Borstontsteking

Hallo allemaal,

Ik ben van het meiforum, maar stel hier af en toe mijn vraagjes...
Ik heb aan een borst een ontsteking (rode plek) en weet niet hoe ik het weg moet krijgen? Ik kolf af, maar mijn borst raakt niet echt leeg?

En ik wil graag weten hoe ik borstveding kan stoppen/afbouwen?

alvast weer bedankt.

groetjes Mariska

Hoi Hoi,

als je je borsten niet helemaal leeg kan kolven bestaat idd de kans op een borstontsteking. als ik jou was zou ik even langs de huisarts gaan voor een kuurtje, want je kunt er erg ziek van worden. (flinke koorts enzo!)

Met die ontateking kun je nu even niet stoppen met de BV, omdat die ontsteking een verstopt melkkanaaltje is, en dan blijft het probleem juist bestaan.

Als je in de toekomst wil afbouwen zou ik elke 3-4 dagen een voeding weg laten. als je nu 5 voedingen geeft laat je bv eerst de 2de vallen dan de 4de, dan de 3de, dan de 5de en dan de 1ste.
Dan kan je lichaam er rustog aan wennen en is de kans op een borstontsteking juist erg klein.

Succes Anneke

hoi,

ik heb een fikse borstontsteking gehad toen arjun 14 weken oud was. ik had het in beide borsten. ik was onderweg naar de dokter zelfs in elkaar gezakt en ik was heel ziek. ik heb een antibioticakuur en medicijnen gekregen om de bv te stoppen, dus ik hoefde niet af te bouwen. wel mocht ik mijn borsten leeg kolven, maar dat lukte ook niet, dus het werd niet beter, ik ging weer naar de dokter, die me doorverwees naar het ziekenhuis. ik moest 2 dagen blijven. Ik heb daar wel mijn borsten leeg kunnen kolven. Ik heb verder een strak hemdje en een strakke bh aangetrokken. Dat heeft heel erg geholpen!

Nu drinkt Arjun Alleen maar nutrilon, maar ik mis de bv wel.

Dus naar de dokter en niet te lang wachten, anders kun je heel ziek worden!

groetjes

Hoi Mariska,
Wat vervelend joh, een borstontsteking . Een borstontsteking heeft bijna altijd een achterliggende oorzaak.  In veel gevallen wordt de borst niet goed geleegd, bijvoorbeeld  doordat de baby niet goed is aangelegd, niet vaak genoeg wordt aangelegd en/of niet lang genoeg wordt aangelegd. Ook het gebruik van tepelhoedjes kan hierin een rol spelen. Soms ontstaat een borstontsteking, doordat de borst wordt afgekneld. Bijvoorbeeld door de borst met een vinger in te drukken om het neusje vrij te houden (in dat geval kun je beter de billetjes van je baby wat dichter naar je toe trekken, dan komt het neusje automatisch vrij te liggen) of door knellende kleding (slecht passende bh, prop kleding onder je arm tijdens het voeden, de banden van een babydrager).  Een enkele keer is een schimmelinfectie (spruw) de oorzaak van een borstontsteking. Er zijn twee soorten borstontsteking, een steriele (dus zonder wondjes/kloofjes) en een bacteriële (met wondjes/kloofjes). Bij een steriele borstontsteking is het gebruik van antibiotica in eerste instantie niet nodig; het inzetten van een goed borstvoedingsbeleid is dan het beste medicijn.  Als je langer dan 24 uur koorts blijft houden, is het aan te raden om je huisarts te raadplegen. Als er sprake is van wondjes/kloofjes, is de kans aanwezig dat het om een bacteriële borstontsteking gaat. In dat geval kun je het beste gelijk de huisarts raadplegen en zal het waarschijnlijk nodig zijn om antibiotica te gaan gebruiken. Daarnaast blijft het ook hier belangrijk om een goed borstvoedingsbeleid te gaan inzetten. Kloofjes  ontstaan vaak doordat de baby niet goed is aangelegd. Door het aanleggen te verbeteren De kloofjes  zullen  snel genezen en  de borst zal beter worden leeggedronken, waardoor  de kans op een terugkerende borstontsteking  klein wordt.  Meer informatie en tips om z.s.m. van een borstontsteking te genezen en deze in de toekomst te voorkomen kun je vinden op Borstvoeding.com-Ik denk dat ik een bo krijg  en Bv.com-Verstopte melkkanaaltjes en bo. Meer informatie over aanleggen kun je vinden op Bv.com-Als je aanlegt  en op de site van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen: Eurolac-Bv basis. De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk geeft ook brochures uit over verscheidene uiteenlopende borstvoedingsinhoudelijke onderwerpen. Brochure 13 gaat over borstontsteking, met die informatie zul je ook uit de voeten kunnen. Deze brochures zijn te downloaden voor € 0,85 per stuk op VBN-Brochures.

Je wilt graag weten hoe je de borstvoeding het beste kunt afbouwen. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; je lichaam is eraan gewend geraakt om een bepaalde hoeveelheid melk te produceren. Daarom heeft je lichaam ook tijd nodig om aan de steeds minderende vraag te wennen. In geval van een borstontsteking is het echter niet aan te raden om op dat punt te beginnen met het afbouwen van voedingen. Het is nu namelijk belangrijk dat de borst goed wordt geleegd en dat de doorstroming wordt bevorderd, om de verstopping op te lossen en/of de ontsteking te laten genezen. Het is beter om eerst de borstontsteking te boven te komen en dan te bekijken of je inderdaad nog wilt afbouwen en zo ja, hoe.

Heb je behoefte aan een personlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Beterschap!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen weekend al 2 dagen flink ziek geweest (40 graden koorts, hoofdpijn, duizelig, spierpijn). Ik had antibiotica liggen voor blaasontsteking (waarvan ze niet zeker wisten of ik die had), dus ik dacht laat ik er aan beginnen want ik heb zeker weten toch die blaasontsteking. Maar dat kwam dus door   die borstontsteking.

Het gaat nu de goede kant op en ik   bel morgen een lactatiekundige van   de verloskundigenpraktijk. Die komt dan langs en helpt met goed aanleggen.

dank jullie wel voor de reacties.

groetjes Mariska

Terug
Bovenaan