Borstontsteking

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik ben 2,5 week geleden bevallen van onze dochter en ik zit inmiddels op dag 4 van een flinke borstontsteking. De eerste 2 dagen antibiotica pillen gehad maar ik werd steeds zieker dus nu antibiotica via het infuus. Hoewel ik geen koorts meer heb en me niet meer grieperig voel is mijn borst nog steeds knalrood en keihard. Ik krijg er nu al 4 dagen enkel wat druppels uit gekolfd. Er is een echo gemaakt, gelukkig geen abces oid en het advies is: afwachten en kolven kolven kolven (ook al doet dit echt zo’n vreselijke pijn nu!!) Heeft iemand hier ervaring mee en wordt het snel beter? </p><p>Mijn rechterborst deed het steeds goed en gaat sinds vandaag ook ineens achteruit. Borst staat op spanning en heeft wat stevigere plekken dus ik hoop niet dat dit ook een ontsteking gaat worden? ben er helemaal klaar mee… </p><p>Hopelijk kan iemand me gerust stellen dat het écht snel goed komt want ik ben de wanhoop nabij. <br /><br /></p><p>groetjes xx</p>
 
De harde plekken eruit proberen te masseren en daarna kolven om ze zo leeg mogelijk te krijgen. Tegen de pijn kun je koolbladeren in de vriezer leggen en ze daarna op je borst leggen. Je zou ook nog een lactatiekundige of je verloskundige om advies kunnen vragen als je dit nog niet gedaan hebt. Sterkte!
 
Je kindje aanleggen werkt beter als kolven. Die kan je borst veel beter bewerken en leeg zuigen dan een kolf. Dus als het ook maar een beetje lukt, leg je kindje vaak aan. 
En verder is het goed om voor elke voeding of kolfbeurt met warmte, bijv hete washanden of een kersenpittenzak, je borst heel warm te maken. En dan borstmassage toe te passen. Hoe je dat doet kun je googlen. Direct daarna aanleggen of kolven. Zo kreeg ik uiteindelijk de kanaaltjes weer vrij. 
Ik heb 3 keer een borstonsteking gehad en na zo'n echte ontsteking duurde het wel nog een paar dagen voordat ook de harde plek en de roodheid weg trok. Eerst de koorts weg idd. 
Het is zo vervelend om mee te maken. Maar het komt goed. Blijf trouw verwarmen, masseren en voeden. En bij koorts direct naar de huisarts. 
Sterkte!
 
Ik kreeg er een flinke dosis ibuprofen bij van mn huisarts..
Ik zou even de kolf van het ziekenhuis vragen.. en idd goed warm maken voor het kolven zodat het goed stroomd!
 
sterkte! Doet echt pijn ☹️
 
Gelukkig geen abces. Daar heb ik helaas ervaring mee en dat herstel duurt echt weken. De harde plekken kun je ook met een elektrische tandenborstel weg masseren. Dat werkte bij mij echt top bij mijn andere borst. Ik ben door dat abces noodgedwongen moeten stoppen met borstvoeding geven en moest dus snel afbouwen. Borstvoeding geven ging sowieso toen niet meer. Heel veel sterkte en trek meteen aan de bel als je het niet vertrouwd. Bij mij duurde het een dikke week voordat ik werd doorgestuurd (zonder huisarts gezien te hebben) naar het ziekenhuis en toen was het dus al te laat.
 
Lieve dames,
Bedankt voor jullie reacties en tips?? Ik ga ze zeker proberen. Wat een verschrikking en ellende die borstontsteking zeg. 
heel erg bedankt voor de tips!!
 
 
Hi!
Misschien is het al voorbij (hoop ik voor je) maar anders heb je hier misschien nog wat aan, tip van mijn lactatie kundige toen ik een borstontsteking had voor de 2e x:
Probeer je tepels in kommetjes met warm water en een beetje zout te leggen voor een minuutje ongeveer, dan afspoelen met schoon water. Dit een paar x per dag doen.
Vaak je kleintje aanleggen, tenzij er pus uit komt. Dan ook de melk even niet geven als je gekolfd hebt.
Warme compressen voordat je gaat voeden en eventueel koude compressen voor erna om pijn te verlichten.
En om te voorkomen dat het in de toekomst weer gebeurd: kijk goed of je kleintje goed aanhapt en goed leeg drinkt. Kolf eventueel na. Probeer andere houdingen met borstvoeding als je kleintje niet goed aanhapt (was bij mij het geval, door kloven kwamen bacteriën binnen en kreeg ik borstontsteking). Paracetamol mag altijd ingenomen worden! Ibuprofen liever niet ivm borstvoeding.
 
Terug
Bovenaan