ik kon gewoonweg niet 7 voedingen gaan kolven en dan nog eens gaan voeden met een peuter die ik toen ook al had rondlopen, dus besloot ik voor een deel bv en voor een deel fv te gaan geven.

Op zich ging dat even goed, totdat de reflux zo erg werd dat ze ook dikkere voeding niet binnen kon houden. Alleen die van Nutrilon hield ze binnen. Uiteindelijk was mijn dochter aan het eind van haar Latijn, omdat ze dus te weinig voeding binnen hield. Ze was te hongerig om te kunnen slapen en te moe om te kunnen drinken. Ze was alleen maar aan het huilen en was lijkbleek. Ik ben heel radicaal meteen dat moment gestopt met bv en ben volledig de fles gaan geven. Toen kwam ze weer een beetje bij en ging het goed. Het consultatiebureau vond dat ik het weekend wel kon afwachten, maar ik ben blij dat ik mijn gevoel achterna ben gegaan.

Het wil helemaal niet zeggen dat het bij ons volgende kindje ook zo gaat, maar aangezien ik alleen deze ervaringen heb, ben ik toch wat bang dat het weer zo zal gaan. Ik neig toch wat meer naar fv, maar aan de andere kant denk ik dat ik het wel weer wil proberen, maar als het niet lekker gaat voor een van ons dat ik alsnog fv ga geven.

Gelukkig nog een tijdje om over na te denken...

Groetjes Paula
13,3 weken

Hi Paula,

Mijn zoontje had ook erg last van reflux. Dat heeft wel maanden geduurd. Wanhopig werd ik er soms van. Hij had de hele dag een slap om en die verschoonden we constant, maar toch werden ook zijn kleertjes tot aan zijn romper elke keer weer nat. Wij deden ook eerst zo'n papje en dan de borst en dan weer een paar happen papje. Wat een gedoe was dat zeg, en het hielp maar een beetje. Ik wist niet dat flesvoeding daar tegen helpt. Gaat dat dan beter omdat de melk daar misschien minder hard uitstroomt??
Uiteindelijk ging het steeds beter en ik heb mijn zoontje tot bijna 14 maanden borstvoeding kunnen geven. Maar die eerste maanden waren hierdoor wel erg zwaar.  

Ons 2e kindje wil ik ook graag weer borstvoeding geven, maar ik hoop wel dat hij/zij niet weer zo'n spugerd is, want al dat gedoe in combi met een dreumes lijkt mij niet vol te houden. Maar ja, wie dan leeft, wie dan zorgt...ik ga er gewoon mee beginnen en dan zien we wel hoe het loopt.

Terug
Bovenaan