borst weigeren - HELP

Hallo meiden,

Mijn dochter Lotte is 12 weken en weigert heel regelmatig de borst. Ze heeft echt wel honger, maar wil dan gewoon niet drinken.

Ze drinkt meestal heel kort (een paar slokken) en zet het daarna op een schreeuwen. Ze trekt zich op aan mn kleding en brult het uit. Ik heb al van alles geprobeerd en kan de oorzaak niet vinden. Het is frustratie, dat is wel duidelijk, maar waarvan?
Ze heeft het soms dagen achter elkaar (meestal niet elke voeding) en dan weer een aantal dagen niet...

Ik heb al iemand van Ver. Borstv. Natuurlijk gebeld, maar niks wijzer geworden. Ook de 'borst-weiger-oorzaken' uit het boek 'borstvoeding geven' helpen me niet.
Ze begint soms al te brullen voordat ik haar aanleg, dus pijn is het niet (dus oorpijn/spruw, enz tips, helaas...) en ze drinkt vaak wel gewoon uit de fles. Ik heb wel eens gedacht van 'ze krijgt geen fles en drinkt maar uit de borst', maar na een halve dag begon ik het toch wel zielig te vinden, want ze heeft wel honger.

Morgen ga ik naar een osteopaat, misschien dat die iets kan helpen. Iemand tips voor een driftige baby aan de borst?

Groetjes, Marisa

Hoi Marisa, ik heb dat ook bij Thijs gehad rond die tijd. Als je bv geeft, heb je gewoon van die periodes. Bij mij hielp heel goed als ik op een donkere plek ging zitten. Gaan liggen wilt ook wel eens helpen. Rond deze leeftijd gaan ze zich bewust worden van hun omgeving, en dat is natuurlijk ook heel intressant. Ook zijn er rond deze tijd weer regeldagen. Dan is het heel belangrijk om meer aan te leggen, Het gaat   altijd om vraag en aanbod, dus als je bv een flesje geeft, gaat dat ten koste van je eigen voeding, want je verstoord zo jullie patroon. Hoe gaat het verder met kleintje? Zijn er genoeg plasluiers, en groeit ie genoeg? Dan zou ik me over het drinken verder niet zo druk maken, want je kleine kan nu ook heel effectief drinken, en heeft ie geen 10 min meer nodig. Ook zou je eens bij borstvoedingsforum.nl kunnen kijken, daar krijg je goed en snel advies over al je vragen over borstvoeding. Ik wens je heel veel succes met voeden, en vertrouw gewoon op je gevoel. Onze Thijs is nu 9,5 maand en krijgt nog 5 voedingen per dag. (incl 1 in de nacht) en ook nu twijfel ik ook nog wel eens, komt misschien ook omdat je kleintje zich pakt wat ie nodig heeft, en jijzelf niet kunt zien wat ie binnen krijgt. Groetjes Wendy

Hoi Marisa,

Wat vervelend joh, dat de voedingen zo onrustig verlopen . Ik lees regelmatig goede ervaringen met osteopathie, dus wellicht zou het bij jullie idd ook kunnen helpen?

Verder kun je misschien nog uit de voeten met de informatie over  borstweigeren die op www.borstvoeding.com wordt gegeven: Bv.com-Zuigelingenstaking, een overzicht  en Bv.com-Ervaringsverhalen m.b.t. borstweigeren.

Wat je nog zou kunnen proberen is om te voeden in een rustige, schemerige/donkere kamer. Of wellicht werkt halfslapend (of slapend)  aanleggen bij jullie?
Als een baby snel is afgeleid, kan het helpen om een kleurige kralenketting om te doen om de aandacht bij jou te houden. Andere tips die je zou kunnen proberen zijn:
-. samen in bad of onder de douche gaan
-   veel huid-op-huidcontact, lekker met je baby in bed gaan liggen; forceer de borst niet, maar laat haar in de buurt van de borst, huid op huid,  liggen
- huid-op-huid dragen in een draagdoek

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips. Je zou anders je licht nog eens  kunnen opsteken  bij www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Je treft daar vast meer moeders die dit ook hebben meegemaakt. Bovenaan dat forum kun je op trefwoord zoeken.

Succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan