Hoi,
bij een borstontsteking voel je een (stekende) pijn in je borst; er is dan een melkkliertje verstopt en zp voelt dat ook. Als dat zo is zou ik nog ff wachten met afbouwen en juist je kindje extra vaak aanleggen zodat het melkkliertje open wordt gezogen.
Maar het zou ook spruw kunnen zijn, dit is een schimmelinfectie en als jij het hebt heeft je baby het in zijn mond (de baby hoeft er geen last van te hebben). Ik heb dat ook gehad en dan zit de pijn echt in de tepels. Bij mij waren ze toen ook roder dan normaal en na een paar dagen ging een tepel nog opzetten ook. Spruw kan echt pijn doen; het voelde haast alsof er glassplinters uit mn tepels kwamen. Ik ben normaal voor langvoeden, maar dacht er toen zelfs aan om te stoppen (gelukkig niet gedaan).
Spruw kan je behandelen met Daktarin (via je dokter). Als je dit op je tepel smeert en dan je baby aan de borst neemt behandel je zowel jezelf als je baby en aangezien daktarin ook voor schimmel infecties in de mond wordt gebruikt kan dat geen kwaad. Wat verder nog wil helpen is je tepels wassen met lactacied.
Succes ermee en als je niet zeker bent wat het is zou ik gewoon naar de huisarts gaan.
Liefs Nika