Borst weigeren, help!

Onze zoon van drie maanden weigert sinds vanochtend de borst. Gisteren ben ik weer gestart met werken en heeft hij dus overdag de fles gehad. Fles hadden we laatste tijd al vaker gedaan om zo zeker mogelijk te weten dat hij deze zou accepteren. Nooit gedacht dat hij de borst zou gaan weigeren. Eergisteren was het ook al één maal zo, maar met geduld toch gelukt. Vanochtend maar de fles gegeven, omdat vele pogingen niet lukten en hij alleen maar meer overstuur raakte.

Ik heb zelf het idee dat hij ongeduldig is en toeschietreflex voor hem te laat komt. In begin hapt hij wel even aan, maar zet het snel op krijsen. Fles pakt hij direct zonder problemen. Is een klein gaatje in de speen, dus gaat niet ontzettend makkelijk, maar makkelijker dan de borst. Ik heb nu zelf maar gekolfdr om productie op gang te houden, maar met kolven krijg ik niet voldoende voor hele voeding.

Iemand ervaring en of tips?

Het kan goed zijn dat hij de borst weigert doordat de fles makkelijker gaat. Te ongeduldig om te wachten op de toeschietreflex, te langzame melkstroom. 
Wordt de fles therapeutisch gegeven? Kleinste speen (mijn dochter had altijd prematuurspeen), kindje rechtop, fles horizontaal en af en toe pauzeren tussendoor?
Voor nu zou ik zorgen voor zoveel mogelijk huid op huid contact, samen met je kindje in bed of in bad bijvoorbeeld. Borst paraat, maar geen 'dwang' om te drinken. Gewoon lekker knuffelen en huidcontact. Ik zou dan nu even geen fles aanbieden, want dan heb je best kans dat hij straks helemaal de borst weigert. 
Je kunt ook zelf proberen de toeschietreflex op te wekken door even te kolven, borst en tepel te masseren etc. Wellicht dat hij dan wel weer wilt omdat er snel melk is. 

ik heb het gehad toen ik weer voor de eerste keer ongesteld werd, mijn dochter weigerde ineens de borst en dat duurde bijna 2 dagen. Uit wanhoop zijn we toen ook maar een fles gaan geven. Toen werd ik dus ongesteld en een dag later dronk ze weer gewoon uit de borst. Schijnt iets te zijn met de geur. Wellicht is dit bij jou ook aan de hand? 
andere mogelijkheid is dat het voor je zoontje allemaal wennen is dat jij weer bent gestart met werken, je bent daardoor langere tijd uit zijn buurt. Ik denk dat je gewoon moet blijven proberen en dat het vanzelf weer lukt. 
Zo niet, bel even een lactatiekundige! Die hebben mij met allerlei vragen heel goed geholpen!
Succes!

Hi,

Helaas hier ervaring mee. Mijn dochtertje weigert de borst regelmatig vanaf 3 maanden (nu bijna 4 maanden oud). Toen ben ik weer gaan werken. Momenteel weigert ze bijna alle voedingen. Het maakt me onzeker en super gefrustreerd. Er is gister een lactatiekundige hier thuis geweest. Zij vertelde dat er veel kindjes de borst weigeren rond deze leeftijd, omdat ze in een ontwikkelingssprong zitten. Ze zijn alerter en willen alles zien. Ze gaan over van automatisch drinken/reflex naar snappen dat ze kunnen drinken wanneer zij willen. Ze kan dus letterlijk kiezen voor de fles of de borst. De fles is gewoonweg makkelijker. Ze gaf me de tip om direct te voeden als mijn dochtertje wakker wordt. Het liefst niet aankleden of uit de kamer nemen. Op die manier is ze nog een beetje slaperig en ‘vergeet’ ze even dat ze de borst niet wilde. Ze gaf ook aan dat ik moest doorzetten en het liefst ongeveer 3 dagen geen flesje moet aanbieden. Maar ze blijft weigeren, schreeuwen en krijsen dus ik merk nu al dat het geen doen is.. anders krijgt ze niet voldoende voeding binnen.. Op spruw is ze ook gecontroleerd, dat was het niet. Lactatiekundige vond dat er wel veel spanning op dr kaken stond dus ga vanmiddag naar een osteopaat.. Misschien heb je iets aan deze tips?! Ik weet hoe je je voelt, het is zo rot :( succes en hou vol!

Bedankt voor jullie reacties. Kolven om toeschietreflex op te wekken al geprobeerd zonder resultaat helaas. Ook al eerst kleine hoeveelheid met de fles gegeven om eerste honger te stillen en hem rustig te krijgen ook zonder effect. Spruw had hij vorige week. Geen problemen gehad met drinken aan de borst toen op pijnlijke tepels na. Wordt nu voor hem en mij nog behandeld om herhaling te voorkomen. Ik had consultatiebureau al gebeld, maar geen aanvullende tips, maar vooral gewetensvraag hoe lang ik dan met borstvoeding door wil gaan. Lactatiekundige geprobeerd te bellen, maar geen gehoor, dus nu app gestuurd.. Ik hoop dat zij nog wat weet.

Flesje is nodig als ik aan het werk ben. Dus kan niet zeggen één paar dagen geen flesje. Vraag me ook af of dat werkt aangezien je dan een gefrustreerde hongerige baby hebt. Heb het vanochtend al een uur uitgesteld en werd alleen maar erger..

Geen tips, maar ik zou inderdaad ook mezelf afvragen hoelang je nog doorwil gaan met borstvoeding. Ik wil je niet ontmoedigen ofzo, probeer het vooral op te lossen met een lactatiekundige als dat lukt! maar ik geef je mijn ervaring :) Ik ben met 2 maanden begonnen met flesje aanbieden af en toe om te laten wennen en sindsdien is het alleen maar erger geworden eigenlijk, tot hij met 3 maanden echt echt niet meer aan de borst kon, amper wat binnenkreeg, steeds uit wanhoop toch maar even kolven en flesje geven. Toen ben ik toch overgestapt naar flesvoeding. Voor mij een hele verlichting en opluchting en voor de baby veel minder Frustratie en meer rust, hij drinkt gewoon fijner uit het flesje... Ik ben achteraf gezien te lang doorgegaan met die situatie, en had ons veel ellende bespaard om eerder over te stappen. Maar ik wilde perse 'nog even' volhouden en van alles uitproberen.
In ieder geval succes, ik begrijp de frustratie goed!

Terug
Bovenaan