Borst weigeren / Veel huilen / Koemelkallergie

Hoihoi,

Pff. Ik heb even wat behoefte aan herkenning. Ik heb een dochter van 3 maanden en ze weigert de borst. Het lijkt wel alsof ze een aversie heeft ontwikkeld. Het speelt al ruim een maand, en het is geleidelijk aan erger geworden. Inmiddels is het zo ver dat ze gaat huilen als ik haar alleen al in de houding leg. De zeldzame momenten dat ze aanhapt komt ze veel los en verslikt zich dan, gaat huilen en overstrekken en wil vervolgens helemaal niet meer. Andere houdingen heb ik al geprobeerd maar werkt niet. En het is niet zo dat ze nog geen honger heeft, want zelfs na een slechte voeding van 30cc wilde ze na 4 uur nog niet drinken. Alleen snachts en tijdens slaperige momenten pakt ze nog weleens.
Sinds 2,5 week kolf ik erbij en geef ik een flesje om te zorgen dat ze toch voldoende binnen krijgt. Dat ging goed maar dit gaat de laatste tijd ook niet meer van harte. Zeker niet als we haar vasthouden. Dan is het soms hetzelfde als aan de borst. Platliggend in de bank gaat het soms wel. Maar toch, het lijkt wel alsof ze gewoon niet graag wil drinken.
We hadden wel eerst een te makkelijke speen in de fles zitten; deze hebben we vervangen. De laatste tijd geven we de afgekolfde melk in een Lansinoh flesje, met een speentje dat lijkt op de tepel. Het lijkt alsof ze hier minder graag uit drinkt, maar dit kan ook komen doordat de speen toch sneller druppelt dan de andere fles van Difrax.

We zijn naar de osteopaat geweest maar zij heeft niets kunnen vinden wat duidelijk wijst op bijvoorbeeld reflux.

Ik ben nu sinds afgelopen zaterdag (5 dagen) op dieet van koemelk, soja en kippenei om te kijken of dat effect heeft, op advies van de lactatiekundige. Ik denk zelf ook echt dat dit het zou kunnen zijn, ook i.v.m. andere symptomen, zoals eczeem op armpjes en rode vlekjes, soms last van diarree, krampjes (denken we), in ieder geval heel veel huilen.
Maar ja. Vandaag zijn we naar het consultatiebureau geweest en de kinderarts trekt alles weer in twijfel, waardoor ik zelf ook weer ga twijfelen. Zij zegt dat baby's die borstvoeding krijgen zogezegd nauwelijks last kunnen hebben van de koemelkeiwitten die in de voeding terechtkomen. Erg irritant want ik had gehoopt op bevestiging.

Overigens hapt ze wel goed aan volgens de lactatiekundige (onderlipje naar buiten gekruld) en ze heeft ook geen te kort tongriempje of lipbandje.

Herkent iemand dit? Wat zijn jullie ervaringen en wat denken jullie wat het zou kunnen zijn?
Heb ook gedacht aan speen-tepelverwarring, maar op zich weet ze nog wel hoe ze moet zuigen aan de borst. We hebben de fles ook geïntroduceerd een maand geleden, maar toen speelde de onrust aan de borst al.
En wat zijn jullie ervaringen met het koemelkdieet? Ik lees zoveel verschillende dingen. Kan ik ook pas na 2 weken verschil merken?

Ik hoop dat er moeders zijn die dit probleem herkennen en mij hopelijk wat meer duidelijkheid kunnen geven.
 
Mijn eerste gedachte is een sterke toeschietreflex, waardoor de baby zich verslikt. Niet dat dat eczeem veroorzaakt.

Wat je eet komt een dag later in de borstvoeding. Alles wat bekent staat voor gasvorming kan krampjes veroorzaken. Rauwe uit, koolsoorten, maar bij ons ook tosti en radler 0,0. Dus het kan helpen te kijken naar wat je eet, de dag ervoor. Bij ons gaf het erg veel rust, toen ik stopte met bovengenoemde te eten.

Op KMA en diverse andere zaken kan de kinderarts gewoon testen, middels bloedprikken.

Eventueel is het ook geen schande te stoppen als het te moeilijk wordt. Zelfs al zegt je moederhart wat anders. Kunstvoeding is hier van goede kwaliteit. Voedingsproblemen kunnen ook leiden tot slaapproblemen (vanwege de honger).

Veel sterkte! Met 4 maanden mag ze de eerste hapjes, misschien gaat dat wel beter.
 
Laatst bewerkt:
Mijn dochter begon ook steeds vaker te schreeuwen en loslaten aan de borst en überhaupt veel huilen na voedingen. Toen een paar dagen later bloed in de luier kwam ben ik naar de arts gegaan en die gaf aan dat het mogelijk kma was. Ik ben begonnen met een melk vrij dieet. Let op: je moet alle melk laten staan ook geitenmelk omdat dit veel op koemelkeiwitten lijkt. Bij ons werden de symptomen redelijk snel minder maar het echte effect was er pas na 3 weken. Officieel duurt het 4 weken voor het darmslijmvlies vernieuwd is en dus alle problemen intern weg zijn. Soja moet je niet teveel gebruiken, maar dat heeft meer met de oestrogenen die daar inzitten te maken. Kippenei kun je gewoon eten, want alleen de eiwitten van melk kunnen in de borstvoeding terecht komen. Overige allergenen kun je niet in je borstvoeding doorgeven.
Het is een oude insteek dat de moeder de eiwitten afbreekt en de baby er dus geen last van kan hebben bij borstvoeding. Blijkbaar laat een klein deel van de vrouwen de eiwitten wel in zijn geheel door en kan de baby daar dus een allergie voor hebben.

Ik zou het dieet dus zeker 4 weken volhouden en je niet gek laten maken door de mensen om je heen!
Bij ons is het nu officieel vastgesteld dat het kma is door de kinderarts (daarvoor moet je weer koemelk introduceren en als de symptomen terugkomen weet je het). Bloedprikken om vast te stellen is in dit geval niet mogelijk!

Als je na de 4 weken merkt dat er echt verschil is zou ik via de huisarts een verwijzing naar de kinderarts vragen om het officieel vast te stellen want dan krijg je ook de kunstvoeding (€40 per blik) vergoed.

Heel veel sterkte maar laat je vooral niet gek maken. Meestal klopt je moedergevoel wel!
 
Terug
Bovenaan