Borstontsteking

Hi iedereen!

Hier ben ik dan, kersverse moeder, mijn dochter is nu een maand oud, en ik zit met een flinke borstontsteking,alleen mijn rechter borst, heen en weer te wagellen. Ik kolf het melk van mijn rechter borst en die mag ik gelijk weg gooien (wat ik zo een zonde vind!!) omdat er werkelijk pus uit komt, ik leg haar nog wel aan mijn linker borst en dat gaat ook al niet zo denderend, ze is altijd na 5 min zeer getrest en schreeuwt veel aan de borts, uiteindelijk na een half uurtje wil ze wel effe in slaap vallen maar dan is ze al na een uurtje weer wakker.

Ik weet dat ze gewoon onvoldoende binnen krijgt dus in voedt haar bij met de fles.

Ik heb veel pijn en mag haar niet aan mjn rechter borst aanleggen. Mijn vraag is of iemand die ook een borstontsteking gehad heeft mij ook tips kan geven, want ik weet echt niet wat ik moet doen, hoe lang het nog kan gaan duren? En wat te doen tegen die pijn?

Trouwens ik neem nu ook antibioticum in. Heb ook een aantal dagen koorts gehad.

Please somebody help me!!!!!
 
Hallo Gabi...
Wat een pech zeg!
Echt een domper op dat kersverse geluk hé!
Wat goed helpt is voor dat je gaat kolven warme compressen erop doen, dat zet de melkkanaaltjes open...niet te heet natuurlijk...een nat washandje in een plasticbroodzakje doet bij mij altijd wonderen.....héél veel succes enne de pijn moet echt na een dag of 3 echt minder zijn......
toi toi toi....
 
Hoi Gabi,
Ik heb ook borstontsteking gehaad toen mijn dochter week of drie was. Voor de pijn en koorts heb ik paracetamol gebruikt en op de advies van de lactatiekundige (ik heb borstvoeding organisatie-BN gebeld) heb ik op mijn borsten paar keer voor zo een half uurtje een doekje met kwark (koud)geleegd. Daarna heb ik voor elke voeding mijn borsten "voorverwaarmd" met kompresen en onder de douche evn. haarde plekjes goed gemaseerd.
En ik heb mijn dochter onlangs de pijn toch geprobeerd elke keer aan te leggen. Als dat niet lukte gebruikte ik borstkolf.
Bij mij was dit alles na dag of 4-5 over.
Succes!
Asia mv Emilia
 
Ik heb ook borstontsteking gehad en moest juist kolven en wel helemaal leeg kolven. En voor het kind kan het geen kwaad. Ik had 1 dag hele hoge koorts en vanaf die dag ging het alleen maar beter. Koud compress helpt misschien ook.

Succes. Denise
 
Al eens overwogen om gewoon te stoppen met borstvoeding en te gaan genieten. Dit is mij namelijk erg goed bevallen. Borstvoeding geven is mooi als het lukt, maar als het niet lukt is het geen schande om te stoppen. Dit zou jou en je kindje waarschijnlijk een hoop stress schelen.
 
Balen zeg! Ik kreeg een borstontsteking toen mijn dochter 10 dagen oud was (beide borsten meerdere plekken, directe bacteriele infectie). Gelukkig had ik geen onoverkoombare pijn bij het geven van de BV. Ik zou toch nog eens de HA op z'n schouder kloppen over die pus! Dat duidt nml volgens mij op een abces. Dit kan op het resultaat zijn van een vergevorderde borstontsteking. Bij een 'gewone' borstontsteking heb je dat niet en kun je gewoon BV blijven geven. Zo'n abces moet poliklinisch worden weggehaald onder plaatselijke verdoving (fluitje van 'n cent zeggen ze). Stoppen met borstvoeding kan zeker niet zolang je de ontsteking hebt. En misschien krijg je er achteraf ook enorme spijt van. Je moet de borst steeds echt helemaal legen.
Ik heb in totaal bijna 12 dagen antibiotica gekregen en na 6-7 dagen waren de plekken bij mij verdwenen. Nu gaan m'n dochtertje en ik weer als de brandweer met de BV en ben ik alweer bijna vergeten dat ik 3 weken geleden met 41 graden koorts lag licht te geven in het donker!
Houdt in ieder geval vol en dring bij je HA nog aan over die pus, want dat is dan geen standaard borstontsteking meer.

Toi, toi, toi!
 
Terug
Bovenaan