Borst Vs flesvoeding samen?

<p>Dames, ik word knettergek van! Ben 11 dagen geleden bevallen en geef borstvoeding. Alleen mijn baby komt om de andere half uur a 2 uur voor voeding en dan ben ik dik 2 uur aan het voeden. Leg ik hem met moeite in bed. Na niet eens een uur komt ie weer. Mijn dag bestaat alleen uit borst geven en verschonen. Ik moet met snelle vlucht gaan plassen. Ik slaap al 11 dagen niet doordat hij zovaak aan de borst wilt. Nu wil ik de avondvoeding fles geven i.p.v. borst. Ook wel ik overdag 1 fles geven zodat ik het kan afbouwen en meer mobiel ben. Kan ik borst en flesvoeding geven of gaat ie straks mijn borst weigeren! Speen pakt hij met super veel moeite, maar wil dag hij aan fobspeen went zodat het makkelijker voor me wordt. Kraamhulp en verpleegkundige zeiden dat het normaal is dat ie zovaak aan de borst is want hij vindt het prettig bij mij! Maar begin er doorheen te zakken door tekort aan slapen en uitrusten!!</p><p> </p><p>Is dit herkenbaar voor sommige? </p>
 
Hoihoi.
Ja is zeker herkenbaar. Die eerste periode is zo pittig!
Daarnaast heeft je baby waarschijnlijk last van zijn eerste sprong,.die begint rond 10 dagen. Google er maar op.
Vooral die eerste tijd is om de 3 a 4 uur voeden nodig. Doe je dit niet,.dan loopt je voeding terug.
Succes ermee!
 
Je geeft aan dat je dik 2 uur aan het voeden bent? Dan is het drinken toch niet meer effectief? (Is mij geleerd toen ik borstvoeding gaf). Is het een idee om eens te kolven om te kijken of je wel genoeg produceert? Misschien krijgt je kleintje wel te weinig voeding binnen en komt hij daardoor zo vaak? 
Ik ben na enkele dagen erbij gaan kolven door tepelkloven. Het voordeel hiervan vond ik dat ik zeker wist wat hij binnenkreeg. Hij kwam toen ook ineens minder vaak. 
 
De combinatie flesje (als ik niet genoeg produceerde gaf ik ook wel eens kunstvoeding) en borst gaf bij ons geen problemen.
 
Ik heb ook weleens dagen gehad dat ze zo vaak wilden drinken, rond de 10 dagen en 6 weken. De bekende refeldagen. Ook was mijn zoontje een echte clusteraar in de avond en lag ie een tijd vrijwel continu aan gedurende een paar uur in de avond. 
Maar zoals eerder aangegeven heb ik ook het advies gehad om zo lang met een voeding bezig te zijn. Mijn zoontje kon ook een tijd lang lurken, maar effectief drinken was het niet. Op advies van mijn kraamzorg en lactatiekundige mocht ik max 15 minuten per kant voeden. Ook stimuleren om te drinken door onder het kinnetje te wrijven en onder de voetjes. 
Borstvoeding vind ik de eerste 5 weken aanklooien, daarna wordt het makkelijk. Speen vond ik ook balen dat mijn kindjes die niet wilden, maar achteraf ben ik blij dat ik ze ook niets af hoef te leren. 
Vraag anders advies aan een lactatiekundige. Die heeft vaak super goede tips.
 
Pittig, maar iedere moeder gaat hier doorheen. Heb dit met beide dochters ook gehad. Als het makkelijk zou zijn, dan zouden niet zoveel vrouwen uiteindelijk toch overstappen naar kunstvoeding. Bij dochter 1 uiteindelijk overgestapt naar 2 maanden omdat ze de borst ging weigeren omdat ik kunstvoeding met fles ging bijgeven. Dit raad ik je dus niet aan. Die eerste weken zijn echt verschrikkelijk :') maar geloof me, als je volhoudt, dan kun je met zoveel trots en voldoening terug kijken. Ik sliep zelf met beide dochters op mijn buik, voor mij nooit slapeloze nachten gehad. Wel bij dochter 2 ook anderhalf/2 uur bezig met voeden. Niet omdat ze inefficiënt dronk maar vanwege de snelle melk stroom liet ze constant tepel los, dus elke keer laten boeren, opnieuw aanleggen. En dit dan 10x of meer? je baby is nog zo jong, je melkproductie is nog niet aan haar behoefte aangepast, dit heeft tijd nodig. Ze moet zelf ook nog haar drink techniek verbeteren, er komt zoveel bij kijken en je zult zien dat het rond 4 weken ineens veel makkelijker gaat! Ik zou zeker proberen door te voeden tot ze anderhalve maand is en dan besluiten, want nu is alles nog aan het opstarten. En je kan het echt wel, onderschat jezelf niet.!! 
 
Terug
Bovenaan