Borstontsteking?

Hallo,

Ik geef nu 2 maanden borstvoeding, maar nu doet mijn linkerborst behoorlijk pijn. Ik dacht eerst dat hij gewoon te vol zat en dat het over zou gaan nadat mijn dochtertje had gedronken, maar dat is niet zo.
Is dit het begin van borstontsteking en wat kan ik ertegen doen?

Groetjes Pam
 
hallo, dat is niet te hopen. Voel je ook een soort van harde schijf in je borst? Het kan best zijn dat er een melkkliertje verstopt zit. Probeer de borst zo leeg mogelijk te maken (door aanleggen of te kolven) en ondertussen te masseren. Onder een warme douche gaat dat nog beter.
Niet te lang mee rond blijven lopen hoor!
Vraag anders nog wat tips op het borstvoedingsforum, daar lezen en reageren ook regelmatig deskundigen mee.
Dit is de url:
http://www.network54.com/Forum/89719
Sterkte!
Groetjes, Ingrid, mama van Mika (10 maanden aan de borst)
 
Zorg ervoor dat je kind met 't kinnetje naar de harde plek toewijst als het drinkt. Dan worden de verstopte melkklieren het meeste aangesproken. Ca. 10 minuten voor je gaat voeden kun je een warm compres op de pijnlijke plek leggen, dat zorgt ervoor dat je melkklieren zo wijd mogelijk open gaan.
 
Hoi Pamela,

De symptomen van een borstontsteking kunnen zijn: hoofdpijn, pijnlijke stuwing, roodheid, borst voelt heet en pijnlijk aan, koorts, griepachtig gevoel,... Als je twijfelt, misschien toch even naar de dokter gaan, zoals Ingrid zei: niet te lang mee blijven lopen, soms is medicatie nodig (ik heb antibiotica aangepast aan BV gekregen omdat ik ook koorts had langer dan 2 dagen).

Toen ik een borstontsteking had raadden ze me aan om het warm te houden: geen ijs. Je kan bijvoorbeeld een gember -of kwarkcompres gebruiken, die leg je dan 7 a 10 minuten op de gevoelige plek.

Een gembercompres maak je zo:
- 2l water verwarmen tot 70 °C (niet koken)
- Geraspte gemberwortel in gaasje wikkelen, toe binden met touwtje.
- Zakje met gember in water leggen en laten trekken tot water bleekgeel is (5 min.)
- Zakje goed uitknijpen.
- Doekje id oplossing leggen en die zo warm mogelijk op ontstoken plaats leggen. Dit enkele keren herhalen.

Hierna leg je je baby aan of kolf je af. Geef je kindje eerst de ontstoken borst. De oplossing die je maakte blijft 24u goed, je kan ze terug opwarmen.

Verder draag je best een steungevende bh, maar dat doe je vast al en drink je veel.

Probeer als het mogelijk is ook wat te rusten, hoewel ik weet dat dit niet altijd even gemakkelijk is!

Hopelijk helpt dit je een beetje,

Good luck, Veerle.

 
Hoi,

Ook ik had eind vorige week een beginnende borstontsteking. De pijn liep door tot in mijn arm. Heel vervelend.

Bij mijn vorige baby had ik dat ook. De kraamverzorgster adviseerde kwarkcompressen, koude compressen (nat washandje in de vriezer) en warme douche. Dit heb ik nu ook weer gedaan en heb de ontsteking kunnen stoppen. Zelf heb ik naast bovenstaande adviezen ook nog SRL-gelei opgesmeerd. Dit is eigenlijk voor zere spieren en gewrichten, wordt warm. Leek me ook wel wat voor de borst en het hielp.

Groet Mirella
 
Terug
Bovenaan