Borstontsteking blijft terugkomen

Hoi dames,

Ondertussen is mijn dochter 6,5e week oud en vanaf dag 10 kreeg ik borstontsteking. Aan beide borsten een flinke ontsteking met een crp van boven de 200. Erg ziek geweest, ondertussen 4 kuren verder en nu een week antibiotica vrij. Ondertussen heb ik weer klein donker rood plekje en is mijn halve borst weer warm en rood met steken. Ik slik al weken lecithine en masseer de borst voor het kolven, en daarna koel ik het. Mijn tepel heeft nog steeds een scheurtje (door een blaartje die ik vanaf de kraamweek al had). Mijn productie is erg afgenomen vandaar dat ik al weken kolf zodat ik weet wat mijn dochter binnen krijgt. Ik kom er maar niet vanaf. Ook heb ik 2 echo’s gehad, hierop was te zien dat er hele kleine cystes zaten, te klein om leeg te maken. Ik maak me zorgen, ik lees op internet dat terugkomende borstontsteking op borstkanker kan wijzen. Moet ik me zorgen maken, de huisarts weet zich geen raad omdat antibiotica niet genoeg lijkt te zijn.
 
Baby zijn veel efficiënter met het legen van de borst dan kolf. Dus beter gewoon aanleggen. Ontsteking komt juist als er melk in blijft zitten.
Bobbeltjes weg masseren tijdens de borstvoeding en tijdens het douchen.
Als je baby honger heeft, klinkt het gehuil als een startmotor, dus je weet vanzelf wanneer hij te weinig krijgt. 
Verder kan je eventueel met een baby weegschaal voor en na de voeding wegen. 
 
Oh wat naar! Bij mij was een baby aan de borst het beste medicijn. Wellicht een lactatiekundige consulteren? Pakt jouw dochter de borst nog wel en drinkt ze dan mooi?
 
Aanleggen. Daarmee los je het op en voorkom je het. We zijn tegenwoordig de weg kwijt als het gaat om natuurlijk baby gedrag. We willen rekken, omdat het nog geen 'tijd' is voor een voeding en vinden het raar dat een baby na een half uur alweer wil. Dit is volkomen normaal. Leg ajb je kindje zoveel mogelijk aan! Je borsten moeten leeg. Je klieren moeten leeg. Aanleggen is de enige remedie. Zowel mijn zoon als dochter hebben het eerste jaar volledig bij mij grdronken. Ik volgde hun... Dit kwam soms wel neer op 20 x per dag. En nee, ik had niet te weinig melk. Het is ook troost, spenen. En daardoor bleven mijn borsten vrij van knopen en ontstekingen.  Veel sterkte! 
 
Terug
Bovenaan