borstontsteking??

Hoi, kan iemand mij vertellen waaraan ik een borstontsteking kan herkennen. Werd vanmorgen wakker met een enorm pijnlijke linkerborst. De tepel deed geen pijn. Afkolven ging wel, maar voelde niet echt prettig aan. Nu begint inmiddels ook mijn rechterborst pijn te doen. Ze doen pijn bij iedere beweging of aanraking. Zou dit een borstontsteking kunnen zijn?? En wat kan ik er aan doen?
Groetjes
Audrey
 
Ik heb zelf een borstontsteking gehad. het begint met een harde plek in je borst en later kan het rood worden. zodra je dat merkt moet je het goed weg masseren, bijv onder de douche of met warme doeken. daarna een koude doek erop leggen. wel voor het voeden weer warm maken want daardoor trekken je melkkanaaltjes samen. Als het dorzet wordt je echt heel ziek met koorts boven de 39 graden en voel je je superberoerd. dan is het tijd voor antibiotica (en ik kan je verzekeren het is geen pretje!). maar een beginnende borstontsteking kan nog heel goed wegggemasseerd worden! en bij twijvel even je verloskundieg bellen en anders je huisarts.
 
Ja, wat Aletta schrijft klopt. Wat ook heel belangrijk is dat je de borst(en) goed leeg laat drinken (of kolven). Het is nl. heel belangrijk dat de melk niet te lang blijft zitten. Heel veeel succes. En als je het niet vertrouwd: huisarts bellen. Zonder antibiotica kom je noet van een borstontsteking af. Beterschap!!!
 
he audrey,
ook ik was ijverig aan het masseren gegaan
blijkt dat je enkel richting uitgang moet masseren
ofwel tepel
anders kan het erger worden
nu masseer ik tijdens het kolven
begin heel voorzichtig
kolf overigens per keer allebei de borsten
zo loopt de druk aan een kant niet zo hoog op
kreeg ik ook van die bobbels van
en kolf nu om en om
krijgen ze ff pauze
weet niet of het goed is of mag...
het is toch veelal zelf doen wat je goeddunkt
en bij mij werkt het prima!
sterkte!
 
ik ben trouwens langzaam aan het overschakelen op poeder
vandaag gaat ze naar twee schepjes per voeding
ben jij ook aant overschakelen?
zo ja, hoe gaat dat bij jou?
 
Als je weet waar de harde plek zit moet je je kind aanleggen zodat zijn kin naar de pijnlijke plek wijst. Zo worden de verstopte melkkanalen extra 'aangesproken'.
 
Had er deze week ook last van en inderdaad meer dan 39 graden koorts (een dag). Toen als een gek gaan masseren en paracetamollen geslikt (max. 6 per dag) en nu is het bijna over.
 
Wat ook goed helpt bij een borstontsteking is vrij warme natte doek in een plastic zak doen en dit op de borst leggen zo broeit het goed en kan het verstopte melkkanaaltje los schieten en idd de bovenste adviezen opvolgen en goed rust nemen. Sterkte!
Gr. Sannie
 
Terug
Bovenaan