borst weigeren

Hallo meiden.

Mijn zoontje van ruin 4,5 maan weigert sinds gisteren ineens de borst.
Ik heb tot nu toe steeds volledig bv gegeven. Ik werk drie dagen en kolf dan af en hij krijgt de afgekolfde melk uit een flesje. Ging altijd prima.
Gistermiddag dronk hij al wat onrustig en liet verschillende keren los, maar pakte dan toch weer. Een uur eerde dan normaal werd hij daarna wakker voor de volgende voeding. Eerst nog wat gespeeld en toen aangelegd. Hij dronk bijna niet en zwaaide met zijn armen en benen. Liet steeds weer los maar pakte ook wel weer. Na tien minuten maar gestopt. Ik dacht eerst dat hij misschien krampjes had ofzo. Maar hij was daarna wel weer tevreden. Toen in badje gedaan en voordat hij naar bed ging nog een keer aangelegd omdat hij jengelde. Nou hij wilde twee keer pakken maar liet direct los en begon echt te huilen. Mijn moeder zei: probeer eens een flesje dan kunnen we zien of hij honger heeft en ja hoor: hij dronk een flesje van 200 cc leeg.
De voeding van 23.oo uur nog erger, hij begon al te krijsen toen ik hem probeerde aan te leggen.. ook maar flesje gegeven en dronk hij meteen helemaal leeg.
Vanochtend dronk hij wel een kwartier, maar de voeding van 10.30 uur wilde hij weer niet. Vanmiddag wilde hij ook niet en toen heb ik eerst 5 minuten flesje laten drinken en toen aangelegd. Hij dronk een paar minuten en weer huilen. Flesje dronk hij wel leeg.

Weten jullie wat dit kan zijn ?
Volgens het cb moet ik maar gewoon vaker aanleggen of kolven.. maar ja, hij wil niet aangelegd worden...

Ik hoorde van iemand dat het kwam omdat ze uit de fles minder moeite hoeven doen.. maar ja hij krijgt al sinds zes weken af en toe de fles als ik werken ben en nooit dit probleem gehad..
Wat moet ik doen ?

Heeft iemand tips of ervaringen ?

Alvast bedankt,
groetjes Victoria

Hoi,

ik heb het ook gehad met mijn jongste rond de viereneenhalve maand. Wat werd ik daar onzeker van zeg. Wij hebben hem alleen geen flesje als alternatief gegeven omdat we bang waren dat hij dan helemaal geen moeite meer wilde doen met de borstvoeding, omdat een flesje veel makkelijker is. Na toch blijven aanleggen ging het gelukkig steeds beter. En nu voed ik hem nog steeds!!!

Wat je kan proberen is om hem aan te leggen als hij nog niet helemaal wakker is of   bijna slaapt. Misschien dat hij dan minder is afgeleid en dan wel bij je wilt drinken.

Voor meer info en vragen over bv raad ik je aan om te kijken op www.borstvoeden.info! Daar komen veel ervaringsdeskundigen die je met raad en daad te woord staan en ik kreeg en krijg er nog steeds veel steun.

Groetjes van Marloes (zomer 2007-forum)

hey.

toen nathalia ongeveer die zelfde leeftijd had, dronk zij ook een tijdje heel slecht.
alleen ik gaf geen bv meer, maar fles.
het kan zijn dat je kindje de zogenoemde regeldagen heeft.
eerlijk gezegd zou ik ook niet de fles geven. ik zou ook bang zijn dat ze m niet meer pakt daarna
gewoon blijven proberen en anders even je huisarts bellen.
succes

liefs, do

hey.

toen nathalia ongeveer die zelfde leeftijd had, dronk zij ook een tijdje heel slecht.
alleen ik gaf geen bv meer, maar fles.
het kan zijn dat je kindje de zogenoemde regeldagen heeft.
eerlijk gezegd zou ik ook niet de fles geven. ik zou ook bang zijn dat ze m niet meer pakt daarna
gewoon blijven proberen en anders even je huisarts bellen.
succes

liefs, do

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reactie.
Gisteravond en vanmorgen heeft hij weer gewoon rustig uit de borst gedronken.
Ik denk dat jullie dus  gelijk hebben en achteraf denk ik ook dat ik niet zo snel een flesje had moeten geven  maar het was denk ik gewoon paniek ofzo...
Ik voed nu weer in alle rust alleen in zijn slappkamer met zo min mogelijk afleiding en dat helpt dus kennelijk.

Nogmaals bedankt voor jullie reactie.

Victoria

Hoi Victoria,

Fijn te horen dat het weer wat beter gaat, Zifjon heeft dit ook heel vaak gehad en het heeft ook  een beetje met de leeftijd te maken.( 4 maanden dip ook wel genoemd)  Alles is leuker en interesanter dan drinken bij mama. Wat je doet is goed, rust en geen afleiding zorgt ervoor dat je kindje weer beter gaat drinken. Maar als echt  niets werkt moet je wel kolven anders loopt je productie terug. helaas heb ik na 6, 5 maanden moeten stoppen met de bv omdat Zifjon totaal de borst weigerden en ook niet meer terug wilden.Kolven lukte mij ook niet meer.  (maar daar zijn ook div andere redenen voor) Ik heb heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel steun gehad aan www.borstvoedingsforum.nl daar zijn ook prof. mensen en lactatiekundige aanwezig die je echt op elke vraag wel een antwoord kunnen geven. Ik hoop voor jou dat je nog lang bv mag geven want het is mooi als alles goed gaat.

Liefs van Mariska

Gelukkig gaat het weer beter!

Norah heeft bij 4,5 maand ook een dip gehad en nu bij 6 maanden weer. Ze drinkt niet alleen anders/minder, maar is ook sneller aangebrand. Ik vind het wel héél toevallig dat dit precies samenvalt met de groeisprongen uit Oei ik groei, waar ik eigenlijk niet in geloofde...

Ze weigerde de borst niet, maar wilde om een of andere reden niet meer op haar linkerzij drinken. Echt heel stom, op haar andere zij dronk ze gewoon prima. Als ze een paar minuten 'op links' begon ze ineens te krijsen. En ze boerde aan die kant ook veel meer dan aan de andere kant. Ik dacht eerst dat er iets mis was met mijn rechterborst. Toen heb ik haar in de rugbyhouding aan mijn rechterborst gelegd, om te controleren of het toch wel echt aan die borst lag, en toen ze dronk ze 'm in één keer leeg! Het had daar dus niks mee te maken. Maar hoe het komt dat ze tijdens een sprongetje niet op die zij wil drinken... geen idee! Gelukkig is het gewoon over gegaan. Baby's kunnen rare dingen doen...

Norah heeft trouwens ook de fles geweigerd tijdens de sprong van 4,5 maanden. Maar de borst dus gelukkig niet.

Groetjes,
Jamie

Terug
Bovenaan