Borstontsteking?

<p>Ik heb waarschijnlijk borstontsteking door te veel melk. Mijn baby van 10 dagen drinkt elk uur maar alsnog heb ik overproductie.</p><p>Heb alle symptomen die erbij horen. Wie heeft tips en hoe gaat dit over? Is kolfen een optie om geen volle borsten te hebben? </p>

Mee eens, zo snel mogelijk goed advies inwinnen lijkt me het beste!
De meeste kraamzorg instellingen hebben ook een borstvoedingslijn die je kan bellen.

Bij aanleggen elke keer eerst de borst waarvan je denkt dat er een ontsteking is. En ja: dat doet heel erg pijn! Voor het aanleggen even met een washandje met warm water je borst warm maken. Na het drinken; kolven zodat je borst goed leeg is. Zodra je borst leeg is: koelen met een icepack (tip: zakje appelstroop in de vriezer en dat op je borst. Het bevriest niet door de suiker en vormt mooi naar je borst zodat je goed kan koelen). Onder de douche je borst massageren zodat de harde schijf / schijven eruit gaat. Mocht je echt een ontsteking hebben (dus ook koorts en een griep-gevoel) direct je huisarts bellen. Dan krijg je waarschijnlijk ook antibiotica. 

In welke borst zit het? Baby altijd even laten drinken aan die borst als de andere borst aan de beurt is (kort).
Verwarmen voor elke voeding, dan stroomt alles beter. Na de voeding afkolven tot de plek weg is of de spanning eraf is. Afkolven na de voeding deed ik met de hand, trilling achter de harde plek (elektrische tandenborstel) deed ook wonderen. 
Zoveel mogelijk aanleggen in verschillende posities, dan worden alle melkkanalen leeggedronken.
Als je er op tijd bij bent kan je evt ook de borst of beide borsten helemaal leegkolven. Lk vertelde mij alleen: je baby is het beste instrument, baby krijgt je borst het beste leeg. 
De eerste keer was ik er niet op tijd bij, moest antibiotica. Tweede keer, 3 dagen na de antibioticakuur klaar was, was ik er wel op tijd bij. Of je medicatie krijgt of niet, het beleid blijft hetzelfde: verwarmen, zoveel mogelijk aanleggen en nakolven tot de harde plek zoveel mogelijk weg is. Evt pcm tegen de pijn, koorts in de gaten houden.
Sterkte!

Terug
Bovenaan